تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

عرض نتائج التصويت: 0
0 0%
الناخبون: 0. لم تقم بالتصويت على هذا التصويت

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 20-04-2005
yaweeka yaweeka غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
yaweeka is on a distinguished road
ده شخص آخر ، هذا الشخص غير متنصر بل ترك الاسلام الى اللادينية
الرد مع إقتباس
قديم 20-04-2005
الصورة الرمزية لـ zoum
zoum zoum غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Oct 2004
zoum is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة yaweeka
ده شخص آخر ، هذا الشخص غير متنصر بل ترك الاسلام الى اللادينية
yes i know

ابقوا المرة الجاية هاتولنا واحد بليغ وليس الدغ وفايق وهاتولوا كوباية شاية علي حسابي

ياريت تستطيعوا الوصول الي كاتب مذكرات شيطان الواد ده شكله كويس اوي من كتابه00
الرد مع إقتباس
قديم 20-04-2005
mir_a mir_a غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
mir_a is on a distinguished road
3blue
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة elasmar99
عزيزي mir-a ! انا اعرف جيدا اساليب إخوان الخراب لتدمير ماتبقي من مصر الا وهو اقباطها. اساليب اسلمة مصر وطرق إخوان الخراب يعاقب عليها القانون في اي دولة اخرى متحضرة. انا لي شخصيا تجربة مع هؤلاء المجرمين سبق وكتبت عنها هنا. ولكن من اجل المحافظة على مصداقيتنا نحتاج لادلة وبراهين لا تقبل الشك وكلام هذا الشخص لا ينفع ولا يفيد سوى الإستهلاك المحلى. الكنيسة في مصر معها الادلة ولكنها كالعادة لا يمكن استعمالها خوفا من العواقب في دولة يتحكم فيها بلطجية الإسلام ولا يوجد بها اي سيادة للقانون.
انا معاك في كل اللي بتقولة ومصدقك وان شاء الله هبقي اقولك اية اللي الكنيسة بتعرفة ومش هقول انهم مش بيتصرفوا لان اكيد حكمة البابا شنودة مش ممكن توصل لانة يسكت بالاخص لما تكون حاجة بتضر اولادة وبناتة لاكن اللي انا واثق منة وحاسس بتقصير من الكنيسة انها لما بتعرف الاساليب دية مش بتعلنها في كل قداس وكل اجتماع وكل رحلة ترفيهية واعتقد ان الوقت حان لان تتفق جميع الطوائف علي شيء واحد وهو ان ندافع عن بقية جسد المسيح لان الشيطان (المسلمين) مش بيفرقوا ما بين اي طائفة المهم انة مسيحي اسف لو طولت واشكرك
الرد مع إقتباس
قديم 21-04-2005
yaweeka yaweeka غير متصل
Registered User

مش مهم احنا نكون عارفين الاساليب ، المهم اللى فى مصر يعرفوا الاساليب دى وما يتعاملوش مع الاوباش دى بحسن نية وبراءة
انا شخصيا احاول اقناع هذا الشخص لتسجيل شريط لا يزيد عن ساعة يذكر فيه كل شئ بالتواريخ والاسماء ، على ان يكتب ما يريد قوله اولا
وساحاول تمويل نشر هذه الاعترافات على مستوى مصر على شريط كاسيت يوزع مجانا
ياللا ما انا ها اشحت يعنى ها اشحت
الرد مع إقتباس
قديم 21-04-2005
yaweeka yaweeka غير متصل
Registered User

إقتباس:
الكنيسة في مصر معها الادلة ولكنها كالعادة لا يمكن استعمالها خوفا من العواقب في دولة يتحكم فيها بلطجية الإسلام ولا يوجد بها اي سيادة للقانون.

وهذه جريمة تشترك فيها الكنيسة
فى عام 1999 كان احد الآباء الأساقفة فى زيارة لأمريكا واثير حينها موضوع خطف احدى الفتيات فقال الأسقف ان اغلب الحالات تعود وان مباحث امن الدولة تتعاون معهم و.... الخ

بعد انتهاء الاجتماع جلست معه وقلت له ، هل لديكم احصائيات ومعلومات كاملة عن تلك الحالات؟
فقال نعم
قلت: اذن لما لا تذهبون بتلك الحالات الى منظمات حقوق الانسان؟
قال: الحكومة مش ها تساعدنا بعد كدة فى الحالات الاخرى !!!!
قلت: انتم تضيعون حق هؤلاء الفتيات ، انتم بأساليبكم هذه تشتركون معهم فى الجريمة ، الساكت عن الظلم شيطان اخرس يا سيدنا ، فقال طيب تعالى مصر وورينى شطارتك
قلت له : الموضوع مش موضوع استعراض يا سيدنا ، اعطنا جزء من هذه السجلات ونحن سنثير الموضوع لدى المحافل الدولية
قال: ممنوع ان تخرج هذه البيانات الى جهة خارج الكنيسة !!!

هذه هى العقلية التى يتعاملون بها لنوال حقوقنا
نظام : اتحايل عند الحاج محمد عشان يجيب لك حقك من الحاج احمد

نظام ثبت فشله تاريخيا وادى بنا الى ما نحن فيه الآن من تفريط لحقوقنا ومن استئساد للدولة والمجتمع على الأقباط
الرد مع إقتباس
قديم 22-04-2005
الصورة الرمزية لـ elasmar99
elasmar99 elasmar99 غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Jul 2003
elasmar99 is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة yaweeka

وهذه جريمة تشترك فيها الكنيسة
فى عام 1999 كان احد الآباء الأساقفة فى زيارة لأمريكا واثير حينها موضوع خطف احدى الفتيات فقال الأسقف ان اغلب الحالات تعود وان مباحث امن الدولة تتعاون معهم و.... الخ
..................
نظام ثبت فشله تاريخيا وادى بنا الى ما نحن فيه الآن من تفريط لحقوقنا ومن استئساد للدولة والمجتمع على الأقباط
عزيزي يا ويكا انا معك 100% في ما يخص توعية الشباب القبطي, انا لست من مؤيدي التقوقع بل بالعكس من واجبنا تكوين صداقات مع المسلمين حتى يستطيع البعض منهم لمسنا ومعرفة من نحن ولكن هذا التعامل لابد ان يكون له معاير. من حق المسلم او المسلمة ان يدخل بيتي ولا خوف عليهم لاننا لسنا خونه ولسنا قتله او قطاع طرق ولكن لا انا ولا إبني ولا إبنتي نقدر دخول بيت المسلم او زيارته ونحن لا نخجل ان نقول لهم الحق وهو لا لا نحن لا نثق بكم. اما موضوع الوثائق هذا فقد ذكرني بقصة طريفة كان سني وقتها 9 سنوات وسرقت من مكتبة الكنيسة إنجيل واب إعترافي وبخني وطلب مني ،إرجاع الإنجيل بعد قراءته طبعا. ولقد تذكرت ايضا انه في اوئل الثمانينات كان هناك إشاعة تقول إن إخوان الخراب يريدون حرق الكنائس ولذلك قام بعض الإباء الاذكياء فورا بتصوير كل المستندات المهمة وارسال نسخ منها الى لوس انجلوس ومكان اخر في اوروبا لا اتذكره لحمايتها من الفناء. وكما فهمت من كتاباتك يكون لك علاقات طيبة مع ناس مهمين. حاول تعرف منهم فين الصور وفي اي كنيسة وانا اقوم بباقي العمل؟ خلينى انا اخش النار عشان خاطركم.
الرد مع إقتباس
قديم 22-04-2005
Gold User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة mir_a
3blue
انا معاك في كل اللي بتقولة ومصدقك وان شاء الله هبقي اقولك اية اللي الكنيسة بتعرفة ومش هقول انهم مش بيتصرفوا لان اكيد حكمة البابا شنودة مش ممكن توصل لانة يسكت بالاخص لما تكون حاجة بتضر اولادة وبناتة لاكن اللي انا واثق منة وحاسس بتقصير من الكنيسة انها لما بتعرف الاساليب دية مش بتعلنها في كل قداس وكل اجتماع وكل رحلة ترفيهية واعتقد ان الوقت حان لان تتفق جميع الطوائف علي شيء واحد وهو ان ندافع عن بقية جسد المسيح لان الشيطان (المسلمين) مش بيفرقوا ما بين اي طائفة المهم انة مسيحي اسف لو طولت واشكرك
حكمة البابا يتحكم فيها عاملان الاول حبه وخوفه على شعبه وثانيهما ثقته في الرب يسوع وامنا العذراء مريم. وكلاهما لا دخل لهم في السياسة التي ملؤها خداع وكذب. ولذلك يجب الا نعتمد على الكنيسة في حل المعضلة السياسية. الخوف من الإرهاب تشجيع للإرهاب هذا هو اخر ما وصل إليه علم السياسة.
الرد مع إقتباس
قديم 23-04-2005
الصورة الرمزية لـ makakola
makakola makakola غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Jan 2005
makakola is on a distinguished road
بالرغم من إنى نزلت الملفات من بدرى، لكن ما سمعتهمش غير إمبارح بس

بعد ما سمت الملفات، أرسلت الرابط لكل شخص أعرفه، ووصيته لازم يسمعه لبناته وأبنائه، ويطلب من أولاده أنهم يدوا الرابط لأصحابهم فى المدرسه وفى مدارس الأحد وفى النادى وفى الشارع وفى الحارة

يعنى يا ويكا فكرتك حلوه، وإنك تكلف نفسك وتطبعه شريط يوزع مجانا ممكن نوفرها لو كل شخص منا عمل اللى عليه
لو فيه خدام أمينه فى مدارس الأحد، وبتدى للفترة العمرية من سن 13 الى 16 سنه، ياريت يسمعوا الملفات دى، ويا ريت اللى يعرف خدام يخليهم يسمعوا الملفات دى، وياريت كل خادم يفتكر إن البنت أو الشاب اللى قاعد يسمعه فى مدارس الأحد ده أمانه فى رقبته ربنا حيسأله عليه

الخدام اللى ماسكين إجتماعات شباب وشابات الجامعه، والأسر الجامعيه، إنتوا فين؟؟
أطلب من زميلك وزميلتك فى الجامعه يسمعوا، أعطيهم اللينك، أو نزل الملفات وإطبعها على سى دى، ثمنهم أرخص من دم المسيح اللى بيضيع قدامك وإنت بتقول وأنا مالى

إرحمنا يا رب
قديم 27-04-2005
yaweeka yaweeka غير متصل
Registered User

الشريط تم ارساله الى مصر ويوزع مجانا على نطاق محدود حاليا خاصة فى المناطق التى لا يوجد بها كنائس

تابعوا هذا الرابط

http://islameyat.com/pal/aldalil/the...e_of_islam.htm
الرد مع إقتباس
قديم 01-05-2005
الصورة الرمزية لـ just_jo
just_jo just_jo غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Oct 2003
just_jo is on a distinguished road
thu

امبارح فى البال تولك الرجل تحدث و قال حجات خطيرة جداً..........
====================================

و اكتشفت ....انة بيفتعل عدم تذكر معظم الشواهد على الاحداث لانة بيرجع كل سنة مصر و خايف على اطفالة اثناء الزيارة
و سوف يظهر و ثائقة بعد ما يامن نفسة و يفضح بلاوى وصلة لمعظم الوزراء و منهم صفوت الشريف و الشازلى
+كان بيتكلم ان التمويل كان بييجى من حتت كتير زى الريان و اخو انور السادات تاجر المخدرات المعروف المشهور باسم"الخواجة" و اتكلم ان الشعراوى كان فاتح بيتة على الريان
+و تقابل مع شخصيات مهمة كتير زى مقلت "الشا زلى و صفوت+حسين الشافعى+ و الشيخ الشعراوى......

التسجيلات..
http://www.islameyat.com/pal/aldalil...e_of_islam.htm
إسلام بنات أقباط مصر بقيادة حسين الشافعي ومحمود عبد العليم شيخ الأزهر السابق وآخرين
+
الوجه الحقيقي للإسلام

"

آخر تعديل بواسطة just_jo ، 01-05-2005 الساعة 09:33 PM
الرد مع إقتباس
قديم 02-05-2005
Gold User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة just_jo
امبارح فى البال تولك الرجل تحدث و قال حجات خطيرة جداً..........

و اكتشفت ....انة بيفتعل عدم تذكر معظم الشواهد على الاحداث لانة بيرجع كل سنة مصر و خايف على اطفالة اثناء الزيارة
و سوف يظهر و ثائقة بعد ما يامن نفسة و يفضح بلاوى وصلة لمعظم الوزراء و منهم صفوت الشريف و الشازلى
+كان بيتكلم ان التمويل كان بييجى من حتت كتير زى الريان و اخو انور السادات تاجر المخدرات المعروف المشهور باسم"الخواجة" و اتكلم ان الشعراوى كان فاتح بيتة على الريان
+و تقابل مع شخصيات مهمة كتير زى مقلت "الشا زلى و صفوت+حسين الشافعى+ و الشيخ الشعراوى......

التسجيلات..
http://www.islameyat.com/pal/aldalil...e_of_islam.htm
إسلام بنات أقباط مصر بقيادة حسين الشافعي ومحمود عبد العليم شيخ الأزهر السابق وآخرين
+
الوجه الحقيقي للإسلام

"
إذا كان كلامه صحيح ولديه الادلة فمرحبا به في موكب التائبين وسوف يحصل هو وعائلته إن شاء الرب على إقامه دائمة إذا ثبت صحة اقواله بالطبع.
الرد مع إقتباس
قديم 16-05-2005
na3na3a
GUST

أنا سمعت الكتاب "إعترافات شيطان" و مش عارفه أؤل إيه.... "نفسي حزينه حتي الموت"
الرد مع إقتباس
قديم 18-05-2005
admin1
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة na3na3a

أنا سمعت الكتاب "إعترافات شيطان" و مش عارفه أؤل إيه.... "نفسي حزينه حتي الموت"
تم ترجمة الكتاب الى الانجليزية ويتم مراجعته حاليا وسينشر قريبا على بعض المواقع
شكرا للجندي/ة المجهول /ة لترجمة الكتاب
الرد مع إقتباس
قديم 18-05-2005
na3na3a
GUST

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة admin1
تم ترجمة الكتاب الى الانجليزية ويتم مراجعته حاليا وسينشر قريبا على بعض المواقع
شكرا للجندي/ة المجهول /ة لترجمة الكتاب
طب كويس عشان المسلمين الأجانب يشوفوا الفضايح!!! علي فكره المسلمين الأجانب مضحوك عليهم يا عيني فاهمين الدنيا غلط خالص. القران الإنجليزي كتاب تاني خالص أساسا!!! ماهو كلو كذب في كذب جت علي ديه يعني...

يا رب رحمتك
الرد مع إقتباس
قديم 21-05-2005
admin1
GUST

الترجمة الانجليزية
الملفات المرفقة
نوع الملف: doc ConfessionsofaformerIslamist.doc (98.0 كيلو بايت, عدد مرات التحميل : 21)
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة