تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 19-08-2006
scatman0000 scatman0000 غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Aug 2006
scatman0000 is on a distinguished road
انا رديت فى نقطة الأيه دى باجتهاد من عندى ولكن أنا مازلت عل ىيقين أنى على صواب ..ولكن لتطمئن الأفئده ..سأتى لك من القواعد النحويه ما يفيد صحة كلامى ...أرجو عدم التوقف عند ذلك الحد ..وإنما الرد على باقى النقاط إن كان لديكم اعتراض ...

ومشكور تانى يا زفت يا اسود على مسحك وتعديلك الغير مبرر فى مشاركتى رقم 246 ..ولسه ياما هنشوف .بس أنا مش قلتلك إنى هارد ..كتير من الناس فى الموضوع وصلهم الكلام اللى أنا كنت كاتبه وانت مسحته يا فالح ...والردود وصل بعضها الأن ...سلام ..أراك أو لا أراك فى الملكوت .
الرد مع إقتباس
قديم 19-08-2006
TheRadical TheRadical غير متصل
Registered User

TheRadical is on a distinguished road
من ثمارهم تعرفونهم

كل من يستخدم لغه البذائه فى رده انما هو عميل للشيطان وليس من الدين فى شىء

أرى ان السب هو لغه الضعفاء

أرجو ان تكون الرساله قد وصلت K K
الرد مع إقتباس
قديم 19-08-2006
الصورة الرمزية لـ موسي الأسود
موسي الأسود موسي الأسود غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Mar 2006
موسي الأسود is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة scatman0000
انا رديت فى نقطة الأيه دى باجتهاد من عندى ولكن أنا مازلت عل ىيقين أنى على صواب ..ولكن لتطمئن الأفئده ..سأتى لك من القواعد النحويه ما يفيد صحة كلامى ...أرجو عدم التوقف عند ذلك الحد ..وإنما الرد على باقى النقاط إن كان لديكم اعتراض ...

ومشكور تانى يا زفت يا اسود على مسحك وتعديلك الغير مبرر فى مشاركتى رقم 246 ..ولسه ياما هنشوف .بس أنا مش قلتلك إنى هارد ..كتير من الناس فى الموضوع وصلهم الكلام اللى أنا كنت كاتبه وانت مسحته يا فالح ...والردود وصل بعضها الأن ...سلام ..أراك أو لا أراك فى الملكوت .
كوني اسود فخر لي فالسيد المسيح محي اثامي و اصبحت ابيض من الثلج
اما رسولك السودة الكودة حق الهباب قعد علي الكومة كشكش الكـــــلاب اسود مني بكثير

الزميل السب و النعال اسهل بكثير و لكن الاصعب ان تشغل عقلك وترد رد مقنع بدون سباب .

الصعب ان تتحكم في نفسك و تتكلم كلام العقلاء فحيلة الهروب بالسباب معروفة لنا جميعا ولا تنسي ان قد مر علينا من اخوتك المسلمين السبابين الكثير و الكثير من رواد المنتدي . يعني نحن خبرة في فنون التعامل مع عينات الاسلام السبابة .

لكن انا اريد ان اطرح عليك سؤالا يحيرني كثيرا
عائشة ام المؤمنين كيف كانت ترضع شباب قريش و هي عاقر ولم تنجب

كلمة الصليب عند الهالكين جهالة و اما عندنا نحن المخلصين فهي قوة الله "كور 1 -1:18
لى النقمة ان اجازى يقول الرب
رفعنا قلوبنا ومظلمتنا اليك يارب
الأقباط يصرخون و المسلمون يعتدون و الشرطة يطبلون
إن الفكر الخاطئ يضعف بمجرد كشفه
الرد مع إقتباس
قديم 19-08-2006
Registered User

انت ممكن كنت ترد على فعلا بس واضح إن اللى حرقك مش النقاط اللى أنا اتكلمت فيها ولكن كل اللى انت واللى وراك ما شافوش غير كلمة زفت ياسود ..ودى حاجه ما تزعلنيش ..وأنا فخور إنى من العينه الإسلاميه اللى مطلعه على اللى زيك وبيدعوا انتماؤهم لأى دين سماوى أو غير والله حتى البلاوى الزرقه ...وأنا سعيد إن ده الرد الوحيد اللى قدرت تطلع بيه ...

اما بالنسبه للى لسه عايزين يعرفوا الحقيقه فين ..برضه هأقول لهم يشاهدوا مناظرات الداعيه الفاضل أحمد ديدات الذى وقف أمام
تمسح مشاركتى ...دانت طيب يابنى والله ...

آخر تعديل بواسطة موسي الأسود ، 20-08-2006 الساعة 05:41 AM
الرد مع إقتباس
قديم 20-08-2006
الصورة الرمزية لـ موسي الأسود
موسي الأسود موسي الأسود غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Mar 2006
موسي الأسود is on a distinguished road
إقتباس:
انت ممكن كنت ترد على فعلا بس واضح إن اللى حرقك مش النقاط اللى أنا اتكلمت فيها ولكن كل اللى انت واللى وراك ما شافوش غير كلمة زفت ياسود ..ودى حاجه ما تزعلنيش ..وأنا فخور إنى من العينه الإسلاميه اللى مطلعه على اللى زيك وبيدعوا انتماؤهم لأى دين سماوى أو غير والله حتى البلاوى الزرقه ...وأنا سعيد إن ده الرد الوحيد اللى قدرت تطلع بيه ...

اما بالنسبه للى لسه عايزين يعرفوا الحقيقه فين ..برضه هأقول لهم يشاهدوا مناظرات الداعيه الفاضل أحمد ديدات الذى وقف أمام رؤسأمره .........
تمسح مشاركتى ...دانت طيب يابنى والله ...وما كنتش فاكر ان لسه فى ناس زيك ....
الزميل الفاضل بدلا ما تسب و تكون سبابا كنبيك السباب تعلم الحوار الهادي حتي لو اختلف معك في الراي .
فكما قلت لك ستبقا ان السباب سهل جدا لكن الاصعب هو كلام العقل و المنطق .

كلمة الصليب عند الهالكين جهالة و اما عندنا نحن المخلصين فهي قوة الله "كور 1 -1:18
لى النقمة ان اجازى يقول الرب
رفعنا قلوبنا ومظلمتنا اليك يارب
الأقباط يصرخون و المسلمون يعتدون و الشرطة يطبلون
إن الفكر الخاطئ يضعف بمجرد كشفه
الرد مع إقتباس
قديم 20-08-2006
AleXawy AleXawy غير متصل
Banned

تاريخ التّسجيل: Jun 2006
AleXawy is on a distinguished road
lol

إقتباس:

اما بالنسبه للى لسه عايزين يعرفوا الحقيقه فين ..برضه هأقول لهم يشاهدوا مناظرات الداعيه الفاضل أحمد ديدات الذى وقف أمام
تمسح مشاركتى ...دانت طيب يابنى والله ...
قال ديدات قال

صدقني عندما اقراء رد مثل هذا , يصعب عليا كاتبه لانه يعاني من نفس المشكلة التي يعاني منها كل مسلم
الرد مع إقتباس
قديم 20-08-2006
Registered User

من شاهد ديدات ولم يسلم ... ####################

آخر تعديل بواسطة موسي الأسود ، 20-08-2006 الساعة 12:28 PM
الرد مع إقتباس
قديم 20-08-2006
AleXawy AleXawy غير متصل
Banned

تاريخ التّسجيل: Jun 2006
AleXawy is on a distinguished road
إقتباس:
الحمد لله لغينا الواسطه
طيب ايه لازمة الشيوخ؟؟

منظر يعني ولا ايه؟؟

اصحاب العقول في راحة
الرد مع إقتباس
قديم 20-08-2006
Registered User

يابنى انت مصدق نفسك ..دى مشكلتكوا يا ناس ..انكم تتهموننا بأشياء أنا على يقين من أنى لا أفعلها ...وبالتالى كيف أقتنع بكلامك عن دينى إن كنت لا تعرف أبسط الأشياء عنه ..هذا ان كنت تعلم أى شئ عن أى شئ .
الرد مع إقتباس
قديم 20-08-2006
menamagdy1 menamagdy1 غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Apr 2006
menamagdy1 is on a distinguished road
السلام و النعمة
بص يا عم انا دماغى وجعتنى من الموضوع دة انت عاوز تفهم ان دينكم غلط افهم مش عاوز انت حر احنا مابنفرضش دينا على حد بس هتغلط فى دينا هيكون ليا رد ولا انت ولا احسن شيخ عندكو هيرد علية واظن انا كتبت ردود كتير وملاقيتش ولا نقاش عليها
لانى متاكد ان لايمكن حد من عندكو هيعرف يرد واذا كان حد يقدر انا مستنى
سلام
الرد مع إقتباس
قديم 22-08-2006
menamagdy1 menamagdy1 غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Apr 2006
menamagdy1 is on a distinguished road
انا شايف يا سكوت مان ان الرد بتاعك مفهوش حاجة يترد عليها لانى معرفش اللى بتقول علية دة اصلا ولا عمرى سمعت عنة بس انا عاوز اقلك حاجة انت اكيد هتتريق دليل على كفرك وعدم ايمانك بربنا وان ابليس مسيطر عليك ...
انا عاوز اقول ان المسيحية بتنكمش والاسلام بيزيد علشان اول حاجة عدو الخير (الشيطان) طبعا كلنا عارفين انة مش عاوزنا نعمل حاجة ترضى ربنا علشان كدة بيسيطر على ضعفاء الايمان من المسيحيين ليسلموا واعتقد ان هذا دليل على ان دينكم باطل فلماذا لا يفكر المسلمون من الهرب من دينهم لن اقول كلهم ولكن البعض لان الشيطان بالفعل مسيطر عليهم وستلاخظ ان الكثير منهم هة البلطجية ومن هم مسجونون ستلاحظ انهم سيكونوا متعصبين دينيا لان الشيطان مسيطر عليهم سيطرة كاملة وهم مقتنعين تمام الاقتناع بانهم على دين الحق
النقطة الثانية لماذا لا يتنصر المسلمون :- طبعا سهلة جدا
المعروف و العالم كلة عارفة ان اللى يغير دينة فى الاسلام يكون جزاءة الموت ( فهل لك ان تقول لى هذة حرية دينكم ) ولا على رأى المثل دخول الحمام مش زى خروجة
واظن انك تعلم ان الكثير من المسلمين يتنصر ولكن فى السر
فهم يخشون الموت (القتل) اعتقد ان دينكم الان ليس دين الحرية ...بل وانى متاكد . فالكل يعلم ماحدث بالاسكندرية من قتل وهذا موضوع سبق الحديث فية.
والان اسال فهل لى ان اسال سؤال او سؤالين اتمنى اجابتهم ...
لماذا من يترك الاسلام يقتل ؟ فهل حتى لا يتنصر معظم المسلمين ام لايفكرون فى غير دينهم خوفا من الموت اذا اقتنعوا بدين غيرهم ولماذا انت لا تفكر ما هو الانجيل بدلا من معارضتك وانت لا تعلم شىء عن الانجيل .
انتهيت من حديثى وانتظر المزيد ..................

