تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 28-10-2005
Fi r Fi r غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Oct 2004
Fi r is on a distinguished road
بالنسبة لذكر النملة فهى مؤنثة لا تذكر
و افتكرت مدرس العربى فى ثانوى لما كان بيتكلم عن مفرد ( نساء ) و قال مش عايز أى طالب ( و شتم ) يقول ان مفردها ( مرأة ) ......على فكرة انا مش قصدى حاجة لكنى بعرض ما تذكرته فقط
إقتباس:
بالنسبة لقصص الانبياء فى القرءان وطلب سيادتك بعدم دراستها فى مناهج التعليم المصرى فاحيط سيادتك علما انه من حقك فعلا وفق خطة وزارة التربيه والتعليم عدم دراسة تلك المناهج وان جميع الامتحانات لا تأتى فى تلك الاجزاء اجباريه ، بمعنى يمكن ان تختار نصا اخر للاجابه عليه بدل النص القرءانى
اما سخريتك فمردود عليها يا عزيزى فنفس القصص الدينى متوارد فى التوراه والانجيل وعلى نطاق واسع ،والامر هنا يتطلب الايمان اولا ثم تصديق كل يعرض من القرءان ،ام ان سيادتكم لكم حق عدم تصديق التوراة والقصص الخاص بها
لعلى اجبتك ولعلك استرحت
وان لم تسترح انا هاخرج سيفى من مغمده وهاقتلك وزير التعليم
ما انا اصلى ارهابى والسيوف والخناجر ماليه صدرى والقنابل فى جنبى واى حركة هاضرب فى المليان
عزيزى لازم تعرف نقاط مهمة
أولا انت فهمت بكلامى فى البداية هو السخرية - عند ذكر قصة موسى - و انا مش مطلوب منى كل شوية أوضح حسن نيتى , و الدليل انى فى البداية ذكرت قصص مافيهاش مجال للسخرية زى ابراهيم و ابوه عابد الاصنام و غرق ابن نوح

ثانيا : أنا مش بتكلم عن قصص الانبياء فقط و لكنى أقصد أن الاسلاميات تكون للمسلمين دون غيرهم

ثالثا و ده الاهم و كويس ان انت إللى قلت ان الموضوع فى الاول و الآخر يعتمد على الإيمان يعنى ما يجيش واحد يمسك القصص التوراتية لو مذكور زيها فى القرآن نلاقيه مآمن بيها و لو مش مذكورة فى القرآن نلاقيه كاتب مقالات عليها - ناسيا ما قيل له " لا تكذبوهم و لا تصدقوهم ... "

أما عن وزير التربية و التعليم فخلى عنك ده راجل غلبان - زى قلته - لا بيحل ولا بيربط ده كفاية عليه السبوبة إللى بيقبضها آخر الشهر حتى التعديلات على الثانوية العامة بتتم من خلال وزير التعليم العالى رغم انها مش تخصصه

و هو كمان لو فكر فى حل مشكلتنا هايلاقى وزارات تانية - غير التعليم العالى - بتتدخل و تديه فوق دماغه

تحية

آخر تعديل بواسطة Fi r ، 28-10-2005 الساعة 08:01 PM
الرد مع إقتباس
قديم 29-10-2005
sad_candel
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة ألمتوحد بن إسحق
يا هندسة بلاش تتكلم فى العلوم تانى.. على النعمة انت تحفة.. ماتنساش تسلملى على شيماء. الصعيدى
علوم ايه ؟
انت شكلك لسه فى ثانوى
علوم ودراسات اجتماعيه ورياضة
اما بالنسبة لشيماء فانا اول ما اشوفها هاسلملك عليها ولو عاوز ابوسهالك كمان هابوسهالك بس قلها بعد الفطار عشان صيامى ما يضيعش!
مين شيماء دى ؟
الرد مع إقتباس
قديم 29-10-2005
sad_candel
GUST

إقتباس:
بالنسبة لذكر النملة فهى مؤنثة لا تذكر
و افتكرت مدرس العربى فى ثانوى لما كان بيتكلم عن مفرد ( نساء ) و قال مش عايز أى طالب ( و شتم ) يقول ان مفردها ( مرأة ) ......على فكرة انا مش قصدى حاجة لكنى بعرض ما تذكرته فقط[ عزيزى لازم تعرف نقاط مهمة
أولا انت فهمت بكلامى فى البداية هو السخرية - عند ذكر قصة موسى - و انا مش مطلوب منى كل شوية أوضح حسن نيتى , و الدليل انى فى البداية ذكرت قصص مافيهاش مجال للسخرية زى ابراهيم و ابوه عابد الاصنام و غرق ابن نوح

ثانيا : أنا مش بتكلم عن قصص الانبياء فقط و لكنى أقصد أن الاسلاميات تكون للمسلمين دون غيرهم

ثالثا و ده الاهم و كويس ان انت إللى قلت ان الموضوع فى الاول و الآخر يعتمد على الإيمان يعنى ما يجيش واحد يمسك القصص التوراتية لو مذكور زيها فى القرآن نلاقيه مآمن بيها و لو مش مذكورة فى القرآن نلاقيه كاتب مقالات عليها - ناسيا ما قيل له " لا تكذبوهم و لا تصدقوهم ... "

أما عن وزير التربية و التعليم فخلى عنك ده راجل غلبان - زى قلته - لا بيحل ولا بيربط ده كفاية عليه السبوبة إللى بيقبضها آخر الشهر حتى التعديلات على الثانوية العامة بتتم من خلال وزير التعليم العالى رغم انها مش تخصصه

و هو كمان لو فكر فى حل مشكلتنا هايلاقى وزارات تانية - غير التعليم العالى - بتتدخل و تديه فوق دماغه

تحية [/
عزيزى
اهلا بك صديقا مؤدبا ينضم الى قائمة من احترم الحوار معهم
لاحظت فى ردك عدم التعرض لموضوع ان النصوص الدينية فى مدارسنا غير اجبارية ويمكن للطالب ان يذاكر عوضا عنها نصوصا اخرى وهذا ما كان يحدث مع حتى بعض المسلمين وليس المسيحيين
فامتحان النصوص يحتوى على ثلاث نصوص اثنان تختار من احدهما واحد والثالث اجبارى ،والنصان الاختياريان ضمنهما النص الدينى
ما علينا
همسة فى أذنك واصرخ بها دوما
الناس تعشق الكلام فى الدين لسبب بسيط جدا
انه غيب
ولن يظهر فيه الجهل ابدا
الرد مع إقتباس
قديم 29-10-2005
Fi r Fi r غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Oct 2004
Fi r is on a distinguished road
إقتباس:
عزيزى
اهلا بك صديقا مؤدبا ينضم الى قائمة من احترم الحوار معهم
شكرا على جملتك الرقيقة :)

إقتباس:
لاحظت فى ردك عدم التعرض لموضوع ان النصوص الدينية فى مدارسنا غير اجبارية ويمكن للطالب ان يذاكر عوضا عنها نصوصا اخرى وهذا ما كان يحدث مع حتى بعض المسلمين وليس المسيحيين
فامتحان النصوص يحتوى على ثلاث نصوص اثنان تختار من احدهما واحد والثالث اجبارى ،والنصان الاختياريان ضمنهما النص الدينى
تقصد كدرس أم كإمتحان ؟ لو تقصد كدرس فأنا اتذكر انه كان شئ مفروض علينا بل و اتذكر فى المرحلة الاعدادية ان المدرس كان يريد ان نحفظها و نقولها بالتلاوة أيضا

أما لو تقصد كإمتحان فهذا لا يمنع ان مفروض داخل الفصل سواء التحفيظ أو إلقاء مضمون الآيات أو الاحاديث
الرد مع إقتباس
قديم 29-10-2005
الصورة الرمزية لـ ألمتوحد بن إسحق
ألمتوحد بن إسحق ألمتوحد بن إسحق غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Apr 2005
ألمتوحد بن إسحق is on a distinguished road
flower

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة sad_candel
علوم ايه ؟
انت شكلك لسه فى ثانوى
علوم ودراسات اجتماعيه ورياضة
اما بالنسبة لشيماء فانا اول ما اشوفها هاسلملك عليها ولو عاوز ابوسهالك كمان هابوسهالك بس قلها بعد الفطار عشان صيامى ما يضيعش!
مين شيماء دى ؟
I did mean Biological Science and when you translate it into Arabic it would be Eloum.. Fehemt ya Mokh???
الرد مع إقتباس
قديم 30-10-2005
الصورة الرمزية لـ soka
soka soka غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Mar 2005
soka is on a distinguished road
ايه المشكلة يا جماعة من دراسة الاسلام أو القرآن ... أنا مش شايفة ان دي مشكلة لو العملية على أد شوية معلومات تدخل دماغهم يمتحنوا فيها آخر السنة بل اني شايفة ان من المهم جدا دراسة الاسلام و القرآن دراسة جادة لسبب بسيط ان بمجرد دراسة القرآن تسقط كل أوهام الاعجاز و التأثير و العظمة و الهالة الموضوعة حوله حتى ليس بمجرد دراسته بمجرد قراءته
لكن هو الخوف كل الخوف من وصول المفاهيم الاسلامية حول صورة الله و علاقته بالانسان وتعاملاته معه و اسلوبه في الثواب و العقاب الى العقول لامكان تأثيرها سلبيا على حياتهم الروحية

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة