منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة

منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة (http://www.copts.net/forum/index.php)
-   المنتدى العام (http://www.copts.net/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   عايز مسلم يفهمني (http://www.copts.net/forum/showthread.php?t=10580)

fanous2102 26-01-2006 08:17 PM

عايز مسلم يفهمني

نفسي افهم ليه المسلمين
بيكرهوا الكنايس و الصلبان
اذا كان الههم قوي و واثقين من انفسهم ماذا يضيرهم ان تكون هناك كنائس
في كل مكان...يعني الجوامع و المآاذن و البرامج الاسلاميه زي الهم ع القلب
و الاقباط مش متضايقين و لا تفرق معاهم
اشمعني المسلمين بيفقدوا اعصابهم عند بناء كنيسه جديده و بيتغاظوا من رفع رايه الصليب
و بلاش التفسير العبيط بتاع القله المتعصبه او القله اللي مش فاهمه
لان اخرهم مدير الامن في مدينه يعني مش امين شرطه هلفوط
ولانقيب في قمل الدوله مصاب بداء جنون العظمه

sammy 26-01-2006 10:21 PM

[SIZE="6"]ولا الميكروفونات يافانوس اللى تخليك تكره عيشتك...
حاجة غريبة حكاية الميكروفونات دى... كل ناصية حارة وكل جراج وكل محل وكل بدروم فى أى حتة فى مصر حطوا فيه عشرين ميكروفون كل واحد قوته عشرة باخ ... مش عرف باخ دى إيه. لكن حجة كده زى وات تتقاس بيها الضوضاء والصريخ المزعج الذى يصدر منها...
عالم ماعندهاش رحمة بأنفسهم هايبقى عندهم رحمة بحد تانى؟[/SIZE]

Mrs 2ana 7or 27-01-2006 07:59 AM

[B][COLOR="Blue"]على حد معلوماتى واللات اعلم ان الاخ باخ ده موسيقار محترم كده زى بيتهوفن وموزارت

اما عن كرههم للصليب فده لا هو جديد ولا اى شيئ لكن الجديد هو ثورة الاتصالات اللى فضحتهم فضيحه رهيه فاقت فضيحه المطاهر ساعه خروجه على المعاش

وعموما من غبائهم انهم فاكرينا اننا بنعبد الصليب وزعلانين

طب ليه كل جامع عليه هلال ؟؟؟؟؟ ممكن حد يرد منهم

وعلى راى سامى كله كووووووووووم والميكرفونات كوم تكون نايم وتصحى على مصيبه وصوت حمار بيجعر فى ودنك لا بيراعوا مريض ولا نايم ولا اى حاجه واكن العالم كلهم مسلمين

طب للعلم بقى حتى المسلمين منهم ناس بتلعن ساعه الادان من جعير المتخلفين اللى بيادنوا والدوشه والازعاج

حقيقى منهم للات[/COLOR][/B]

MUMMY 27-01-2006 10:35 AM

[B][COLOR="Purple"]لا وكلة كوم وساعة الفجر كوم تانى الواحد يبقي نايم ومستمتع وفجأة يتنفض على صوت اللى بيسرسع في صرصور ودنة في كل حتة طب انتوا مسلمين اصحوا ولا اتحرقوا واحنا مالنا والازعاج دة لية مش برضة بتقولوا لا ضرر ولا ضرار طب انتوةا كدة بتضرونا [/COLOR][/B]

MAFYA 28-01-2006 10:58 AM

[QUOTE=CR@ZY][B]وانتوا زعلانين لية يعنى مش قاعدين نقول الوحدة الوطنية والاخوة والحاجات الحلوة دي
فيها اية يعنى لما تستحملوا شوية الدنيا مش هتولع وبعدين لما بتدقوا جرس الكنيسة حد بيقلكوا دقوا الجرس بشويش شوية ؟[/B]

[IMG]http://www.stickpage.com/images/stickpagecjlogo.gif[/IMG][/QUOTE]

[B]هى فين الكنايس دى يا حصرة , بس إنتم الجوامع عندكم أكثر من الهم على القلب , و أنيل من كده القانون المتخلف الى طلع بتاع الأعفاء من العوائد أبنيلك زاويا تحت البيت تقوم مصلحة الضرائب تعفيك من العوائد , حاجة تقرف , بلد بتحكمها قوانين سكسونية صحيح , هو يعنى إيه سكسونية؟ بالمناسب و إيه حكايتها حد يعرف؟ أنا كل الى أعرفه أنه أسم بلد؟ بس أكيد كانت تعيش نفس ظروف مصر الحالية حتى يضربوا بيها المثل للقوانين المنيلة؟ يا ريت [COLOR="Red"]أخونا وطنى مخلص[/COLOR] يفيدنا فى الموضوع ده و أهو منه نسفيد حاجة بدل من موضوع جعير الجوامع ده ؟ إن أنكر الأصوات لهو صوت المؤذن أقصدى الحمار حححححححححححححححححح حى علىىىىىىىىىىىىىىىىىىى الفلاحححححححححححح حححححححححححححح.[/B](bay:)) (dig:{

Gregory 28-01-2006 11:21 AM

[COLOR="RoyalBlue"][SIZE="4"][FONT="Verdana"]صوت جرس الكنيسة عمره ما سبب أى أزعاج أو شكوى
لكن أصوات المؤذنين أشتكى منها المسلمون قبل المسيحيين [/FONT][/SIZE][/COLOR]

Mrs 2ana 7or 28-01-2006 03:19 PM

[B][COLOR="Blue"]ويطلع المؤذن يجعر وينعر وناسى ان انكر الاصوات هو صوت الحماااااااااااااااااار

شىىىىىىىىىىىى حاااااااااااااااااااااااا

وكل ما يجعر اكتر ويحزق اكتر يفتكر ان ربنا بيسمعه احسن ويزيدله حسنه عليها

مش بيخافوا من البواسير ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟[/COLOR][/B]

fanous2102 28-01-2006 06:47 PM

المؤذن بيقول النداء الجديد لاذان الفجر
حي ع النكاح......حي ع النكاح
النكاح خير من النوم .....النكاح خير من النوم

مار مينا 28-01-2006 06:59 PM

[b]سلام المسيح معاكم
الاحباء..............
فعلا نفسي اعرف ايه اللي بيضايق المسلمين في موضوع بناء الكنائس ..؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!
وايه اللي كان حصل خلي مسلمي قرية العديسات يقتلوا ويحرقوا وينهبوا ويسرقوا في المسيحيين .كل ده ليه .........؟؟؟ علشان صلوا في الكنيسة ..؟؟؟ وللا حتي مضيفة .؟؟؟ وللا افرض حتي في الشارع .؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فيه ايه .....؟؟ ليه عدم المحبه دي ؟؟؟؟ ممكن حد يفسر من المسلمين ...؟؟[/b]

honeyweill 28-01-2006 11:46 PM

[COLOR="Blue"][SIZE="6"] اخويا فانوس ازيك حلو موضوعك وربنا يباركلك يا عمونا .............
شوف بقي
المسلمين بداوا بسبب اقتناعهم الشديد ان الاسلام ليس غيره دين وهو اخر الاديان
وشوويه حاجات كده بداؤا يكرهوا حتي المعتدلين
طيب موضوع صلبان الكنائس كتير من المسلمين المعتدلين في مصر عارفين انهاا رمز وليس هي من يعبد بل الله هو من يعبدوه المسيحين ويقدسوا المسيح عليه السلام
بدون مندخل في الدين
الكنائس الي هي مش كتير صلبانها مرفوعه قدام الدنيا كلها اعتقد ان دي حاجه مفروغ منها
لو كنت تقصد يا فانوس حادث الاقصر معروف انهم اخوان الخراب وبيخربوا في الدوله واظن شفت الدقون وشويه المتعصبين وهما بيجروا قدام قوات الامن زي لما تفرق طابور النمل
...................
مدام انا حر هاي
اولا انتي كلامك مظبوط جعير المؤزنين وجعلنا راسنا مش كفايه بنطارد في التلفزيونات لا في الميكروفونات بس هنعمل ايه سنه عن الرسول ومؤزنه الزنجي الاسود بلال هنعمل ايه بقي استحملونا بقي ورايه الصيب مرفوعه زي الهلال في مصر
طيب انتي سالتي الهلال ليه ؟
الهلال هو كنايه عن هلال القمر في شهر رمضان لانه شهر مقدس للمسلمين ولونوا بقي بيتاخد علي انه شهر السهر والسحور
مرفوع علي كل الجوامع علي انه رمز بيدل علي الاسلام
[/SIZE][/COLOR]

honeyweill 28-01-2006 11:48 PM

[SIZE="6"][COLOR="Blue"]طيب ايه شكل الجوامع في مصر[/COLOR][/SIZE] [COLOR="SeaGreen"][SIZE="5"]
مقسمه الي عده اشكال
جوامع المعتدلين انصار طائفه الازهر ووزاره الاوقاف
وهي تعرفها من منبرها المنبر تلاقيه عشر سلمات وعالي ( ودي بتهاجم من قبل انصار السنه ومبيصلوش فيها حتي الي بتلاقيهم عندهم دقون طويله ولابسين جلبيه و جاكيت وشبشب زحافي وترحه بيضه زي الاحريم وعلي فكره دول بيعترفوا بحقوق المسيحين الي زكرت في الدين الاسلامي بس هما متعصبين علي دينهم جدا )
القسم التاني
جوامع انصار السنه الي ديما بتحمل اسماء النور - التوحيد - الدار .. الخ
دي بتلاقيها تلت سلمات فقط ومنبر قصير الي بيقف عليه الامام سنه عن الرسول عليه افضل السلام علشان الرسول كان يطلع تلت سلمات ويقف عليهم لان ضهره كان وجعه
ودي الي ديما تلاقيها بتشتم في كل خلق الله وحتي الاخواجيه كمان
القسم التالت الجوامع الخوانيه

ودي ملهاش ملامح تلاقيها كل شويه جامع بشكل وتجيب الامام من اي حته ازهري او سني او معتدل او حتي من السوبر ماركت
مش فارق عاهم غير معتقداتهم الخثيثه الي بتهدف الي الانخراط يالاعمل السياسي لاجل الوصول الي السلطه ومن بعدها التبشير للاسلام بقوه السلاح وبالاقراه في الدين وهو ماحرمه الدين الاسلامي( لا اكراه في الدين )
السنه والاخوان
دائما مختلفين لماذا
الاثنان يهدفون الي التبشير والتبشير لييس لمسحين في مصر او غير المسلمين في اي مكان بالعالم بل للمسلمين انفسهم من مايسموهم ال علمانين او اليبرالين او المعتدلين
وكانها تهم يعاقب عليها القانون مع ان الاعتدال حلو في كل شيء
السنه هدفها : انهم يبقوا دينين بشكل صحيح ويطبقوا تعاليم الرسول وووكل وصاياه
بما فيها اهتمام الدين الاسلامي برحمه المسيحين وعدم مهاجمتهم وكما يقال لنا عليهم ولهم علينا حق الجيره و الاحترام والحمايه وقت الضيق كما هي تعاليم الاسلام
وخاصتا خرجت هذه الاقاويل بعد دخول الاسلام الي مصر مهد المسيح
...............................
الخوان
افعلوا ماتريدون المهم اعطونا اصواتكم في الانتخابات
ما هو هدفهم الوصول الي السلطه وبعدها تطبيق حكم الشريعه الاسلاميه والغاء الدوله وتحويلها الي الدوله الاسلاميه الي ينشدونها كما حصل في الجزائر وبدل من ن تحدث الثوره الاسلاميه المزعومه حدثت حرب طائفيه بين الميلمين والمسلمين من انصار الحريه والديمقراطيه
واصبحت مدبحه اسلاميه اسلاميه وتدخل الجيش وخرجهم من مجلس الشعب بل والغي تقريبا المجلس وعادوا المعتدلين ليحكموا الدوله بعد حرب كانت تقطع فيها الاجساد
بين المسلمين وبعضهم [/SIZE][/COLOR]

Mena0064 29-01-2006 04:27 PM

الأخ برن، أسجل إعجابى بآرائك المتزنة و تحملك للكلام اللاذع فى نفس الوقت.

honeyweill 29-01-2006 05:15 PM

[b]مرسي يا مينا [/b]

Mrs 2ana 7or 29-01-2006 05:43 PM

[b]كنت مختفى فين يا حماده؟؟؟؟

عموما رايك حلو فى الموضوع ده

بس شيئ تانى حاول الللللللله يخليك وانت بتزعق وتتعصب تخلى بالك من شويه الالفاظ اللى ممكن تكون جامده

وراعى لحد ما ان فى ستات بتقرا كلامك يا عم حماده

وحمدالله عالسلامه يا ترى بئى جبت لينا لب وسودانى وحمص ومشبك ولا لا ؟؟؟

ههههههههههههه[/b]

honeyweill 29-01-2006 06:09 PM

[COLOR="Blue"][B] اهلا بيكي
جبتلك الي انتي تطلبيه انتي تامري اامر
تحبي ابعتلك تورته عليها اسمك واسم عزيزنا استاذ انا حر بالكريمه والفواكه
انا كنت مختفي في مدينه نصرر عن خالي بعمل علاج طبيعي علي رجلي لانها كانت اتجزعت جامد وخلاص الحمد لله
وعلي فكره انا بموت في الب والسوداني بس انتي مامك كبيرر عندي و شكرا علي سؤالك عليا في كتير من ردودك
الفاظي الي قلتها كانت قاسيه بس موضوع مايكل استفذني لاننا هنا عارفين انه راح الخليج في الامارات والبحرين علشان مرافق شاب خليجي وبعدين يعلنلي اسلامه
ويعمل لانفسه دعايه وهو انتهي فنيا واعلاميا للابد
انريكي اجلاسيوس وامنيم وريكي مارتن برققبته
وشكرا مدام انا حر اهلا بيكي .... مع اخوكي حماده [/B][/COLOR]

جميع الأوقات بتوقيت امريكا. الساعة الآن » 11:41 AM.