عرض مشاركة مفردة
قديم 19-01-2007
الذهبيالفم الذهبيالفم غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2005
الذهبيالفم is on a distinguished road
الأيادي الخارجية

الأيادي الخارجية

جورج إسحاق: أنا بس عايز أرد على الأستاذ ميلاد في إنه أنا مش مع الحزب الوطني بالعكس أنا قوة معارضة وإنه في 444 ما يرشحوش غير اثنين هذا نقص في الرؤية وقصور وشيء.. يعني شكلهم بقى طائفي جدا وبايخ وأخذوا نصيبهم في نتائج الانتخابات، الحاجة الثانية إنه يعني الأستاذ مايكل رئيس رابطة الأقباط الأميركيين والأستاذ ميلاد رئيس رابطة الأقباط مُتخليها يا أخي رئيس المصريين.. رئيس رابطة المصريين في الخارج عشان نفك هذا الاحتقان يعني لو كنتم عاوزين تبنوا لقدام، الحاجة الثالثة المؤتمر يا أستاذ مايكل نحن لا نطالب أحد، نحن في مرحلة المنازعة وليس في مرحلة المطالبة، سوف نقوم بهذا وإحنا ما عندناش استعداد نعمل مؤتمر ثالث في القاهرة، نحن نرتب الآن لعقد مؤتمر على المواطنة في القاهرة وها ندعوك إليه وتتفضل تيجي لكن إحنا مش عجزة إن حد يجي يعمل لنا مؤتمر من بره لا إحنا ها نعمل مؤتمر هنا في القاهرة وها نرد على كل هذه المسائل، هذه المسألة بتاعة بقى ما فيش 26 محافظا وفي كده طبعا هذا قصور ونحن ضد.. يجب أن يُختار الناس على أساس الكفاءة، إذا إحنا بنتكلم على مواطنة حقيقية يجب أن يُختار الناس على أساس الكفاءة ويبقى فيه ثقة في الناس، فيه ناس متميزين يجب إن هم يأخذوا حقوقهم وسوف نناضل في هذا، يعني إحنا طبعا بقي لنا خمسين سنة ما بنتحركش أو كده متهيئ لي نتحرك فإحنا عايزين نبني يعني عايزين ندخل في مواجهة وإحنا داخلين في مواجهة وحركة كفاية قائمة بهذا في الشارع عندنا جبهة دلوقتي للمعارضة ها تعرض هذه الأمور يعني إحنا في بداية حراك سياسي لأنه الجو العام طبعا ما حدش قادر ينكر أن هناك جو عالمي متغير جو إقليمي متغير جو محلي متغير بس عايز أقول لك حاجة مهمة جدا إذا ما كانش إحنا اللي ها نغير ما حدش ها يغير لنا..

حافظ المرازي: أستاذ ميلاد؟

جورج إسحاق: إذا ما كناش إحنا موجودين في الشارع وبنقول كلمتنا وبنقول يجب التغيير ويجب تبقى دولة حرة ديمقراطية قائمة على أساس المواطنة الكاملة ما فيش حاجة اسمها ذمة ولا عهد والكلام ده كله إحنا رافضينه رفضا تاما، نحن مواطنين كاملي المواطنة وسوف نناضل في هذا وسوف ندفع الثمن هو كده الكلام نمشي لقُدام.

ميلاد اسكندر: يا سيد جورج.. يا جورج بك..

جورج إسحاق: أقول لك اشتغل أنت وأخواتك المسلمين داخل مصر..

ميلاد اسكندر: يا أستاذ جورج أنت بتتكلم من إحنا.. إن مصر مريضة ونحن في بداية الحراك السياسي أنت في سنة 2005 ولسه يا دوبك بتدور على حقوق الأقباط وحقوق الأقليات سنة 2005 في الوقت اللي بتُنتهك فيه كل الحريات في مصر وبعدين تقول لي أصل أنا ما ليش دعوة بالحزب الجمهوري ما لكش دعوة بالحزب الجمهوري..

حافظ المرازي: الحزب الوطني الديمقراطي.
الرد مع إقتباس