آخر تعديل بواسطة menamagdy1 ، 22-08-2006 الساعة 09:31 PM
الرد مع إقتباس
قديم 30-08-2006
moorad moorad غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jul 2006
moorad is on a distinguished road
اكيد اليهود قطعو الكهربا عن المسجد القصى علشان كده منورش فالصورة مع انه ثانى القبلتين وثالث الحرمين منهم لله اكيد هما اللى عملو كدة علشان عرفو ان ناسا هتصور
الرد مع إقتباس
قديم 31-08-2006
popopo popopo غير متصل
Registered User

popopo is on a distinguished road
فنظرت واذا فرس اخضر والجالس عليه اسمه الموت والهاوية تتبعه واعطيا سلطانا على ربع الارض ان يقتلا بالسيف والجوع والموت وبوحوش الارض

17 وان لا يقدر احد ان يشتري او يبيع الا من له السمة او اسم الوحش او عدد اسمه.
18 هنا الحكمة.من له فهم فليحسب عدد الوحش فانه عدد انسان.وعدده ست مئة وستة وستون
هو ده محمد وهو ده الاسلام ربنا يحفظنا
الرد مع إقتباس
قديم 31-08-2006
popopo popopo غير متصل
Registered User

امام جامع يمارس الجنس مع ابنة اخيه
http://www.fosta.net/cookteill/cooktail2/IMAMA/imam.htm انا مش هتكلم تانى خش الرابط واقرا
الرد مع إقتباس
قديم 04-09-2006
popopo popopo غير متصل
Registered User

سلام الرب يسوع مع الجميع و سلام الرب معك اخى hanaaa نحنولا نعبد رسول يا اخى نحنو نعبد اللة الحى الذى ظهر
فى الجسد من اجل خلاصك و خلاصى اللة المتجسد
اخى انتم الذين تعبدون محمد الي بتاولو عليه رسول وهو رسول فعلن بس للشيطان لان شريعت الشيطان هى شريعت محمد
مثل النكاح و القتل و الهدم و التخريب وبعد يا اخى بعض الروابط التى تسبت ذالك
فتوى استعاره فروج النساء فى الاسلام - الرجل يحل لأخيه فرج جاريته وقال يا محمد خذ هذه الجاريه تخدمك و تصيب منها فإذا خرجت فارددها الينا http://www.islamicweb.com/arabic/shia/borrow_women.htm

اله الاسلام مضل - فمن يرد الله ان يهديه يشرح صدره للاسلام ومن يرد ان يضله يجعل صدره ضيقا http://feqh.al-islam.com/Display.asp...D=2951&Sharh=0
الشيطان مضل - يا ايها الذين امنوا انما الخمر والميسر والأنصاب والأزلام رجس من عمل الشيطان فاجتنبوه لعلكم تفلحونُ سوره المائدة90 http://quran.al-islam.com/Tafseer/Di...EER&tashkeel=0

النكاح بالجنه - جنه محمد ما من احد يدخله الله الجنه الا زوجه الله عز وجل اثنتين وسبعين زوجه من حور العين وذكر لا ينثنى http://hadith.al-islam.com/Display/D...Doc=5&Rec=5931

قال محمد رسول الارهاب - اعلموا ان الجنه تحت ظلال السيوف http://hadith.al-islam.com/Display/D...Doc=0&Rec=4441
محمد الجبان يعترف انه ليس رسول الله - راجع صحيح البخارى2500 http://hadith.al-islam.com/Display/D...E=???%20C??I?E

محمد رسول الارهاب يقطع نخيل بنى النضير http://hadith.al-islam.com/Display/D...num=2798&doc=0

اخى العزيز لو وحد سب اللة الخالق مكنوش المسلمين هاجو زى ماعملتو فى موضوع الصور الى وصفت محمدالارهابى
وهذا ياكد انكم تعبدون محمد رسول الشيطان
اسف اخواتى على الاطاله سلام السيد الرب يسوع معاكم
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة