تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 23-05-2011
Rania Fawzi Rania Fawzi غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: May 2011
Rania Fawzi is on a distinguished road
مشاركة: طلب مساعدة

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة jene مشاهدة مشاركة
سلام ونعمة للجميع
ف البداية بحب اذكر بقوانين المنتدي وعدم وضع اي بيانات شخصية او اعطاء اي بيانات شخصية لاي شخص مهما كان واذا طلب اي عضو اي بيانات خاصة عن عضو اخر برجاء ابلاغ الادارة فورا
ثانيا الاخت رانيا
مع ان اسلوب حضرتك غريب شوية واختبارك اغرب شويتين
بس كل اللي نقدر نقولهولك صلي وربنا يرشدك ويحميكي
انا برد على الاسئلة اللى بتسألها بس مش فاهمة غرابة اسلوبي وقصتي بس انا قلت الحقيقة وقصة ايماني بالرب يسوع المسيح وبطلب من الرب يحميني وكل مؤمن به وشكرا للرد والاهتمام
الرد مع إقتباس
قديم 23-05-2011
الصورة الرمزية لـ Jene
Jene Jene غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Jul 2006
Jene is on a distinguished road

ياريت تحكيلنا اختبارك من بدايتة وازاي اتعرفتي ع المسيحية
علشان يكون سبب بركة للناس
قديم 23-05-2011
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة jene مشاهدة مشاركة
ياريت تحكيلنا اختبارك من بدايتة وازاي اتعرفتي ع المسيحية
علشان يكون سبب بركة للناس
ياريت ترجع لردودي وتقرأها حتعرف ايماني بس انا امنت بالرب يسوع المسيح بقناعة لاحد اثر عليا ولا حد طلب مني ااقول او اكتب حاجةوصدقني اني باقول الحق وايماني بالرب يسوع المسيح هو اللي حيخليني اعلن عن مسيحتي بدون خوف من حد بس ياريتكم تصلوا وتطلبوا لي الخلاص والنجاة في صلواتكم لانكم بتروحوا الكنيسة
شكرا للرد والاهتمام
الرد مع إقتباس
قديم 23-05-2011
elmafdy elmafdy غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
elmafdy is on a distinguished road

المشكله يا أختى العزيزه رانيا أننا كلنا ما عندناش حاجه نقدر نقدمها لك اكتر من الصلاه من أجلك , اعتقد انك عارفه كويس ان اللى بيقبل المسيح فى مصر و يغير حياته مافيش حد بيقدر يساعده و لا يعمل له حاجه , و لا حتى الكنائس او الكهنه.

اختبارات الناس اللى زيك كلهم بتكون عباره عن هروب و اختباء و ضيقات و متاعب كتيره , و اغلبهم بيتصرف بمعرفته لغاية ما يلاقى اى وسيله يهرب بيها من مصر و وقتها بيقدر يتعمد و يجاهر بأيمانه .

و حتى اللى بيتجرأ و بيقرر انه يعلن ايمانه و هو جوه مصر ده بيكون على مسئوليته الشخصيه و بيتحمل نتيجة قراره ده و برضه ماحدش بيساعده من الكنيسه او المسيحيين .

يعنى اذا كان المسلمين عندهم اوهام ان المسيحيين بيعملوا زيهم و بيغروا غير المسيحيين بالفلوس و المساعدات و السفر بره و غيرها من الاغراءات و الوعود علشان ييجوا للمسيحيه , فالحقيقه عكس كده تماما , اللى بيعرف المسيح ماحدش بيساعده و لا بيقدم له حاجه اكتر من الصلاه لاجله , و قصص الحالات اللى زى دى كلها موجوده على النت بالصوت و الصوره , لو سمعتيها ها تكتشفى هما قد ايه حاربوا و مشيوا ضد التيار و الوحيد اللى ساندهم و ساعدهم كان المسيح نفسه .

دى مش دعوه لليأس او الاحباط , بس خليكى فاكره الحقيقه المهمه دى , ان المسيحى انسان بيمشى ضد تيار العالم , و فى أغلب الاحوال مش بيلاقى مساعده بشريه من اى ايد بشريه اكتر من الصلاه لأجله , لكن المعونه الحقيقيه ليه بتكون من ايد المسيح .

علشان كده انا نفسى نعرف اكتر و اكتر عن تفاصيل قصتك , جايز يكون فيه بيننا اللى يقدر يساعد فى جزئيات معينه لو فى استطاعة حد , لأن الموضوع مالوش أليه ثابته او اسلوب متبع فى الحالات اللى زى دى .

المفدى
الانفصال هو الحل
الرد مع إقتباس
قديم 23-05-2011
zzaghlul zzaghlul غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
zzaghlul is on a distinguished road

الاخت رانيا
يجب تنزيل وتركيب البالتوك اولا ...انا اعرفش مستوي اللغة الانجليزية عندك فسوف احاول اوصف ليكي بالعربي قدر استطاعتي لان اغلبية المصطلحات انا مش متأكد انا حا أقولها صح
اولا دوري علي البالتوك داونلود "Download" من جوجل مثلا ونزليه علي الكمبيوتر بتاعك
بعد كدة لما تفتحيه "after installation" سوف يطلب منك تعملي اسم حركي "NickName" وباسوورد "Password" وبعدين تدخلي ثم دوري علي غرفة تحت اللغة العربية وبعدين الغرف المسيحية وسوف تجدي الغرف الاكثر روادا في البداية فوق لان عدد اللي بيدخلوها كثير وربما لن تجدي غرفة ابونا زكريا لان غالبا ما تفتح يوم الخميس بعد الساعة 9 مساء بتوقيت القاهرة ولكن حاتلاقي غرف كتير ممكن يساعدوكي بعد ان يسمعوا صوتك ويتعرفوا عليكي في البال توك ولا تنسي اوعي تعطي اي معلومات شخصية مهما كانت شخصية السائل حتي لو قاللك انه ابونا زكريا شخصيا في الوقت الحالي لازم الحرص الشديد انتي ما تعرفيش مين بيدعي هو مين علي الطرف الاخر وايضا اوعي تقبلي اي ملف او لنك "Link" لانه ممكن يكون فايروس
الرب يحافظ عليكي ويعطيكي حسب ايمانك ومحبتك للرب يسوع المسيح
ملحوظة لو حبيتي معلومات اكثر تقدري تتواصلي مع اي ادمن هنا علي الايميل بتاعه لان ده علي الاقل احنا واثقين في شخصياتهم في الوقت الحالي ولو تحبي راسليني علي الايميل بتاعي اذا كان موجود هنا بس انا افضل الادمن .... ربنا معاكي.
قديم 23-05-2011
الصورة الرمزية لـ TERMINATOR
TERMINATOR TERMINATOR غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Oct 2004
TERMINATOR is on a distinguished road

ياريت توضحى اكتر المقارنه دى اكتر واكتر لانهما ممكن تكون سبب فى ان ناس كتير عتيها تفتح .
اللى ربنا فتح قلبه صحيح مش لازم يخاف ومش لازم يكون بخيل ويحكى قصته وفى النهاية ما حدش هيعرف انت مين
ما تحرميناش من الحقيقة وكيف توصلتى ليها ؟
لازم تحكى اكتر متشوقين نسمع الحكاية كلها من الاول للاخر

انا وكل الاخوة هنا فى انتظار قصتك وكيف تحولتى من الظلام للنور

+++
سيظل رأيك ضعيفاً حتى يقول الآخر رأيه
فأنت لا تعيش فى هذا العالم وحدك
عيناك ترى زاوية
وعيون الآخرين تجمع كل الزوايا
فلا داعى لاغتيال الآخر لمجرد أنه يختلف معك فى الرأى والقناعات...

+++++++
الرد مع إقتباس
قديم 23-05-2011
الصورة الرمزية لـ boraee
boraee boraee غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
boraee is on a distinguished road

عزيزتي رانيا .... نريد ان نعرف قصتك بالتفصيل ....وارجو ان اعرف من هو المسيح بالنسبة لك الآن ....في قصتك افادة لنا ولكل متنصر ....ولكن يا عزيزتي ما هي نوع المساعدة التي يمكن ان نقدمها لك ؟ ارجو الرد

تعالى يارب بروحك المس اراضينا ....مصر عطشانة لروحك ياالهنا اروينا
الرد مع إقتباس
قديم 23-05-2011
الصورة الرمزية لـ el chife
el chife el chife غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Jul 2007
el chife is on a distinguished road

الأخت العابرة رانيا
سلام ونعمة رب المجد تكون معاكى
بجد شوقتينا نعرف إيمانك برب المجد واللى بيعرف محبة المسيح مش بيخاف
لية بتتكلمى بإيجاز مع انك داخلة باسم مستعار .. احنا مش بنطلب عرض بياناتك الخاصة ولابنطلب منك المستحيل
احنا بنطلب منك بمحبة تروى لنا بطريقة أوضح ازاى المسيح نور حياتك وإية أسباب اعتناقك المسيحية برغم انك عايشة وسط اسرة مسلمة متشددة
وياريت من فضلك نعرف انتى دخلتى كنيسة قبل كدة ولا عايزة تدخلى كنيسة وخايفة .

+ + +
بل روح القوة والمحبة والنصح

+ + +
الرد مع إقتباس
قديم 24-05-2011
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة elmafdy مشاهدة مشاركة
المشكله يا أختى العزيزه رانيا أننا كلنا ما عندناش حاجه نقدر نقدمها لك اكتر من الصلاه من أجلك , اعتقد انك عارفه كويس ان اللى بيقبل المسيح فى مصر و يغير حياته مافيش حد بيقدر يساعده و لا يعمل له حاجه , و لا حتى الكنائس او الكهنه.

اختبارات الناس اللى زيك كلهم بتكون عباره عن هروب و اختباء و ضيقات و متاعب كتيره , و اغلبهم بيتصرف بمعرفته لغاية ما يلاقى اى وسيله يهرب بيها من مصر و وقتها بيقدر يتعمد و يجاهر بأيمانه .

و حتى اللى بيتجرأ و بيقرر انه يعلن ايمانه و هو جوه مصر ده بيكون على مسئوليته الشخصيه و بيتحمل نتيجة قراره ده و برضه ماحدش بيساعده من الكنيسه او المسيحيين .

يعنى اذا كان المسلمين عندهم اوهام ان المسيحيين بيعملوا زيهم و بيغروا غير المسيحيين بالفلوس و المساعدات و السفر بره و غيرها من الاغراءات و الوعود علشان ييجوا للمسيحيه , فالحقيقه عكس كده تماما , اللى بيعرف المسيح ماحدش بيساعده و لا بيقدم له حاجه اكتر من الصلاه لاجله , و قصص الحالات اللى زى دى كلها موجوده على النت بالصوت و الصوره , لو سمعتيها ها تكتشفى هما قد ايه حاربوا و مشيوا ضد التيار و الوحيد اللى ساندهم و ساعدهم كان المسيح نفسه .

دى مش دعوه لليأس او الاحباط , بس خليكى فاكره الحقيقه المهمه دى , ان المسيحى انسان بيمشى ضد تيار العالم , و فى أغلب الاحوال مش بيلاقى مساعده بشريه من اى ايد بشريه اكتر من الصلاه لأجله , لكن المعونه الحقيقيه ليه بتكون من ايد المسيح .

علشان كده انا نفسى نعرف اكتر و اكتر عن تفاصيل قصتك , جايز يكون فيه بيننا اللى يقدر يساعد فى جزئيات معينه لو فى استطاعة حد , لأن الموضوع مالوش أليه ثابته او اسلوب متبع فى الحالات اللى زى دى .

