تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 28-05-2007
honeyweill honeyweill غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jan 2006
honeyweill is on a distinguished road
تلت تربع البلد اتباعت جت علي ديه

سبحانك اني كنت من الظالمين
الرد مع إقتباس
قديم 28-05-2007
holyspirit holyspirit غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Sep 2006
holyspirit is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة 3nter مشاهدة مشاركة
نعمل زملائى(امريكان واجانب) وانا حوالى 15 الى18 ساعه يوميا بدون زياده فى الراتب وماعنديش ساعى ولا عامل نضافه واعمل قهوتى بنفسى
مع ملاحظه الاتى معظمنا يحمل شهاده الدكتوراه فى الهندسه(PHD )ده اذا كنا فى المكتب اما فى الموقع(حفر وانتاج البترول) فلامانع من العمل 24 ساعه يوميا ونشارك غرف النوم وطاولات الطعام مع العمال بدون ان يكون هناك اى فرق بيننا فكلنا ولاد حوا وآدم

لكن عندنا فى مصر بننظر للامور حسب المستوى التعليمى ودرجه الوظيفه
يعنى انا لو ساقط اعداديه وزميلى ابتدائيه فنظرتى اليه ان انسان اقل ولا يستحق اى احترام
ارجو ان اكون وضحت الامور فيا عزيزى عمر العمل ما كان اهانه اوشئ مهين وقلة ادب
تحياتى
يا عم عنتر انت شغال في السعودية يعني مرتب شهر ممكن تعمل بيه حاجات كثيرة ، انما انا بتكلم عن مرتب في مصر ، يا سيدي الفاضل في فرق كبير اديني مرتب كبير وانا اعمل كل حاجة ، انت مرتبك بيوفرلك تشتري عربية وعمارة وحاجات كثيرة مش ناس بتقضي مرتبها في الأكل بس .

إقتباس:
مش المهم شغال فين ومرتبى كام المهم انه عمل شريف
وبالنسبه للراتب كبير ايوه بس انا عندى مصاريف اكبر وعلى سبيل المثال
ادفع 1700 دولار ايجارمنزل شهرى وانت بالكاد 20 جنيه
500 كهربا 100 مياه 450 تامين سياره ومنزل 4 لتر(جالون) بنزين 3.5 دولار
هذا غير فواتير الاكل والملبس والصيانه الشهريه للمنزل والعلاج يعنى ربك بيدى البرد على قد الغطاء
بزمتك يا اخ عنتر 3nter
انت شايف القياس مظبوط ولا القرينة معادلة .
حرام عليك يا اخي ، اديني مرتبك وانا امسح البلاط مش اكنس المكتب قدام الجمهور .
بقولك مدير المكتب بيكنسه قدام الجمهور ، يا اخي حرام بقي ، هو صحيح الي ايده في الميه مش زي الي في ايده في النار .

وصل إلي علمي قيام السيد وزير الإتصالات و المعلومات السيد/ طارق كامل
بزيارة منطقة بريد الغربية وقد قام سيادته بأمر صرف شهر الا ربع لجميع العاملين .
شهر الا ربع .
شهر الا ربع .
شهر الا ربع .

نفسي اقول لسيادة الوزير المحترم ، يعني ايه شهر الا ربع ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
عمرنا ما سمعنا عنها .

لكن نفسي اقولك كلمة في ودنك .
لو في مريض ورايح شخص يزوره المفروض يشتري اتنين ثلاثة كيلوا فاكهة فاصاحبنا بخيل جداً فقال اشتري كيلو ، وهو قدام البياع قالوا اديني كيلوا الا ربع .
كيلوا الا ربع = شهر الا ربع = جليطة وقلة زوق .

احنا ايام المعاشات بنشتغل من الساعة 7 صباحاً الي 7 مساءاً مع الجمهور ، وبعد كده يتم تقفيل االحسابات يعني مش قبل الساعة 9 او 10 وساعات 11 واكثر عقبال من قبل الحسابات و المكتب يظبط النقدية .
وكل هذا بلا مقابل . ببلاش
ببلاش .
ببلاش .

