تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > منتدى العلوم والتكنولوجيا
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم جعل جميع المنتديات مقروءة

منتدى العلوم والتكنولوجيا يهتم هذا القسم بالانترنت و بالبرمجة والكمبيوتر و الموبايلات,معلومات عامة ..إستشارات ..كل ما هو جديد بالتكنولوجيا .....الخ

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 03-03-2006
الصورة الرمزية لـ kittyy
kittyy kittyy غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jul 2005
kittyy is on a distinguished road
flower مشكلــــة عويصة هتجننى - ألحقونــى

بصوا بقى أنا جبت كمبيوتر جديد عقبال الحبايب كدا يارب وعند السامعين.. وبعت القديــم..

الهارد بتاعى الجديد 250 Giga ماشى .. الراجل المهندس قسملى الهارد بطريقة غلط - انا قولتله عاوزة 5 Partion والـ C و الـ D يكونوا مش كبار اوى..

راح عملى الـ C و الـ D كل واحد فيهم 5 Giga بس .. وطبعا المساحة دى مش مكفية اى حاجة خالص . ولا عارفة انزل اى برامج جديدة ولا عارفة اعمل حاجة خالص لأن يادوب الـ windows بدأ يعمل الـ Automatic Update بتاعة لقيت رسالة بتطلع كل شوية بتقولى Low Disk Space هتجنن منها..

المهم سألت قالولى فيه برنامج اسمه Partion Magic بيقسم الهارد ومن خلاله اقدر أخد من أى Partion تانى كبير وأزود الـ C و الـ D من غير ما أفقد الملفات والبرامج بتاعتى . عشان انا خلاص نقلت الملفات كلها من الهارد القديم للجديد وبعته مع الجهاز..

فروحت نزلت برنامج البارتيشن ماجيك دا وعملت السيت أب بتاعه وشغلته . وفيه option اسمها Resize partion دوست عليها وطلبت أزود الـ C عشان يكون 15 Giga وعملت Apply قالى اعملى ريستارت.. عملت ريستارت وفتحت الجهاز لقيت كل حاجة زى ما هيا ولا حاجة زادت ولا حاجة نقصت ودماغى شاطت وهتجنن ..

أعملوا حاجة - أتصرفوا وشوفولى حل - مش انتوا الـ IT Department بتاعنا. أتفضلوا أشتغلوا بقى..
الرد مع إقتباس
قديم 03-03-2006
الصورة الرمزية لـ smile
smile smile غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Jun 2003
smile is on a distinguished road
لزيادة او نقص حجم الدرايفات

حكمة اليوم
احنا ليش نستورد المعكرونه من الخارج ممكن نزرعها فى بلادنا العربيه
احد الحكام العرب

Mind Utter Devastation
الرد مع إقتباس
قديم 03-03-2006
The_Lonley_Wolf The_Lonley_Wolf غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
The_Lonley_Wolf is on a distinguished road
شوفى يااخت كيتى غريب اوى أسم كيتى ده المهم شوفى يااخت كيتى انتى تجيبى بلا قافية الدرايف اللى جنب اللى عاوزه تكبريه مباشرة و تعملى عليه رايت كليك و تختارى resize و بعد كده تكتبى فى الnew size الحجم الجديد اللى عاوزاه و اللى هايكون أقل من اللى كان عليه

بعد كده المساحة اللى هاتطلع بعد حركة التحجيم دى (مكتوب عليها Unallocated)تدوسى عليها باليمين و تختارى Create و تدخلى الحاجات دى بالترتيب:
logical partiation
fat32
و الحجم يبقى الحجم بتاعه اللى غالبا هايبقى مكتوب لوحده

نمسك بقى الحتة اللى أتعملت دى و نختار حاجة اسمها Merge يعنى دمج و هاتلاقى لسته بأسامى باقى الدرايفات تدوسى اى و احد منهم اللى هايكون الC أو الD فى حالتك دى
الرد مع إقتباس
قديم 03-03-2006
mena_hot mena_hot غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: May 2003
mena_hot is on a distinguished road
بكل بساطة المفروض يكون عندك سي دي فيه اي برنامج تقسيم هارد

وتدخلي من الدوس علي ال cd اللي فيه برنامج تقسيم الهارد والاول تكوني عاملة فورمات طبعا وتحددي حجم الدريفات اللي انتي عاوزاها

عاوزة الطريقة الاسهل من ده كله تتصلي بالمهندس هههههههه

والف مبروك علي الكمبيوتر اللي حصل ده علشان مش عزمتينا علي حاجة حلوة بالمناسبة السعيدة دي
الرد مع إقتباس
قديم 04-03-2006
الصورة الرمزية لـ Safnat_Fa3nash007
Safnat_Fa3nash007 Safnat_Fa3nash007 غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2005
Safnat_Fa3nash007 is on a distinguished road
+++

انا عندي سي دي لتقسيم الهارد ديسك بدون ان ينعمل فورمات او حاجه بس المشكله حبعثهولك ازاي !!!

لا تخف من الباطل ... ان ينتشر او ينتصر .... إن الباطل لا بد أن يهزم امام صمود الحق مهما طال به الزمن .... وكل جليات له داهود ينتظره وينتصر عليه
"بإسم رب القوات"
(قداسة البابا شينوده الثالث )

الرد مع إقتباس
قديم 04-03-2006
الصورة الرمزية لـ fanous2102
fanous2102 fanous2102 غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2003
fanous2102 is on a distinguished road
لو عايزه رآيي ياكيتي انا لااميل الي حكايه تقسيم الهارد ديسك دي
معلهش مصاريف علي مصاريف
هارد ديسك تاني جنب ده و يبقي واحد ءي و التاني دي
او هارد ديسك جديد بتوصيله usbمن بره في حاله احتياج استعماله
قديم 04-03-2006
الصورة الرمزية لـ رسول الله
رسول الله رسول الله غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
رسول الله is on a distinguished road
جري ايه يا كيتي الحل عندي أنا و حاجة بسيطو خالص خالص خالص انت تديني الهارد هدية وهاتي واحد جديد وريحي نفسك

اخوتي أنا بصراحة مش بأطمن لبرنامج ماجيك بارتيشن أنا أفضل تقسيم الهارد بالبرنامج الخاص ليه يعني مثلا لو كان ماكستور يبقي ليه برنامج لو كان سيجات يبقي ليه برنامجه لو كان وسترن برضه يبقي ليه برنامج و أنا عندي اسطوانة فيها كل البرامج دي وسهلة خالص وبتشتغل بالماوس و حاجة زي الفل و تحت الدوس كلها . لو حد عاوز البرامج دي يبعت لي اميل مضروب في رسالة خاصة وانا ابعتها له .
و صلوا علي النبي
قصدي صلوا لي كتــــــــــــــــــــــــــير
قديم 04-03-2006
الصورة الرمزية لـ kittyy
kittyy kittyy غير متصل
Registered User

star باااااااااااظت

بااااااااااظت ...

ابشركم ياجماعة . الماجيك بارتيشن دا الله يخرب بيته طيرلى بارتيشن بحاله . وبارتيشن أيه فيه بهاريز جامدة أوى ..

يافانوس . الهارد بتاعى دا لسه جديد وكمان 250 Giga اشترى واحد تانى ازاى بس دا حتى يبقى افترا . وبعدين انا خلاص اشهرت افلاسى من كام يوم انت ما قريتهاش فى الجرايد ولا ايه . .

وانت بقى يارسول الله حسابك معايا بعدين . عاوز تاخد الهارد بتاعى هدية وكمان عندك برامج للتقسيم كويسة كدا زى ما بتقول وفضلت ساكت لحد ما وقعت الكارثه ! حسبى الله ونعم الوكيل فيك يارسول الله اشوف فيك سنه ..

مش انت عاوزنا ندعيلك طيب روح منك للى كلت دراع جوزها يارب..

ما بدهاش بقى . انا هروح اعيط شوية لابويا . اصعب عليه يجيبلى هارد تانى بقى . ما انا خلصت تحويشة العمر كلها الصراحة فى الجهاز دا .... أهىء أهىء أهىء

أف
الرد مع إقتباس
قديم 04-03-2006
الصورة الرمزية لـ smile
smile smile غير متصل
Moderator

smile is on a distinguished road
Hard Disk Partition and Formatting
تعريفات أولية: في البداية نحب أن نحدد المقصود بعملية تقسيم الهارد ديسك أو إعادة تقسيمه التي تتم بغرض تقسيم الهارد ديسك الواحد إلى عدة أقسام أساسية Primary أو ممتدة Extended لهذه العملية، فيكمن في الأسباب الآتية:
* تقسيم الهارد ديسك إلى أكثر من جزء بحيث لا تؤدي إعادة تهيئته Format إلى محو جميع البيانات المسجلة عليه، بل يمكن تهيئة أحد الأجزاء مع الاحتفاظ بالأجزاء الأخرى كما هي، وضمان سلامة المعلومات والبيانات الموجودة على مجلداتها وملفاتها.
* وضع أكثر من نظام تشغيل على نفس الجهاز، ونفس الهارد ديسك، ويفضل دائماً أن يكون كل نظام تشغيل على جزء منفصل.
* توجد بعض القيود على الحد الأقصى للجزء الواحد من الهارد ديسك حسب نظام الملفات، وهو الموضح بالجدول الآتي:
* قد يكون من المناسب أو من الضروري في بعض الأحيان القيام بعملية إعادة تقسيم الهارد ديسك، وبخاصة في حالة الإصابة بأحد الفيروسات الخطيرة التي تسبب الكثير من المشكلات لنظام التشغيل، ويكون الحل أحياناً هو إعادة التقسيم، أو التهيئة من جديد لتلافي أي آثار محتملة لهذه الفيروسات. أما عملية التهيئة Format فهي ضرورية وبخاصة عند وضع نظام تشغيل جديد، أو لتنشيط جهاز الكمبيوتر الذي ربما أصابه البطء في نظام التشغيل، أو لإحتوائه على عــدد كبير مــن البرامج التــي لا تفيــد مستخدم الجهــاز، أو لإصابته ببعض الفيروسات الخطيرة التي يصعب إزالتها بالطرق التقليدية. طرق التقسيم: يمكن القيام بعملية تقسيم الهارد ديسك عن طريق أسلوبين هما:
1- قيام نظام التشغيل بهذه المهمة في أثناء القيام بتثبيته وهي الطريقة الشائعة والأكثر أماناً وسهولة، وتستخدم في معظم الحالات.
2- القيام بهذه المهمة عن طريق أوامر التشغيل DOS باستخدام أمر Fdisk وهي طريقة تحتاج لمهارة خاصة وربما تحتاج لمتخصص للقيام بها، وبعد نظام تشغيل الويندوز Windows XP قل الاعتماد على هذه الطريقة. إحتياطات أولية: قبل أن تقوم بعملية تقسيم أو إعادة تقسيم الهارد ديسك يجب أخذ الاحتياطات المناسبة والتأكد من الآتي:
- إذا كان الهارد ديسك جديداً أو منقولاً من جهاز آخر، فيجب التأكد من توافقه مع الجهاز المستخدم وإمكانية التعرف عليه كهارد ديسك رئيسي Master أو تابع Slave ويمكنك الرجوع إلى الوثائق الخاصة بالجهة المصنعة للهارد ديسك، أو إلى المعلومات الموجودة على الهارد ديسك نفسه، ويفضل الرجوع إلى متخصص في هـــذه الخطــــوة أو الاستعانة بأحد الأصدقاء الخبراء في هذا المجال.
- تحديد نظام الملفات المستخدم سواء كان FAT بأنواعه أو .NTFS
- تحديد حجم كل جزء من الهارد ديسك، بما يحقق احتياجات نظام التشغيل، ونوع نظام الملفات المستخدم، بحيث يقل الجزء الرئيسي من الهارد ديسك عن 8 جيجا بايت على الأقل.
- في حالة إحتواء الهارد ديسك على أي بيانات أو معلومات مهمة لك، فيجب تأمين نسخ إحتياطية BACKUP من هذه البيانات على وسائط أخرى CD-ROM أو الشرائط Tapes أو هارد ديسك آخر، أو غير ذلك.
- التأكد من وجود النسخ الأصلية لبرامج التشغيل مثل Windows XP مع التأكد من أنه يمكنك تحميلها من الاسطوانة مباشرة، من خلال برنامج CMOS Setup الذي تعرضنا له في حلقة سابقة.
- التأكد من وجود اسطوانات تثبت المكونات مثل كارت الشاشة والموديم وغيرها في حالة الحاجة إليها، وإن كان نظام تشغيل XP أصبح يتعرف على معظم المكونات. تقسيم خلال التثبيت: نبدأ الآن في إجراء عملية التثبيت في الخطوات التالية:
1- نضع اسطوانة نظام التشغيل WINDOWS XP في محرك الاسطوانات ونبدأ في تشغيل جهاز الكمبيوتر.
2- نضغط أي مفتاح حينما يطلب النظام ذلك، للتحميل من الاسطوانة في العبارة التي تظهر على الشاشة كالآتي: Press any key to boot from CDROM 3
- في شاشة مرحباً WELCOME TO SETUP نضغط زر الادخال ENTER وفي الخطوة التالية نضغط F8 لقبول رخصة استخدام نظام التشغيل.
4- إذا كان مثبتاً على الجهاز من قبل أي نظام تشغيل لويندوز، فسيسألك عن الرغبة في إصلاحه Repair وفي حالتنا هذه تجاهل هذا الاصلاح بالضغط على زر Enter كما يبدو في الصورة المرافقة.
5- سيطلب منك النظام الخطوة التالية، مكان التثبيت ويوضح لك قائمة بكل هارد ديسك مثبت في جهازك، والأجزاء الخاصة بكل منها، ويمكنك اختيار إحداها عن طريق مفاتيح الأسهم، فإذا كنت ترغب في إعادة تقسيم الهارد ديسك. فتذكر جيداً أن جميع البيانات الموجودة عليها لن تعود متاحة للاستخدام فيما بعد، إذ سيتم محو بيانات جميع أجزاء الهارد ديسك. ثم قم بمحو Delete هذه الأجزاء وإنشاء أجزاء جديدة بالضغط على مفتاح C (Create Partition ) كما يبدو في الصورة السابقة.
6- قم بتهيئة الهارد ديسك مع اختيار نوع الإعداد المناسب حسب نظام الملفات المختار. ويوجد لديك خياران لكل نظام هو سريع Quick وذلك عند إعادة التهيئة، أو التهيئة الكاملة عند إتمام عملية التهيئة لأول مرة، أو لضمان فحص الهارد ديسك، وتجنيب القطاعات التالفة Bad sector من هذه العملية.

حكمة اليوم
احنا ليش نستورد المعكرونه من الخارج ممكن نزرعها فى بلادنا العربيه
احد الحكام العرب

Mind Utter Devastation
الرد مع إقتباس
قديم 04-03-2006
Gold User

الافضل ليك تعملي ايه :
أولا تنقلي الحاجات المهمة علي هارد تاني عند حد تثقي فيه .
ثانيا تقسمي الهارد تحت الدوس أو ممكن تقسميه علي جهاز شغال Xp و انا افضل الاول
ابعتي لي ماركة الهارد و اي ميل مضروب ليك وانا ها ارسل لك البرنامج .
ولا يهمك هيه ابعت لك جبريل ياخد الهدية .. قصدي الهارد
قديم 04-03-2006
constantin constantin غير متصل
Registered User

constantin is on a distinguished road
بدون برامج الحل

اولا نقل ال data information
الى جزء تكونى مش هتعملى عليه حاجة و تحفظى اسم هذا الجزء لاستخدامه بعد كدا

ثانيا استخدام كل هذه البرامج السابقة للتقسيم مع نظام التشغيل يجعله غير مستقر و هيضرب هيضرب

ثالثا و الاهم استخدام اى اسطوانة start up 98 or me
و عمل FDISK
و تعملى اللى انتى عاوزاه من الغاء PRIMARY DOS PARTITION OR EXTENDED DOS PARTION OR SECONDARY DOS PARTITION
ثم انشاءهم مرة اخرى بنفس البرنامج مع تغيير الحجم للحجم المطلوب مع ملاحظة الا تمسى او تقربى لل الجزء المحتوى على الDATA INFORMATION و اللى هتعرفيه من اسم ال دريف نفسه

رابعا FORMAT الاجزاء اللى اتغيرت FORMAT C:

خامسا انزال نظام التشغيل و الرامج
الرد مع إقتباس
قديم 04-03-2006
Gold User

FDisk بيشيل 10% من مساحة الهارد بيعملها فات اليكيشون تيبول و بالتالي فهي مفقودة من الاستعمال لكن لو استعملت البرامج المخصصة لتقسيم كل نوع هارد فبيشيل اقل بكثير من 5% و طبعا هارد كبير زي دا يعني 25 جيجا ها تضيع بامر الاف ديسك دا غير اللخبطة بتاع البرايمري و السكندرلي . و ان اكان امر اف ديسك اعتقد ما بيجيبشي المساحات الكبيرة من الهاردات لأنه بيقسم علي فات 16 و المطلوب XP فات 32 يبقي ما قدمناشي غير تقسيم الهارد الا بالبرامج المخصصة ليه . لأنه بتجيب المساحات الكبيرة من الهاردات و هي اكثر استقرار من الماجك بارتيشن .
قديم 04-03-2006
الصورة الرمزية لـ Mrs 2ana 7or
Mrs 2ana 7or Mrs 2ana 7or غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Sep 2005
Mrs 2ana 7or is on a distinguished road
كيتى الحل معايا يا ماما

فجرى الجهاز ده كل واحد براى وحال روحى يا بنتى لمهندس وهو يظبطلك القصه ادى العيش لخبازة يا ماما

بدل متبوظى الدنيا بليز
الرد مع إقتباس
قديم 05-03-2006
constantin constantin غير متصل
Registered User

constantin is on a distinguished road
مع احترامى ليك يا رسول المحبة لكن fdisk
بيفرمت و بيعمل fat32
و هذا الكلام مجربه على جهازى الشخصى مرات
يا عنى مرة بيه غيرت مساحات اجزاء الهارد و نزلت xp بدون اى مشاكل
الرد مع إقتباس
قديم 05-03-2006
الصورة الرمزية لـ kittyy
kittyy kittyy غير متصل
Registered User

star ثوانى بقى عشان الحاجات دى مهمة ..

ثوانى بقى عشان افهم ..

constantin انت بتقول استخدام اى اسطوانة start up 98 or me يعنى أيه ؟ طب انا ماعنديش اسطوانات 98 ولا me عشان انا مش بستعمل غير الـ XP بقالى 100 سنة مثلا . بصراحة مافهمتش الحته دى .. يعنى لازم يكون عندى ويندوز مى او 98 وليه اصلا ؟

سورى ياجماعة أنا ابتديت بـ constantin عشان استفهم منه على الكلام عشان انتوا ما تعرفونيش انا بحب أسأل فى كل الحاجات اللى قدامى حتى ولو للعلم بالشىء يعنى..

حـــــور . المهندس اللى عملى الكمبيوتر مسافر أتصلت بيه بعد المصيبه ما حصلت قالولى مسافر كام يوم ومااعرفش حد تانى غيره عشان كدا قولت أعلم نفسى ازاى بيتعمل . هوا انا ناقصة مخ يعنى .

رسول اللات . ايه البرامج اللى عندك دى وأستعمالها بيكون سهل ولا صعب ولا أيه نظامهم ؟ انت عارف أنا لسه بتعلم وعاوزة حاجة تكون A B C تقسيم وماتكونش مكعبله كدا وخطوه خطوه كل حاجة بتيجى . بس المهم البرامج دى تكون مش معقدة عشان اعرف اتعامل معاها خطوة خطوة ..

أنا دلوقتى حريصة جدا ومش عاوزة أجى جنب حاجة لحد ما ألاقى برنامج موثوق فيه أقدر أستعمله ويجيب نتيجة معايا..

وربنا يبارك تعبكم معايا . بس أدينا كلنا بنتعلم من بعض والحاجات دى مفيدة جدا حتى إن الواحد يعرفها ويتعلمها من غير ما يكون محتاجها فى الوقت الحالى يعنى ..
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

خيارات الموضوع
طريقة العرض

قوانين المشاركة