المفدى
انا عارفة ان الرب يسوع المسيح هو اللي بيحميني ويحميني من اي حاجة في الكون كله
وهو اللي حيمد ليا يد الخلاص وينقذني لانه هو الرب وحده واالي ااقدر ااقوله اني خريجة ازهرومنقبة كمان فتصرفي وقصتي عن قناعة ودراية كاملة بالمسيحية والرب يسوع المسيح
بشكر وقوفكم وردودكم واهتماماتكم
الرد مع إقتباس
قديم 24-05-2011
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة zzaghlul مشاهدة مشاركة
الاخت رانيا
يجب تنزيل وتركيب البالتوك اولا ...انا اعرفش مستوي اللغة الانجليزية عندك فسوف احاول اوصف ليكي بالعربي قدر استطاعتي لان اغلبية المصطلحات انا مش متأكد انا حا أقولها صح
اولا دوري علي البالتوك داونلود "download" من جوجل مثلا ونزليه علي الكمبيوتر بتاعك
بعد كدة لما تفتحيه "after installation" سوف يطلب منك تعملي اسم حركي "nickname" وباسوورد "password" وبعدين تدخلي ثم دوري علي غرفة تحت اللغة العربية وبعدين الغرف المسيحية وسوف تجدي الغرف الاكثر روادا في البداية فوق لان عدد اللي بيدخلوها كثير وربما لن تجدي غرفة ابونا زكريا لان غالبا ما تفتح يوم الخميس بعد الساعة 9 مساء بتوقيت القاهرة ولكن حاتلاقي غرف كتير ممكن يساعدوكي بعد ان يسمعوا صوتك ويتعرفوا عليكي في البال توك ولا تنسي اوعي تعطي اي معلومات شخصية مهما كانت شخصية السائل حتي لو قاللك انه ابونا زكريا شخصيا في الوقت الحالي لازم الحرص الشديد انتي ما تعرفيش مين بيدعي هو مين علي الطرف الاخر وايضا اوعي تقبلي اي ملف او لنك "link" لانه ممكن يكون فايروس
الرب يحافظ عليكي ويعطيكي حسب ايمانك ومحبتك للرب يسوع المسيح
ملحوظة لو حبيتي معلومات اكثر تقدري تتواصلي مع اي ادمن هنا علي الايميل بتاعه لان ده علي الاقل احنا واثقين في شخصياتهم في الوقت الحالي ولو تحبي راسليني علي الايميل بتاعي اذا كان موجود هنا بس انا افضل الادمن .... ربنا معاكي.
حاولت بس اللابتوب عندي رافض تنزيل البرنامج وبيقول مش عارف يقرأه وحاحاول مرة تانية وحيكون معايا الرب يسوع المسيح وحيساعدني
شكرا لخوفكم واهتمامكم وردكم ودعواتكم ليا بصلواتكم ان ايد الرب يسرع المسيح تباركني وتحفظني
الرد مع إقتباس
قديم 24-05-2011
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة terminator مشاهدة مشاركة
ياريت توضحى اكتر المقارنه دى اكتر واكتر لانهما ممكن تكون سبب فى ان ناس كتير عتيها تفتح .
اللى ربنا فتح قلبه صحيح مش لازم يخاف ومش لازم يكون بخيل ويحكى قصته وفى النهاية ما حدش هيعرف انت مين
ما تحرميناش من الحقيقة وكيف توصلتى ليها ؟
لازم تحكى اكتر متشوقين نسمع الحكاية كلها من الاول للاخر

انا وكل الاخوة هنا فى انتظار قصتك وكيف تحولتى من الظلام للنور
انا مش خايفة انا ميتة من الخوف وحيجي يوم واكتب قصتي كاملة من لحظة ولادتي
لغايت اعتناقي المسيحية وايماني بالرب يسوع المسيح
شكرا لوقوفكم جنبي ومدكم يد المساعدة والاطمنئان
الرد مع إقتباس
قديم 24-05-2011
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة boraee مشاهدة مشاركة
عزيزتي رانيا .... نريد ان نعرف قصتك بالتفصيل ....وارجو ان اعرف من هو المسيح بالنسبة لك الآن ....في قصتك افادة لنا ولكل متنصر ....ولكن يا عزيزتي ما هي نوع المساعدة التي يمكن ان نقدمها لك ؟ ارجو الرد
قلت في يوم بكتبها وباقولها وبكل فخر وبدون خوف او قلق
شكرا للاهتمام والرد
الرد مع إقتباس
قديم 24-05-2011
engmms2011 engmms2011 غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: May 2010
engmms2011 is on a distinguished road

رانيا ربنا معاكى...ألهنا يسوع المسيح يبارك حياتك ويقويكى
بأختصار المسيحية هى الباب الضيق للحياة ومن هذاالباب يوجد الطريق الوحيد للوصول الى الحياة الابدية...
بس صدقينى كتير من المتنصرين أفضل منا نحن المسيحيين بالوراثة ... أنا فى رأى حاولى تسافرى أحسن أنت شايفة المعاناة بتاعتنا أحنا أصحاب البلد ... ما بالك بالمتنصرين
وأختبارك شىء يخصك محتاجة تشاركيه معانا نأخذ بركة ...
أعملىاللى يريح نفسيتك ...
وتقلكيش أنتى مش لوحدك ... فيه حوالى من 5 الى 7 مليون متنصر فى مصر ... بينالسر والعلن ... ربنامعاكى
الرد مع إقتباس
قديم 24-05-2011
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة el chife مشاهدة مشاركة
الأخت العابرة رانيا
سلام ونعمة رب المجد تكون معاكى
بجد شوقتينا نعرف إيمانك برب المجد واللى بيعرف محبة المسيح مش بيخاف
لية بتتكلمى بإيجاز مع انك داخلة باسم مستعار .. احنا مش بنطلب عرض بياناتك الخاصة ولابنطلب منك المستحيل
احنا بنطلب منك بمحبة تروى لنا بطريقة أوضح ازاى المسيح نور حياتك وإية أسباب اعتناقك المسيحية برغم انك عايشة وسط اسرة مسلمة متشددة
وياريت من فضلك نعرف انتى دخلتى كنيسة قبل كدة ولا عايزة تدخلى كنيسة وخايفة .

+ + +
ظروفي وعدم قدرتي اني افضل ادام الجهاز كتير بيجبروني على كدا
مجربتش وانت بتكتب حد يدخل عليك وتخاف يكتشف حقيقتك وانت
عارف ومتأكد من المصير اللي بينتظرك
الرب يسوع المسيح هو الرب اللي بيساعدني وبيمد ايده بالصليب عشان
ينتشلني من اي خطر او موقف او اذية وهو اللي بيشفيني باختصار هو الرب
دخلت الكنيسة وانا صغيرة كتير وبتمنى ادخلها بس مش عارفة الطريقة
دخولي بسيط ومتفرق واحيانا بدخل من غير تسجيل عشن الظروف عندي
صلوا واطلبوا ليا النجاة والخلاص واطلب مباركة الرب يسوع المسيح ليا
شكرا لكل اللي اهتم وحاول يساعدني
الرد مع إقتباس
قديم 24-05-2011
الصورة الرمزية لـ makakola
makakola makakola غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Jan 2005
makakola is on a distinguished road

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة rania fawzi مشاهدة مشاركة
الرب يسوع المسيح هو الرب اللي بيساعدني وبيمد ايده بالصليب
الأخت رانيا
كلامك معزي جدا
ياريت تقولي لنا إزاى الرب بيمد إيده لكي بالصليب؟
وياترى ساعدك إزاي؟

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة