عرض مشاركة مفردة
قديم 19-01-2007
الذهبيالفم الذهبيالفم غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2005
الذهبيالفم is on a distinguished road
مايكل منير

حافظ المرازي: إحنا وجهنا من خلال برنامجي دعوة للسيد الرئيس يكون معنا ضيفا فلم يُستجب لها فأرجو ألا تقدم للسيد الرئيس دعوة من خلال هذا البرنامج، تفضل.

مايكل منير: وبعدين أقول لحضرتك إن الأستاذ جورج لما قرأ اسم المؤتمر يمكن قطعه لآن اسمه المؤتمر القبطي الدولي الثاني للديمقراطية في مصر للمسيحيين والمسلمين فإذا كان اسمه فيه قبطي ولاَّ ما فيهوش قبطي المهم التوصيات اللي طلعت من المؤتمر، أعتقد إن حضرتك بتتفق إن التوصيات دي هي توصيات مصرية وزي ما أنت حضرتك قلت مش شايف أنا حتى مع الباشمهندس يوسف سيدهم بالنسبة للثمان نقاط الرئيسية أنا مش شايف وجهة اختلاف من اللي هو بيقوله في مصر عن اللي إحنا بنقوله هنا..

حافظ المرازي: طيب أستاذ ميلاد لك تعليق بالأخ أستاذ يوسف؟

ميلاد اسكندر: الحقيقة أنا مندهش جدا من كلام الأخ جورج، هل لما إحنا نعمل المؤتمر في واشنطن عشان نطالب بحقوقنا، ناس مواطنين أحرار أقباط ومسلمين اجتمعوا مع بعضهم نطالب بالحقوق لكل الأقليات الموجودة والمرأة من الضمن، هل دي تعتبر فرقة وفتنة؟ إذا كنت بتعتبر ده فتنة وفرقة إيه رأيك.. بتتكلم حضرتك كمان من الداخل إيه رأيك في الحزب الوطني اللي رشح اثنين من 444 مقعدا؟ فين الإصلاح من الداخل يا أستاذي؟ هل تعلم أن القبط كان ممثلين من سنة 1913 لسنة 1950 بنسبة من 12% أحيانا وصلت إلى 15% سنة 1931..

حافظ المرازي: طيب أستاذ ميلاد..

ميلاد اسكندر: ماذا حدث لهم بعد 1952 يا سيدي الفاضل؟

حافظ المرازي: طيب أستاذ ميلاد أنا سأعطي الأستاذ جورج بعد قليل الكلمة لكن بعد أن أسمع أستاذ يوسف، لكن ببساطة هو ليس ممثل الحزب الوطني الحاكم أو الحكومة أنت بتتحدث عن جورج إسحاق الذي يريد أن يغير هذا ويعتقد بأنه كل الفئات مغبونة وبالمناسبة أستاذ مايكل إذا أردت أن تحصل على ما قرأته اذهب إلى موقعك على الإنترنت وستجده هو منشور عليه موضوع دارفور..

مايكل منير: موقعي موقع نوائع اللي إنت بتتكلم عليه..

حافظ المرازي: هذا الهيئة التي رعت المؤتمر..

مايكل منير: يبقى فيه لبس في الموضوع.

حافظ المرازي: هناك لبس بينكم، أستاذ يوسف.

يوسف سيدهم: حسما للخلاف ده عشان الحقيقة ما تتوهش ذكر دارفور تم على لسان المهندس عدلي أبادير إنما لم يرد في الصياغة النهائية للقرارات..

حافظ المرازي: هو موجود لحد الآن على..
الرد مع إقتباس