كمان بنروح نوزع معاشات في البيوت ونطلع للناس اعلي الأدوار وندخل جوه شققهم ومنازلهم وكل ده ببلاش .
تصور يا اخ عنتر وانت يا اخ موسي بنروح نودي المعاشات لحد باب البيت وبدون اي مقابل من البريد .
و الناس فاكرة ان موظفين البريد أحسن ناس ، يعني الصيت ولا الغني .
واحنا عايشين في فقر .

إقتباس:
اخى الروح المقدسه

اخي عنتر جري العرف علي استعمال الروح بصيغة مذكرة وليست مؤنثة .
لأنها تخص الله ، والله بصيغة المذكر يجب أن يكون .

يا عم عنتر انا مش بشتكي من ضعف الراتب فقط .
انا بشتكي من قلة الراتب أمام المجهود المبذول .

آخر تعديل بواسطة Host ، 06-06-2007 الساعة 09:28 AM
الرد مع إقتباس
قديم 28-05-2007
3nter
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة holyspirit مشاهدة مشاركة
يا عم عنتر انت شغال في السعودية يعني مرتب شهر ممكن تعمل بيه حاجات كثيرة ، انما انا بتكلم عن مرتب في مصر ، يا سيدي الفاضل في فرق كبير اديني مرتب كبير وانا اعمل كل حاجة ، انت مرتبك بيوفرلك تشتري عربية وعمارة وحاجات كثيرة مش ناس بتقضي مرتبها في الأكل بس .
مش المهم شغال فين ومرتبى كام المهم انه عمل شريف
وبالنسبه للراتب كبير ايوه بس انا عندى مصاريف اكبر وعلى سبيل المثال
ادفع 1700 دولار ايجارمنزل شهرى وانت بالكاد 20 جنيه
500 كهربا 100 مياه 450 تامين سياره ومنزل 4 لتر(جالون) بنزين 3.5 دولار
هذا غير فواتير الاكل والملبس والصيانه الشهريه للمنزل والعلاج يعنى ربك بيدى البرد على قد الغطاء
الرد مع إقتباس
قديم 28-05-2007
3nter
GUST

إقتباس:
بزمتك يا اخ عنتر 3nter
انت شايف القياس مظبوط ولا القرينة معادلة .
حرام عليك يا اخي ، اديني مرتبك وانا امسح البلاط مش اكنس المكتب قدام الجمهور .
بقولك مدير المكتب بيكنسه قدام الجمهور ، يا اخي حرام بقي ، هو صحيح الي ايده في الميه مش زي الي في ايده في النار .
اخى الروح المقدسه
النقطه اللى عاوز اوصلها لك ان اى عمل بعيدا عن السرقه ومما حرمه الله فهو ليس بعيب ولا يقلل من قيمتك امام الله

اما عن راتبى وراتبك فهناك من ينظر اليك كمليونير ويتمنى ان يحصل على نصف راتبك وهذا لا يجلنى اقرب الى الله من اى شخص آخر
فهذه الحياه ومشيئه الرب
المهم ان يكون بينك وبين الرب عمار
الرد مع إقتباس
قديم 29-05-2007
الصورة الرمزية لـ موسي الأسود
موسي الأسود موسي الأسود غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Mar 2006
موسي الأسود is on a distinguished road
إقتباس:
اخى الروح المقدسه
النقطه اللى عاوز اوصلها لك ان اى عمل بعيدا عن السرقه ومما حرمه الله فهو ليس بعيب ولا يقلل من قيمتك امام الله

اما عن راتبى وراتبك فهناك من ينظر اليك كمليونير ويتمنى ان يحصل على نصف راتبك وهذا لا يجلنى اقرب الى الله من اى شخص آخر
فهذه الحياه ومشيئه الرب
المهم ان يكون بينك وبين الرب عمار
يا معلم عنتر اتفق مع holyspirit فلا يوجد اي مقارنة بين الموظف المصري عموما و اي موظف في موزمبيق عندك !!
فالموظف المصري راتبه الشهري تقريبا من 200 - 250 جنيه يصرف منها 300 جنيه مسكن و 150 مواصلات لعدم وجود سيارة ولا تامين للسيارة ولا بنزين وعلي الاقل 20 كهرباء و 30 تليفون اشتراك كل ثلاث شهور لعدم وجود نداء الي او اي خواص طبعا قابلة للزيادة لو رفع سماعة التليفون ورد علي اي مكالمة .
هذا بخلاف المياة و الصرف الصحي و النظافة و الرسوم المحلية و الضرائب باواعها عقارية و غيرها . غير العلاج و الملبس و الدراسة للأولاد . يعني في النهاية الموظف المصري كي يستكمل اساسيات حياته الضرورية لازم يكون حرامي و مرتشي . فهل هناك وجه مقارنة بين متطلبات حياتك و راتبك و متطلبات حياة الموظف المصري و راتبه . .

في موزمبيق عدك لو مرضت التامين الصحي سيعالجك مهما تكلف الامر حتي لو كت لا تتمتع بنظام التامين الصحي في مصر لو كنت تتمتع بهذا النظام و يخصم من راتبك شهريا الرسوم المقررة للخدمة انت في البداية و النهاية هالك و تعالي قابلني لو حصلت علي شريط اسبرين بربع جنيه بعد طابور المرضي و معاناة مريض لاح ان يتنفس انفاسه الأخيرة .

كلمة الصليب عند الهالكين جهالة و اما عندنا نحن المخلصين فهي قوة الله "كور 1 -1:18
لى النقمة ان اجازى يقول الرب
رفعنا قلوبنا ومظلمتنا اليك يارب
الأقباط يصرخون و المسلمون يعتدون و الشرطة يطبلون
إن الفكر الخاطئ يضعف بمجرد كشفه
الرد مع إقتباس
قديم 04-06-2007
garang garang غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Jul 2006
garang is on a distinguished road
flower

الفلوس دي بالاضافة الي اموال المعونة الامريكية واموال الضرائب
تم انفاقها علي مسابقات القران الكريم والدعوة الاسلامية وجامعة الازهر والتعليم الازهري لكي يعرف الناس اهمية بول البعير واهمية رضاعة الكبير
وله اهمية لا يدركها الكفار امثالنا وتخرب مصر
وكما قال الرئيس الحقيقي لمصر طز في مصر

الرد مع إقتباس
قديم 04-06-2007
constantin constantin غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jun 2003
constantin is on a distinguished road
حرام فعلا

يا عم عنتر انت بتشتغل بالساعة و ساعتك لا تقل عن 200 دولار ياعنى ثروة يومية
الرد مع إقتباس
قديم 05-06-2007
3nter
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة constantin مشاهدة مشاركة
يا عم عنتر انت بتشتغل بالساعة و ساعتك لا تقل عن 200 دولار ياعنى ثروة يومية
200 دولار؟ يسمع من بقك ربنا
الراجل فى اول موضوعه كان بيشتكى انه مدير وبينضف مكتبه بنفسه وبيستعيب ذلك ولما قلت له الشغل مش عيب
الان بيقول لو بيدفعوا كفايه كان عمل اى حاجه حتى مسح البلاط
يعنى اصل الشكوى عدم كفايه الراتب؟ ده حال جميع المصريين فى مصر الكل بيشتكى من ضعف الرواتب ربنا يصلح الاحوال

الرد مع إقتباس
قديم 05-06-2007
3nter
GUST

إقتباس:
اخي عنتر جري العرف علي استعمال الروح بصيغة مذكرة وليست مؤنثة .
لأنها تخص الله ، والله بصيغة المذكر يجب أن يكون .
معلش انا دبلون صنايع
ومش ضليع فى اللغه العربيه

لكن انا ترجمتها على اساس انها اروح المقدسه آسف
الرد مع إقتباس
قديم 05-06-2007
Registered User

مفيش حاجة يا اخ عنتر حصل خير . وربنا يديم المعروف .

الراتب جميل قصدى جميل راتب واصل كلمة راتب تأتى من الرتبه اى بحسب رتبه الانسان يكون الاجر ايه رأيكم فى اللغة العربية دليع صح انا دليع فيها يا احباب اناامزح معكم وارجو عند الاخطاء التى تكون من البعض حتى فى الاسلوب وان كانت بحسن نيه لا يجب ان نتصيد اخطاءنا بحيث لا يجب ان نخرج عن الموضوع ونتكلم فى اللغة واصولها وكواعدها بكدة انا اثبت انى دليع فى العربية وفول اوبشن كنان طبعا انا دليع ولست ضليع وللغة قواعدها وليس كواعدها

آخر تعديل بواسطة Host ، 06-06-2007 الساعة 09:26 AM
الرد مع إقتباس
قديم 06-06-2007
El-Basha El-Basha غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Mar 2006
El-Basha is on a distinguished road
mob

إقتباس:
يا عم عنتر انا مش بشتكي من ضعف الراتب فقط .
انا بشتكي من قلة الراتب أمام المجهود المبذول .
أستاذ holyspirit

معليش سامحني حأكون صريح شويه معك ....المتابع لحركه الأقتصاد المصري وحكومه نظيف يقدر يعرف أتجاه الريح

أنا عندي أحساس قوي أن مصلحه البريد سيتم خصخصتها خلال 5 سنوات ...... أحساس وليست معلومات

أنا بأقول من باب الحذر أنك تكون مستعد لهذا التغير.... أويكون عندك أستعداد للبحث عن عمل أخر أو أي عمل تجاري خاص بك .....وربنا يحافظ عليك وعلي باقي الموظفين ...

ده مش معناه أن هذا التغير وحش لموظفي البريد بس أي خصخصه بيكون فيها مكاسب وخسائر ....بس المؤكد أن الشغل حايزيد علي الموظفين....

أنا من رأي المعلم عنتر ....أن في الغرب الباشا ذي الغفير .... كله ذي بعض وملهاش دعوه أن كان بيقبض مرتب كويس أو لأ....
الرد مع إقتباس
قديم 06-06-2007
Registered User

حاجة تقرف

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة El-Basha مشاهدة مشاركة
أستاذ holyspirit

معليش سامحني حأكون صريح شويه معك ....المتابع لحركه الأقتصاد المصري وحكومه نظيف يقدر يعرف أتجاه الريح

أنا عندي أحساس قوي أن مصلحه البريد سيتم خصخصتها خلال 5 سنوات ...... أحساس وليست معلومات

أنا بأقول من باب الحذر أنك تكون مستعد لهذا التغير.... أويكون عندك أستعداد للبحث عن عمل أخر أو أي عمل تجاري خاص بك .....وربنا يحافظ عليك وعلي باقي الموظفين ...

ده مش معناه أن هذا التغير وحش لموظفي البريد بس أي خصخصه بيكون فيها مكاسب وخسائر ....بس المؤكد أن الشغل حايزيد علي الموظفين....

أنا من رأي المعلم عنتر ....أن في الغرب الباشا ذي الغفير .... كله ذي بعض وملهاش دعوه أن كان بيقبض مرتب كويس أو لأ....

ياريتها تتخصخص El-Basha
يارت فعلا لأن الشباب اللي زينا اكيد هيوصل وهياخد مرتبات عالية بدل الفقر الي احنا فيه ده ، الوزير زار الغربية ومهنش عليه يدي الموظفين شهر كامل ، اداهم شهر الا ربع .
حاجة تقرف بجد .
الرد مع إقتباس
قديم 06-06-2007
Registered User

الفرق بين المكاتب والإدارات .

لابد وان يكون هناك فارق في الدخل بالنسبة للمكاتب البريدية عن باقي الوحدات البريدية لأن كل الموظفين يهربون من المكاتب لصعوبة عملها وتساويها في الدخل مع غيرها .
فحافز التمييز الذي تأخذه المكاتب قد يتقارب في بعض الأحيان مع حوافز المنطقة ، و بالتالي لا يوجد عدل ، بالإضافة إلى أن معظم العاملين في المكاتب يهربون منها إلي أماكن المنطقة للأسباب الآتية :-
1- عدم التعامل مع الجمهور في المنطقة و بالتالي راحة من الضغط العصبي الذي يسببه جمهور المواطنين في المكاتب البريدية .
2- عدم التعامل مع النقدية و بالتالي تفادي ظهور عجز أو زيادة ، حيث يتم التحقيق معه ويأخذ جزاء و بالتالي فهو يعمل تحت ضغط نفسي يحول دون أن يظهر الموظف حقيقة ما إذ كان عنده عجز أو زيادة خوفاً من العقاب .
3- مواعيد العمل التي لا تتساوي مع المكاتب البريدية حيث تكون مواعيد عمل المنطقة من الساعة 8 إلى الساعة 2 ، أما المكاتب البريدية فمواعيدها من 8 إلى 3 بالإضافة إلى ساعات التي نقضيها في ضبط الحسابات وعد النقدية التي لا تظهر إلا بعد غلق شبابيك التعامل مع الجمهور أي بعد حوالي ساعة أو اثنين من غلق التعامل مع الجمهور أي بعد الخامسة عصراً .

4- الحصول علي الأجازات كاملة ، ففي المكاتب البريدية في معظم الأحيان لا يحصل الموظف علي أجازته كاملة بسبب ضغط التعامل مع الجمهور ، ناهيك عن أجازات الأعياد التي لا نحصل عليها حيث نحصل علي يوم واحد فقط دون إدارة المنطقة .
5- التأمين الصحي من حقوق الموظف ولكنه محروم منه في المكاتب البريدية عن إدارة المنطقة .
6- حافز التميز يكاد يقترب من حافز بعض المكاتب فلا يوجد فارق كبير بينهم .
ولذا يهرب معظم الموظفين من العمل في المكاتب البريدية لعدم وجود دوافع مادية تدفعهم لذلك و لذا لابد من إعادة النظر ، وإعادة الصياغة و الهيكلة الحقيقية للوحدات البريدية ، فلابد و أن يكون هناك فارق مادي ومعنوي في المكاتب البريدية و التي صارت الآن مراكز تكلفة وهي وحدات إنتاجية ولذا لابد من النظر إليها بصورة مختلفة غير ما هي عليه الآن .
الرد مع إقتباس
قديم 08-06-2007
Registered User

كان البريد المصري قد قرر تمديد العمل في 259مكتباً بريداً حتى العاشرة مساءاً في مارس الماضي كمرحلة أولي وهي الخطوة التي قوبلت بترحيب كبير من عملاء البريد مما أدي إلي اتخاذ قرار ثان بإضافة 26 أخري ليصل عدد المكاتب في المرحلة الحالية إلي 285 مكتب .

نشرة شهرية تصدر عن البريد المصري – العدد الأول – أبريل 2007م ص 6 .
الرد مع إقتباس
قديم 08-06-2007
عوكل عوكل غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
عوكل is on a distinguished road
الموظف المصري غلبان ..... وبيسمع الكلام ..... وبيكنس مكانه كمان ..... وياريت كل موظفي مصر يعملوا في البريد المصري او السنترلات ..... كما قال الطبيب الرواتب لا تكفي ..... والبريد المصري اصبح اوبك الحكومه .....فلا تتباكي يا اخي هناك من لا يأخذ نصف ما تأخذه .... وابتسم انت في مصر
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة