تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 02-07-2012
Zagal Zagal غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Feb 2004
Zagal is on a distinguished road
مشاركة: وثيقة مطالب الاقباط للبغل

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة مسلم صديق يستفسر مشاهدة مشاركة
زهير وجرير وابى الضحى

كل دول مين اساسا فى الاسلام؟

ثانيا النبى لم يسب ولم يهين أحد
لا يوجد نبى خلقه الله يهين ويتعالى ويسب - إنما لينذر الناس بما قاله الله له - وليس له حق فى عتاب الناس
حتى الكفار .. لا يعذبهم .. ولا يوذيهم اذا تواجدو عنده
انما اذا هاجموه يهاجمهم للدفاع عن الاسلام ... للدفاع عن دين الله الحق

من فضلك .. ادخل على موقع اسلام ويب واكتب الحديث ثم ابحث عن تأكيده ستجد انه حديث ملفووووووق من بعض الناس

موقع اسلام ويب به الافات الاحاديث - ولن تجده بها
سيدنا محمد . نبى .. مش هيغلط .. ولا سيدنا عيسى يخطأ .. كله بيدو رسالة واحدة وهى انذار الناس بما قاله الله لهما
-------------------------

يا اخ مسلم ... عملت بنصيحتك فوجدت فى الموقع اسلام ويب .... الاتى

http://www.islamweb.net/newlibrary/d...k_no=1&ID=1210

4705 باب من لعنه النبي صلى الله عليه وسلم أو سبه أو دعا عليه وليس هو أهلا لذلك كان له زكاة وأجرا ورحمة

2600 حدثنا زهير بن حرب حدثنا جرير عن الأعمش عن أبي الضحى عن مسروق عن عائشة قالت دخل على رسول الله صلى الله عليه وسلم رجلان فكلماه بشيء لا أدري ما هو فأغضباه فلعنهما وسبهما فلما خرجا قلت يا رسول الله من أصاب من الخير شيئا ما أصابه هذان قال وما ذاك قالت قلت لعنتهما وسببتهما قال أو ما علمت ما شارطت عليه ربي قلت اللهم إنما أنا بشر فأي المسلمين لعنته أو سببته فاجعله له زكاة وأجرا حدثناه أبو بكر بن أبي شيبة وأبو كريب قالا حدثنا أبو معاوية ح وحدثناه علي بن حجر السعدي وإسحق بن إبراهيم وعلي بن خشرم جميعا عن عيسى بن يونس كلاهما عن الأعمش بهذا الإسناد نحو حديث جرير وقال في حديث عيسى فخلوا به فسبهما ولعنهما وأخرجهما

بالمناسبه انا لا احب الكذابين

اقراء ماهو منقول من الموقع الاسلامى مره اخرى

باب من لعنه النبي صلى الله عليه وسلم أو سبه أو دعا عليه وليس هو أهلا لذلك كان له زكاة وأجرا ورحمة ..

هل تستطيع ان تنفى الان ان محمد كان سبابا ولعانا وشتاما !!!

نفسى تقف قدام المرايه وتشوف نفسك الان

كلمة الصليب عند الهالكين جهالة و اما عندنا نحن المخلصين فهي قوة الله "كور 1 -1:18"

( سيظل القران اعجاز لغوى فى نظر المسلمين الجهلاء فقط.
لان معظمهم لايستطيع الكتابه بدون اخطاء املائيه )

الرد مع إقتباس
قديم 03-07-2012
الصورة الرمزية لـ knowjesus_knowlove
knowjesus_knowlove knowjesus_knowlove غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2003
knowjesus_knowlove is on a distinguished road

مسلم صديق يستفسر

شي حاا هس ورفسة اللات وحرجماته

شي حاا هس ورفسة اللات وحرجماته

http://www.youtube.com/watch?v=hMr4KR2bpwE&feature=plcp

معجزة محمد الواحدة والوحيدة هى أنه أقنع من البشرالمغفلين مايزيد على مليار ونصف يصلون عليه آناء الليل واطراف النهار

ومن المؤكد أنه لن يعترض على كلامي هذا إلا غلماانه نازفى المؤخرات وحورياته كبيرات المقعدات

" كن رجلا ولا تتبع خطواتي "
حمؤة بن أمونة

الرد مع إقتباس
قديم 08-07-2012
Zagal Zagal غير متصل
Moderator

لم اجد اجابه من الاخ المسلم

كلمة الصليب عند الهالكين جهالة و اما عندنا نحن المخلصين فهي قوة الله "كور 1 -1:18"

الرد مع إقتباس
قديم 09-07-2012
الصورة الرمزية لـ abomeret
abomeret abomeret غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
abomeret is on a distinguished road

مش هيجاوب يازجال .. خلاص خلص اللى عندة .. كم كنت اتمنى ان ارى وجهه الان .

((فأنت الصدر الحنون له في محيط المخاطر و الكراهيه و الظلم و الارهاب الذي يتربص به ))
الرد مع إقتباس
قديم 12-07-2012
مسلم صديق يستفسر2 مسلم صديق يستفسر2 غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jul 2012
مسلم صديق يستفسر2 is on a distinguished road
thu مشاركة: وثيقة مطالب الاقباط للبغل

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة Zagal مشاهدة مشاركة

يا اخ مسلم ... عملت بنصيحتك فوجدت فى الموقع اسلام ويب .... الاتى

http://www.islamweb.net/newlibrary/d...k_no=1&ID=1210

4705 باب من لعنه النبي صلى الله عليه وسلم أو سبه أو دعا عليه وليس هو أهلا لذلك كان له زكاة وأجرا ورحمة

2600 حدثنا زهير بن حرب حدثنا جرير عن الأعمش عن أبي الضحى عن مسروق عن عائشة قالت دخل على رسول الله صلى الله عليه وسلم رجلان فكلماه بشيء لا أدري ما هو فأغضباه فلعنهما وسبهما فلما خرجا قلت يا رسول الله من أصاب من الخير شيئا ما أصابه هذان قال وما ذاك قالت قلت لعنتهما وسببتهما قال أو ما علمت ما شارطت عليه ربي قلت اللهم إنما أنا بشر فأي المسلمين لعنته أو سببته فاجعله له زكاة وأجرا حدثناه أبو بكر بن أبي شيبة وأبو كريب قالا حدثنا أبو معاوية ح وحدثناه علي بن حجر السعدي وإسحق بن إبراهيم وعلي بن خشرم جميعا عن عيسى بن يونس كلاهما عن الأعمش بهذا الإسناد نحو حديث جرير وقال في حديث عيسى فخلوا به فسبهما ولعنهما وأخرجهما

بالمناسبه انا لا احب الكذابين

اقراء ماهو منقول من الموقع الاسلامى مره اخرى

باب من لعنه النبي صلى الله عليه وسلم أو سبه أو دعا عليه وليس هو أهلا لذلك كان له زكاة وأجرا ورحمة ..

هل تستطيع ان تنفى الان ان محمد كان سبابا ولعانا وشتاما !!!

نفسى تقف قدام المرايه وتشوف نفسك الان

يا أهلا وسهلا ومرحبا بيك يا حبيبى انت والمشرف اللى بيمسح مواضيعى بسرعة قبل ماحد يشوفها :) ايد هو عارف نفسه وفى اسمه حرف a +b+o

عموما خلينا فى المهم ... وطبعا مش هعقب عاللى بيشتم لانى متربى صح والسلام يقولى انى ماردش على الناس دى واقولهم ( الله يسامحك ) وهو ده دينى

عموما

اول موضوع لحضرتك ده .. المشرف مسحه .. ياريت تخليه يرجعه ليا تانى ويبطل ظلم بقى
عشان اقدر ادخل الموضوع واقرأ سؤالك اللى انا مش عارفه واجابوك عليه فوراااااااااااااا .. وبكررها ( قوله يبطل ظلم ) واظن فى دينه ماعلموش يظلم الناس

وثانى سؤال لحضرتك هو سب الرسول للناس ولعنته لهم

احب اقولك بقى حاجة بسيطة انا اتعلمتها فى المدرسة وبرده جبتهالك من النت عشان تشوف بعييييينك انت وغيرك ... وياريت بقى تقوله مايمسحش الموضوع ده كالعادة لانى كل مابرد رد مقنع على اسئلتكم ويعجز يقوم بمسح فورا الموضوع

قوله بقى يبطل ظلم لان الدين لله - ولو ظلم الله فما له من نصيييييير

احب اقولك اولا ان مش سيدنا محمد على افضل الصلاة والسلام الوحيد اللى قال لعنت او لعنه الله عليك والخ

لااااااا

ده كمان عيسى بن مريم اللى انتو فاكرينو بن الله واللى بعضكم فاكرينو الله نفسه .... لا وكمان مش سيدنا عيسى وسيدنا محمد فقط !!!! لا وكمان سيدنا داوود عليه السلام

عايز دليل طبعا ؟
اتفضل

ومنهم من لعن قومه (لعن الذين كفروا من بني اسرائيل على لسان داوود وعيسى ابن مريم)المائدة 88

اهو ربنا بيقول ان داوود وعيسى قالو عالكفار اللى اشركو بالله لعنه الله عليكم

يعنى مش سيدنا محمد بس ... ليه بقى انا ماقلتش ليكم ان سيدنا عيسى قال لعنة وبيلعن ؟
تعرفو ليه انا ماقلتش كده ؟
عشان انا فاهم معنى الكلمة جيدا ومخى متفتح لابعد الحدود الحمد لله ربنا يزدنى علما وانتفع به وانفع به الناس الذين يجهلون هذا العلم العظيم وماريد منهم مقابل

لعنة يعنى ايه ؟

لعنة كده فيما معناها اما يقول المشرك بالله ... اقصد يعنى اللى بيقولو ان الله هو المسيح بن مريم واظن انتو عرفتم انا اقصد مين

ومش انتو بس
لا .. ده كمان اليهود اللى بيقولو ان عزير بن الله او الله

ومش بس كل دول
لا

وكمان اللى بيصلو للبقرة وللشمس وللطوب ووووو
كلكم كده مع بعضكم بتظلمو ربكم .. يعنى ايه ظلم ربك؟

يعنى اما ربك يديك عين وجمال ويد وقوة ولسان وفلوس وواحدة تتزوجها واب وأم

وانت تيجى تقول ان ربنا له ولد او ربنا بشر او ربنا الشمس او ربنا او ربنا

عيب علينا نظلمه ونتكلم عليه كلام مش حلو
اظن بعد كل ده هينتقم مننا فى الاخر ؟ بيدينا الفرصة دلوقتى وبالاخر هيعذب اللى يقولو ان حق !!!

فا طبيعى يقول سيدنا عيسى وسيدنا محمد وسيدنا داوود ( لعنة الله عليكم جميعا)
لعنة يعنى ذى ماتقول ربنا هيعذبكم او ربنا ناويلكم اوو مش راضى عنكم او غيره

كلها هتمشى لانه مش بيسبهم .. لكن بيقولهم ان ربنا هيعذبكم ووضع او هيضع عليكم اللعنة بسبب انكم بتظلمو ربكم بكلام غير صحيح

كده وضحت ليكم معنى كلمة لعنة؟

ثانى كلمة بقى وهى سببته

السب زمان يا هندسة ماكنش سب لكن كان كلام عادى مش بيزعل اللى قدامه

بمعنى اوضح لكم

زمان كانو بيقولو لبعض .. ثكلتك امك

دى مش شتيمة على فكرة
دى كان بيقولها سيدنا عمر للرسول كمان ... والرسول مش بيزعل لانها عادى كلمة مع اصدقاء ذى هزار وغيره مش شتيمة ولا اهانة

يعنى هما عندهم السب مش مقصود به اهانة
ذى مانا اقولك بالمصرى .. يخربيت عقلك
يبقى كده انا سبيتك ؟
لا لا
هى كده اسبها صحيح معنى الكلمة( يخرب - بيت عقلك ) معناها بالتفسير سىء
لكن حقيقى انا بقولها لاى حد حتى لو اكبر منى سنا او لبنت او لاى حد وممكن اخويا اقوله يخربيت عقلك
عادى جدا مش سب

حتى حديث اهو

108238 - أن رسول الله صلى الله عليه وسلم كان يسير في بعض أسفاره ، وعمر بن الخطاب يسير معه ليلا ، فسأله عمر عن شيء فلم يجبه رسول الله صلى الله عليه وسلم ، ثم سأله فلم يجبه ، ثم سأله فلم يجبه ، فقال عمر : ثكلتك أمك ، نزرت رسول الله صلى الله عليه وسلم ثلاث مرات ، كل ذلك لا يجيبك ، قال عمر : فحركت بعيري حتى كنت أمام الناس ، وخشيت أن ينزل في قرآن ، فما نشبت أن سمعت صارخا يصرخ بي ، قال : فقلت : لقد خشيت أن يكون نزل في قرآن ، قال : فجئت رسول الله صلى الله عليه وسلم فسلمت عليه ، فقال : ( لقد أنزلت علي الليلة سورة لهي أحب إلي مما طلعت عليه الشمس ) . ثم قرأ : { إنا فتحنا لك فتحا مبينا }
الراوي: عمر بن الخطاب المحدث: البخاري - المصدر: الجامع الصحيح - الصفحة أو الرقم: 5012
خلاصة الدرجة: [صحيح
فهل عمر :radia-icon: يدعو على نفسه أم هى على سبيل العادة؟
فهى مثال إن كانت سبا فى ظاهرها لكن هى مجرد كلمة اعتادها الناس

والشرح هنا كااامل والكمال لله وحده

http://www.ebnmaryam.com/vb/t25623.html

--------

السؤال الثالث اللى تم مسحه بموضوع ما من المشرف الشريف اللى بيمسح بسرعة اجاباتى التى بأدلة وهو يعجز الرد علي

معنى "عيسى روح الله"

وأما قول الله تعالى: ﴿ وَرُوحٌ مِنْهُ ﴾(1) يقول: من أمره كان الروح فيه.

ما معنى عيسى روح الله؟ ﴿ إِنَّمَا الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ رَسُولُ اللَّهِ وَكَلِمَتُهُ أَلْقَاهَا إِلَى مَرْيَمَ وَرُوحٌ مِنْهُ ﴾(1) إنما المسيح عيسى ابن مريم… وروح منه الآية ﴿ وَرُوحٌ مِنْهُ ﴾(1) آية أيش؟ الآية التي سبقت. لا. ﴿ وَرُوحٌ مِنْهُ ﴾(1) وأما قوله: ﴿ وَرُوحٌ مِنْهُ ﴾(1) يعني يقول: من أمر الله كان الروح فيه، وروح منه يعني من أمر الله كان الروح في عيسى، وروح منه يعني من أمر الله كان الروح فيه، في قوله: ﴿ وَسَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا مِنْهُ ﴾(2) يعني من أمره.

تفسير روح الله معناه: روح من الأرواح التي خلقها الله، عيسى روح من الأرواح التي خلقها الله بكلمة "كن" وروح منه يعني: من أمر الله، وعيسى روح، سمي روح الله يعني: روح من الأرواح التي خلقها الله، وأضيف إلى الله للتشريف، كما يقال: عبد الله، وناقة الله، ورسول الله.

وعيسى روح الله، روح من الأرواح التي خلقها الله، وأضيف إلى الله للتشريف، فهو مخلوق بكلمة "كن" فهو من الأرواح التي خلقها الله بكلمة "كن" وقوله: ﴿ مِنْهُ ﴾(1) يعني: من أمره، من أمر

لوو ماحدش فهم الكلام ده - يقراه من تانى وثالث لحد ما مخه يترجم اللى فيه صح
لان مش شرد المعلومة توصل بسهولة ... المخ محتاج تكرار عادى مش عيب والله حتى بالمذاكرة بنكرر القرائة لحد مانفهم المعنى

من الاخر
ربنا قال على سيدنا عيسى ( روح منه )

يعنى سيدنا عيسى روح من الله
وقال على الناس اللى اتخلقت فى الارض فى ايه اخرى غيرها
وَسَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا مِنْهُ

شوفتو ربنا قال ايه ؟ قال فى الاخر (منه) هى هى نفس الكلمة اللى خلقنا بيها
يعنى سيدنا عيسى اتخلق زينا بشر ومش إله ولا فيه شىء يزيد عننا غير ان ربنا اعطاه الوحى بانه نبى ورسول كما اعطاه للجميع وانتهم بسيدنا محمد حتى يقول يوم الحساب ويقف الرحمن بيننا جميعا ويفصل بيننا ويحكم بيننا بالعدل ومن يشرك بالرحمن فسيدخل نار خالدنا فيها لا يخفف عنه العذاب ابدا وهذا كان وعد منه حق سيفعله يعنى سيفعله لا مجال للتراجع كما قال لنا بالقرآن

واخر شىؤ بقى عشان أكل وانام بعد ماجيش من الشغل تعبان والاكل بقى بارد بسبب الرد عليكم اتأخرت غير شغلى بعد الظهر بكرا حبيت افضلكم على الاكل

عارفين ليه يا جماعة؟
بأمانة كده والله من قلبى
ممكن وسط قلوبكم دى كلها اشوف قلب فيكم صافى ربنا يهديه للطريق الصح
اقسم الله افرحله فرحة اعيش بيها سعيد بحياتى
انا مش عايز شىء مادى .. ولا مقابل .. انا بسعى انى اوضحكلم صورة يمكن علمها يدخل فى عقولكم وتقتنعو بها

لان فى ناس اقتنعو بها واصبحو مليارات وتوفى منهم مليارات وهما المسلمين
وغيرهم ايضا لم يقتنعو بها مثلكم

عموما .. ربنا اعطانا الحرية
واعطانا بالقرآن شىء كمان

بيقولنا اننا نترك الكافرين لانهم كده كده مش بيحبو انهم يقتنعو ان فى اسلام وهكذا وهما عايزين يفضلو مشركين بالله ورسولة

وقال ( لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِينِ)

اصلكم هتضرونا ..
واحد يشتمنى مثل العضو الذهبى .. وواحد مشرف اخر يسب الرسول وواحد اخر يظلم الله

حاجات مش لطيفة خالص
لكن انا دخلت افهمكم الصح
ونادرا اما حد يفهمكم كل واحد بيكبر دماغه وانا ممكن اكبر عقلى واقول سيبك منهم ياعم هما كده كده مش بيؤمنو بالله .. وجهنم .. انا مالى بيهم المهم نفسى انا وبس وانى عارف انى عالطريق الصح

ممكن فعلا اقولها واقول الحمد لله انى عالصح
بس انا بطبعى مش انانى وبحب اساعد

واظن انتو شفتو طبعى من كلامى معاكم اسبوع وعرفتو انى بحب المساعدة والنقاش

وافكركم بيوم هيحصل لكم قاله الله هنا

﴿ وَوُضِعَ الْكِتَابُ فَتَرَى الْمُجْرِمِينَ مُشْفِقِينَ مِمَّا فِيهِ وَيَقُولُونَ يَا وَيْلَتَنَا مَالِ هَذَا الْكِتَابِ لَا يُغَادِرُ صَغِيرَةً وَلَا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا ﴾ [الكهف: 49].

يعنى هتلاقى بعد الموت والناس كلها تقف امام الله للحاسب ويتنادى علينا فرد فرد يا فلان بن فلان

كل واحد فينا هيستلم كتاب

الكتاب ده هيتكتب فيه كل شىء انت عملته

تعرف الافلام؟
مش الفيلم بيتكتب على ورق ويكون اسمه السيناريو ؟
والسيناريو اللى بيكته واحد اسمه المؤلف؟

اهو انت بقى المؤلف بالدنيا
بتبوس واحدة وتقول كلام سىء عالنت مع بنات قليلة الادب وفاكر ان ماحدش شايفك
لا ربنا بيقول ( أسمع وأرى) ربنا شايفنا وشايفك وكله بيتكتب بالكتاب

يوم ماتقول ان الله هو المسيح بن مريم
هتقول لربنا ايه اما تقف امامه؟ يانهار اسود عاليوم ده
ربنا بيشرحنا شعوركم واحساسكم اللى انتو هتكونو فيه لانه بيقدر يعرف اللى بداخل الصدور واللى بتوسوس له نفسه وهو اقرب الينا من حبل الوريد ويعلم الغيب والمستقبل

يقول لنا عليكم . انكم هتتنكمنو انكم اتخلقتو فى الارض تراب مش بشر عشان ماتشفوش العذاب

معنى ده ايه؟
معنى انكم تتمنى انكم كنتم عايزين نفسكم تراب فى الارض .. الدنيا ... هو انكم مستغنيين عن المتعة اللى انتم كنتم فيها فى سبيل الخوف والرعب اللى هتشوفوه من عذاب جهنم اما تشوفوها صوتها متغاااااظ منكم صوت مرعب يقتل البشر لو بالدنيا حد سمعه بجد

بصراحة شىء مؤسف

اديكم قلتلولى محمد انسحب ومش عارف يرد
اهو قلتلكم بالدليل ان روح الله وكلمته يعنى روح من الله ... وجبالكم ايه اخرى فيها ان الدنيا بما فيها اتخلقت منه برده كما خلق عيسى

اشمعنى بقى مسكتو فى عيسى انه الله او أبن الله وسبتو باقى البشر ماقولتوش عليهم؟

ربنا بيقولنا بالقرآن عليكم

( فَبِأَيِّ حَدِيثٍ بَعْدَهُ يُؤْمِنُونَ ) ؟؟؟

هههههههههههه

يعنى بيقول لينا .. هو فى كلام بعد اللى انا قلته وجبتلهم ادلة فى الكون ومعجزات بالقران حصل وانى خلقت ولم أُخلق ولم يكن لى ولد ولم اكن بشر

هل فى كلام وادلة بعد كل ده تخليهم يؤمنو بيا ؟؟

ههههههههههه

بصراحة شىء يقهر
وانتو ظلمتوه بجد
ولو لسه عازيين تظلموه ... فلم تستطيعو ان تضروه ... ولكنكم انفسكم تظلمون وتضرون انفسكم بأنفسكم

العبو العبو ... فالتضحكو قليلا ولتبكو كثيرا كما قال الله

بانتظار مناقشتكم حتى ارى من كل رد لشخص منكم ما مدى اقتناع قلبه بكلامى
الرد مع إقتباس
قديم 12-07-2012
Zagal Zagal غير متصل
Moderator

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة مسلم صديق يستفسر2 مشاهدة مشاركة
يا أهلا وسهلا ومرحبا بيك يا حبيبى

عموما

اول موضوع لحضرتك ده .. المشرف مسحه .. ياريت تخليه يرجعه ليا تانى ويبطل ظلم بقى
عشان اقدر ادخل الموضوع واقرأ سؤالك اللى انا مش عارفه واجابوك عليه فوراااااااااااااا .. وبكررها ( قوله يبطل ظلم ) واظن فى دينه ماعلموش يظلم الناس

وثانى سؤال لحضرتك هو سب الرسول للناس ولعنته لهم

احب اقولك بقى حاجة بسيطة انا اتعلمتها فى المدرسة وبرده جبتهالك من النت عشان تشوف بعييييينك انت وغيرك ... وياريت بقى تقوله مايمسحش الموضوع ده كالعادة لانى كل مابرد رد مقنع على اسئلتكم ويعجز يقوم بمسح فورا الموضوع

قوله بقى يبطل ظلم لان الدين لله - ولو ظلم الله فما له من نصيييييير

احب اقولك اولا ان مش سيدنا محمد على افضل الصلاة والسلام الوحيد اللى قال لعنت او لعنه الله عليك والخ

لااااااا

ده كمان عيسى بن مريم اللى انتو فاكرينو بن الله واللى بعضكم فاكرينو الله نفسه .... لا وكمان مش سيدنا عيسى وسيدنا محمد فقط !!!! لا وكمان سيدنا داوود عليه السلام

عايز دليل طبعا ؟
اتفضل

ومنهم من لعن قومه (لعن الذين كفروا من بني اسرائيل على لسان داوود وعيسى ابن مريم)المائدة 88

كده وضحت ليكم معنى كلمة لعنة؟

ثانى كلمة بقى وهى سببته

السب زمان يا هندسة ماكنش سب لكن كان كلام عادى مش بيزعل اللى قدامه

بمعنى اوضح لكم

زمان كانو بيقولو لبعض .. ثكلتك امك

دى مش شتيمة على فكرة
دى كان بيقولها سيدنا عمر للرسول كمان ... والرسول مش بيزعل لانها عادى كلمة مع اصدقاء ذى هزار وغيره مش شتيمة ولا اهانة

يعنى هما عندهم السب مش مقصود به اهانة
ذى مانا اقولك بالمصرى .. يخربيت عقلك
يبقى كده انا سبيتك ؟
لا لا
هى كده اسبها صحيح معنى الكلمة( يخرب - بيت عقلك ) معناها بالتفسير سىء
لكن حقيقى انا بقولها لاى حد حتى لو اكبر منى سنا او لبنت او لاى حد وممكن اخويا اقوله يخربيت عقلك
عادى جدا مش سب

بانتظار مناقشتكم حتى ارى من كل رد لشخص منكم ما مدى اقتناع قلبه بكلامى

الموضوع اللى انت تتكلم عنه ... المشرف قام بنقله الى مكان اخر فى حوار الاديان ولم يمسحه احد ....

------------

يعنى افهم من كلامك انك لم تنفى ان محمد كان شتاما وسبابا ولعانا ...

حلو .... يعنى الذى يشتم ويسب هذا انت تطلق عليه اشرف خلق الله ؟؟؟

على كده الشتامين والسبابين فى الشوارع يبقوا اشرف خلق الله ايضا ... مش كده ولا ايه

اذا كان فى نظرك الشتام والسباب محمد بن المشركين (الانجاس) و فى نظر ماجاء بقرانك هو اشرف خلق الله لماذا تعتب على KK وهو اشرف الاعضاء!! ..

بالمناسبه ليس معنى ان عيسى بتاعك شتاما ان محمد يكون اشرف خلق الله ...

اذا كنت انت لست شتاما وسبابا فهذا لايرجع الى اسلامك بل للاخلاق الذى تربيت عليها ...

لو كانت كلمه عاديه ايامهم ما كانت وقعت تحت تصنيف الشتيمه و السباب
انت تريد ان تزيل القذاره والسفاله عن الشتيمه والسباب من اجل الدفاع عن محمدك ؟؟ ... ياراجل عيب ...

لانك حسب كتبكم الشتيمه والسباب هى سنه نبويه لجميع التابعين لمحمد ....

--

الرد مع إقتباس
قديم 12-07-2012
Registered User

إقتباس:

الموضوع اللى انت تتكلم عنه ... المشرف قام بنقله الى مكان اخر فى حوار الاديان ولم يمسحه احد ....

------------

يعنى افهم من كلامك انك لم تنفى ان محمد كان شتاما وسبابا ولعانا ...

حلو .... يعنى الذى يشتم ويسب هذا انت تطلق عليه اشرف خلق الله ؟؟؟

على كده الشتامين والسبابين فى الشوارع يبقوا اشرف خلق الله ايضا ... مش كده ولا ايه

اذا كان فى نظرك الشتام والسباب محمد بن المشركين (الانجاس) و فى نظر ماجاء بقرانك هو اشرف خلق الله لماذا تعتب على KK وهو اشرف الاعضاء!! ..

بالمناسبه ليس معنى ان عيسى بتاعك شتاما ان محمد يكون اشرف خلق الله ...

اذا كنت انت لست شتاما وسبابا فهذا لايرجع الى اسلامك بل للاخلاق الذى تربيت عليها ...

لو كانت كلمه عاديه ايامهم ما كانت وقعت تحت تصنيف الشتيمه و السباب
انت تريد ان تزيل القذاره والسفاله عن الشتيمه والسباب من اجل الدفاع عن محمدك ؟؟ ... ياراجل عيب ...

لانك حسب كتبكم الشتيمه والسباب هى سنه نبويه لجميع التابعين لمحمد ....

--

طب مش ينقله لمكان الواحد يقدر يشوفه؟؟

طب شوف كده بيظهرلى ايه ؟ بص عالصورة

اصل انا ماليش مصلحة اكدب عليكم

وبعدين انت لسه بتقول لعانين وانجاس؟

عيب والله عليك

يا أخى لو انت شتمتنى ولعنتنى مش هقولك الكلمة دى

يبقى تقولها لشخص عمرك ما شفته وكمان عندك شك فى اخلاقه لانك ماتعرفش شىء جيد عنه؟

شوف ماتتركش كل الدين وتترك الرحمن وتترك معجزات القرآن وتمسك فى كلمة _ لعنة )

ياخى عيب والله الدنيا والاخرة والرحمن اكبر من النملة دى

عموما النملة دى مش غلط

النملة دى عشان مكتوبة باللغة العربية .. ماحدش عرف يترجمها كويس من الاجانب ... لذلك معظمهم مش مسلمين

لكن بسبب ان القرآن باللغة العربية .. فا الاجزاء الصغيرة والكبيرة سهله تفسيرها للانسان العربى فبذلك كلنا فهمناها وتأكدناا بالرحمن واسلمنا

صحيح مش كل العرب .. فى حوالى 9% مسيحيين فى العرب اظن مش نسبة صحيحة لكن تقريبا

فا هما دول اللى ماقدروش يفسرو كويس العربى رغم انهم عرب !!!!
يعنى نعذر الاجانب ماشى
لكن عرب !!

انا فسرتلك كتير انها مش اهانة وجبتلك حديث فيه سيدنا عمر بيقول كلمة للرسول
رغم ان الاثنين بالجنة وربنا قال كده
يبقى سيدنا عمر كان بيشتم بجد ؟؟ او هما لحظة حخضارتهم وعصرهم انها مش سب ؟

عيب والله عليك مخنا كبير مش صغير
انا اما اقولك ... يخربيت عقلك
انا شتمتك؟
كفاية بقى سوء سمعة عالنبى يا جماعة والله هتندمو
وبعدين فيها ايه اما تقتنعو ؟
مش عيب يا جماعة
يعنى ما عمربن الخطاب - وخالد بن الوليد - وحمزة

كانو اقوية مثلكم
وكانو ماسكيين جيوش كبرى وجيوشهم قوية وفيهم واحد لم يهزم بحياتهم فى اى معركة

سنين قوى وبنى جيش عظيم
لما استمع لسيدنا محمد هو وغيره حبوه وعلمو انهم خطأ ولم يستمرو عليه
لكنهم اسلمو واسغفرو الله فغفر الله لهم وبدل سيئاتهم حسنات

مش عيب اما انتو تتراجعو عن شىء عشتو حياتكم فيه كلها غلط
مش هتحسو بالهزيمة لاننا مش فى حرب

احنا بنتعلم دين الله ونتعلم الصح
والفائز هنا اللى على حق مش على باطل

مش تقول فى بالك ازاى عشت 20 او 40 سنة مسيحى او يهودى ازاى ابقى بعدها مسلم؟
لا مش بتتقال كده

اسمها ربنا هدانى للطريق المستقيم وانا المسئول عن حياتى وانا ربنا هيحاسبنى فردا عندما نقف امامه

ولا تنسى ان يوم القيامة امك وابوك واخوك هيتخلو عنك
كله هيترك الثانى
واللى بيدخل جهنم بيتمنو انهم يفتدو باهلهم جميعا واصدقائهم عشان بسسس يدخلو الجنة ويتنقذو من جهنم

فما بالك بواحد بيقول للرحمن انت مش ربى ويقول لمحمد انت مش رسولى؟
حاولو تدرسو الموضوع لمصحتكم اولا

وبانتظار المزيد منكم ى ظل الادب للتعلم والمناقشة
الرد مع إقتباس
قديم 13-07-2012
Zagal Zagal غير متصل
Moderator

إقتباس:

وبعدين انت لسه بتقول لعانين وانجاس؟

عيب والله عليك

يا أخى لو انت شتمتنى ولعنتنى مش هقولك الكلمة دى

يبقى تقولها لشخص عمرك ما شفته وكمان عندك شك فى اخلاقه لانك ماتعرفش شىء جيد عنه؟

شوف ماتتركش كل الدين وتترك الرحمن وتترك معجزات القرآن وتمسك فى كلمة _ لعنة )

انا فسرتلك كتير انها مش اهانة وجبتلك حديث فيه سيدنا عمر بيقول كلمة للرسول
رغم ان الاثنين بالجنة وربنا قال كده
يبقى سيدنا عمر كان بيشتم بجد ؟؟ او هما لحظة حخضارتهم وعصرهم انها مش سب ؟

عيب والله عليك مخنا كبير مش صغير
انا اما اقولك ... يخربيت عقلك
انا شتمتك؟
كفاية بقى سوء سمعة عالنبى يا جماعة والله هتندمو
وبعدين فيها ايه اما تقتنعو ؟
مش عيب يا جماعة

احنا بنتعلم دين الله ونتعلم الصح
والفائز هنا اللى على حق مش على باطل

مش تقول فى بالك ازاى عشت 20 او 40 سنة مسيحى او يهودى ازاى ابقى بعدها مسلم؟
لا مش بتتقال كده

اسمها ربنا هدانى للطريق المستقيم وانا المسئول عن حياتى وانا ربنا هيحاسبنى فردا عندما نقف امامه

وبانتظار المزيد منكم ى ظل الادب للتعلم والمناقشة
انا لما اقولك يابن ال*** ... مش دى تبقى شتيمه ... ولا هزار!!!

كتابك يقول من سبه اوشتمه محمد ... ولم يكتب من هزر معاه محمد ...

يعنى الهزار بتاع محمد كان هايوديهم الجنه !!!

انا شايفك عاقل ومش مجنون ... هل يعقل ان من سبه محمد ولعنه بالهزار هايروح الجنه .... ياريتك تكون اتشتمت منه علشان تروح الجنه ...

وبعدين اين المحترم فى الرجال (مش الانبياء) الذى يسب ويلعن ...

مش ده كان يقال عليه " واحد بيئه" او ابن الشارع وبدون تربيه ...

اين الاخلاق فى الذى يشتم !!! ... ولو هزار..

وبعدين من الوصايا العشر التى بالتوراه وصيه تقول " لاتشتم "
هل من يشتم يكون ضمن عبيد الله ام عبيد الشيطان..

واحنا بنتكلم على من تطلقون عليه اشرف خلق الله .... اين الشرف !!

--------
بالنسبه لموضوع محمد بن النجس ...

فالموضوع ببساطه ان القران هو من اطلق على "اللى مخلفين" والدى محمد انهم انجاس ... مش انا...

اقراء وافهم .... سيب الحفظ ده للبغبغانات

الرد مع إقتباس
قديم 13-07-2012
Gold User

إذا كان رب البيت لعاناً وشتاماً فشيمة أهل البيت كلهمُ السفالة والإنحطاط وقلة الأدبِ

لا يكون المؤمن لعاناً قالها ناصحاً ...لمن تبعوه بغفلة في غبــــــــــــــــاه
وسباب المسلم فسوق وقتاله كفر ... كان حديثه لسامعي وصــــــــــــاياه
ولكنه في اللَعْنِ والشَتْمِ كانَ بَارِعَاً ... مُحْتَسِبْها للمَلْعُونِ أجْراً وزَكَـــــــــاة
فهل كفر محمدكم بنصائحه؟... أم تلك خصائص الكذاب دون ســـــــــــواه؟
سؤ الخلق كان مبدأه ... وسُبة كُل عصابته وجُــــــــــــــــــــــل من والاه
أبو بكر وعمر ... في السفالة و الإجرام كانوا عتــــــــــــــــــــــــــــــــــاه
وفي إنتقاء سؤ اللفظ كانوا للمؤمنين خــــــــــــــــــــــــــــــــــــــير رواة
أعضض بظر اللات كان نصحهم... ولعدوهم أن يمصص أير أبـــــــــــــــاه
قذارة , دناءة و إنحطاط هي صفات كل من إقتدى بالوضيع و تبع خطـــــاه

معجزة محمد الواحدة والوحيدة هى أنه أقنع من البشرالمغفلين مايزيد على مليار ونصف يصلون عليه آناء الليل واطراف النهار

ومن المؤكد أنه لن يعترض على كلامي هذا إلا غلماانه نازفى المؤخرات وحورياته كبيرات المقعدات

حمؤة بن أمونة

الرد مع إقتباس
قديم 13-07-2012
Registered User

إقتباس:
انا لما اقولك يابن ال*** ... مش دى تبقى شتيمه ... ولا هزار!!!

كتابك يقول من سبه اوشتمه محمد ... ولم يكتب من هزر معاه محمد ...

يعنى الهزار بتاع محمد كان هايوديهم الجنه !!!

انا شايفك عاقل ومش مجنون ... هل يعقل ان من سبه محمد ولعنه بالهزار هايروح الجنه .... ياريتك تكون اتشتمت منه علشان تروح الجنه ...

وبعدين اين المحترم فى الرجال (مش الانبياء) الذى يسب ويلعن ...

مش ده كان يقال عليه " واحد بيئه" او ابن الشارع وبدون تربيه ...

اين الاخلاق فى الذى يشتم !!! ... ولو هزار..

وبعدين من الوصايا العشر التى بالتوراه وصيه تقول " لاتشتم "
هل من يشتم يكون ضمن عبيد الله ام عبيد الشيطان..

واحنا بنتكلم على من تطلقون عليه اشرف خلق الله .... اين الشرف !!

--------
بالنسبه لموضوع محمد بن النجس ...

فالموضوع ببساطه ان القران هو من اطلق على "اللى مخلفين" والدى محمد انهم انجاس ... مش انا...

اقراء وافهم .... سيب الحفظ ده للبغبغانات

لا تنسى ان اللعنة بتكون من الله فقط
ولا تنسى ان محمد رسول الله - يعنى بينزل عليه الوحى فى الكلام

ربنا بيقول بالقرآن " إلا وحى يوحى "

يعنى ربنا اللى بيوحيه انه يتكلم بشىء ما او القرآن ينزله عليه فا يقوله

لما انا اكون القائد بتاعك انت كا مثال

وانا اقولك ارسل للملك الاخر رسالة عن طريق الجندى رقم 1

وانت تروح تقول للجندى رقم 1 القائد الاعلى يقزلك ارسل الرسالة دى الى فلان

وقتها لو رد عليك الجندى وقالك لا

انت هتقوله ايه طبيعى ؟؟

هتقوله هتنضر من القائد الاعلى اللى هو انا لانه مانفذش الاوامر

كذلك ناس كفرة يكلمو الرسول

والرسول يقولهم كل شىء

وهما مصممين

خلاص يبقى عليهم اللعنة من ربهم اكييييد

لان محمد رسول ينذر البشر بس ويرسل الرسالة كاملة من الله وليس تخصصه ان يحاسب البشر لكن يدافع عن نفسه عادى اذا ارد ... ولكنه اساسا من الآمنين لانه رسول ونبى ومحمى من الرحمن الذى خلق كل شىء

والسب انا شرحتها لحضرتك انها بتقال عندهم زمان عادى وقلتلك حديث شريف مصدق وله رقم ان سيدنا عمر بن الخطاب كان بيقولها للرسول محمد 3 مرات ورا بعض ... لانها كلمة مش سب اساسا - هى تتكتب سب لكنها هزار بتتقال بينهم زمان كده عادى

ليه انت مخك بيصمم يجعلها سب حقيقى؟
هل يعقل ان رسول الله يشتم البشر؟

انت طلبت منى التفسير

وانا فسرته لحضرتك .. وجبتلك التفسير من اكبر العلماء

لكن حضرتك مش مصدق

فا جبت لحضرتك دليل حديث يوريك سيدنا عمر وهو يقولها عادى للرسول

لم تصدق

جبت لحضرتك رابط فيه احاديث كثييييرة تثبت كلامى

وحضرتك لسه مش مصدق؟

طيب ايه ممكن اعلمه عشان تصدق؟؟ اجيبلك الرسول تتلكم معاه؟ استغفر الله يعنى ماقصدش

انا عارف ان المسيحية تقول ان لا يوجد اسلام

لكن ليه صدقت حديث يقول ان محمد يلعن ... ولا تصدق قرآن كتاب سماوى يقول ان سيدنا عيسى يلعن

اتمنى لا تقول عيسى بتاعكم
ياريت يكون فى اشد الاحترام له
سيدنا عيسى من فضلك
وهو نبى ورسول من عند الله وينبأنا برسول من بعده بكتاب سماوى الاسلام واسمه محمد وعيسى كان مسلما لله هو وجميع الانبياء ولهم شديد الاحترام مننا لانهم من اهل الجنة باذن الله الله يجعلنا معهم يارب ونرى وجه ربنا الكريم

حضرتك ايضا تقول ان اخلاقى بسبب تربيتى
حضرتك حكمت عليا ... لكن انا من حقى اتكلم عن نفسى لانى اعرف نفسى كويس ممكن تسمح لى؟

انا نشأت فى مكان سىء للغاية
كنت طفل بالشارع بابتدائى واشوف عربيات بالشارع فيها اكلات وفواكه
اشوف كل اصدقائى فجأه يمدون يدهم ويأكلون ويسرقون
وانا الوحيييييد اقول لهم أنا لأ
وغيره من مواقف كثيرة لا اشاركهم فى شىء شىء يضر او يظلم البشر وغيره وانتو عارفين الصداقة بتفسد اوقات

بس انا بعمل كده عشان بقول ( حرام )
انا بطبق اللى بيقولى عليه ربنا

يعنى ايه
انا مسلم - وهما مسلمين - وغيرنا مسلمين
والاسلام يقول لا تسرق ولا تظلم ولا تتعدى على احد ولا تفضح أحد ولا ولا ولا وايضا يقول سامح هذا ولا تسب هذا وغيره من نعم ارسلها الله لنا عبر الرسول محمد اجمل خلق الله خلقا وخُلقآ

ممكن تشوف حضرتك مسلم مثلى لكن لسانه طويل او مش محترم
فا حضرتك تحكم عليه ان الاسلام سىء
لا
هو مسلم على البطاقة وعلى الورقة
لكن هل بيطبق الاسلام بجد؟ هل بيخاف من ربنا اوى وبيعمل اللى قاله عليه ؟ هل ضميره يقول له لا تفعل الحرام بسبب انك ستقف امام الله فردا لا محاله من الهروب ؟ هل تعلم ان دان تدان ؟ هل تعلم ان لكل شخص منا رقيب عتيد يكتب كل كلمة تخرج من اللسان؟

هو لا يعلم هذا
فلا تحكم على من يطبق الاسلام
لكن احكم على الذى يطبقه بجد

انت ممكن لو دخلت الاسلام ... ونفذت ما يقوله الله ورسوله ... هتكون عند الله افضل من المسلم العادى

لانك اولا قلت للرحمن - انت الله وانا كنت غافل عنك وسامحنى ياربى
ثانيا هتنفذ كل شىء يقوله وتعلم ان الله حق ورسوله حق وتكون حسن الخُلق وغيره وتصلى

لكن ممكن مسلم مابيصليش وووو
فا مين افضل ؟ طبيعى الاقرب الى الله هو الافضل

عشان كده انا بنفذ الاسلام .. لذلك ذى مانتو شايفنى دلوقتى .. ومحمد افضل منى بكثيييير لانه افضل خلق الله .. خلقا وخُلقا .. يعنى انا لا أذُكر شىء بالنسبة له

وإلا ما كان ربنا اختاره واختار شخص اخر
ولكن الله بحث بقلوب البشر الذين سيخلقون فلم يجد قلب اطيب من قلب النبى سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم .. فأوحى اليه برسالته هى الاسلام وجعله خاتم الانبياء وشفيع يوم القيامة

وشىء اخر احب اتكلم فيه

حضراتكم تقولون ان القرآن مكتوب بخط الأيدى
وهذا وجدته هنا كتير وقرآته كتير من كم شخص منكم

حبيت اقولكم نشوف الادلة
يعنى نشوف القرآن بيتكلم فى ايه .. مثلا يقول معجزة عن شىء ما
ونكتشف فجأه ان العلماء اكتشفو شىء غريب

تتفاجىء ان العالم اللى اكتشف المعلومة دى .. اول ما يقرأ القرآن ويجدها مكتوبه
يستغرب ويقول كيف بشر كتب هذه المعجزة وهو مكتوب من الافات السنين فلا يوجد تلسكوبات ولا يوجد تحاليل ولا يوجد فحوص ولا يوجد ولا يوجد

فكيف وكيف ؟ ثم يعلن إسلامه
وهى ليست معجزة واحدة
هى معجزات اذا اردتم ان اكتبها لكم هتكون فى سلسلة كبيرة بسبب كثرتها
وبالدليل طبعا لان انا مش بتكلم من فراغ

هوريكم بعنيكم

بس قبل ما اجبلكم المعجزات؟ هل ستقتنعون بما أُوتى بالقرآن ؟ او الدلائل جميعا لم تقتنعو بها وتتمسكون بشىء لا يوجد عليه دليل واحد زمتمسكون به ايضا ؟؟
الرد مع إقتباس
قديم 13-07-2012
Registered User

flower مشاركة: وثيقة مطالب الاقباط للبغل

بانتظار ردودكم واسئلتكم وأستفساراتكم

.
الرد مع إقتباس
قديم 13-07-2012
Gold User

http://www.youtube.com/watch?v=nWS4E...eature=related

.................................................. .................

حمؤة بن أمونة

الرد مع إقتباس
قديم 15-07-2012
Zagal Zagal غير متصل
Moderator

إقتباس:
لا تنسى ان اللعنة بتكون من الله فقط
ولا تنسى ان محمد رسول الله - يعنى بينزل عليه الوحى فى الكلام

ربنا بيقول بالقرآن " إلا وحى يوحى "

يعنى ربنا اللى بيوحيه انه يتكلم بشىء ما او القرآن ينزله عليه فا يقوله

انا عارف ان المسيحية تقول ان لا يوجد اسلام

لكن ليه صدقت حديث يقول ان محمد يلعن ... ولا تصدق قرآن كتاب سماوى يقول ان سيدنا عيسى يلعن

يعنى ايه

والاسلام يقول لا تسرق ولا تظلم ولا تتعدى على احد ولا تفضح أحد ولا ولا ولا وايضا يقول سامح هذا ولا تسب هذا وغيره من نعم ارسلها الله لنا عبر الرسول محمد اجمل خلق الله خلقا وخُلقآ

انت تركت الشتيمه و السباب ومسكت فى اللعان ...

هل محمد كان شتاما و سبابا !!!

الاجابه : نعم .... اذا الشتيمه و السباب هما سنه نبويه اسلاميه

هل توافق على هذا !!!..

سأعيد لك نفس السؤال كل مره تنسى تجاوب هذا السؤال ...

بالنسبه للعان ...

تعريف اللعان هو الاراده ان تترك البركه و النعمه الشئ او الشخص الملعون ...

المسيح هو الله ومكتوب فى الكتاب المقدس انه عندما لعن الشجره التى بلا ثمر يبست فى الحال

هل محمد هو الله .... ليلعن ...!!!

اذا محمد كان شتاما و سبابا ليس فقط بل و لعانا (خطية التكبر لانه اخذ مكان الله)..

---------------

السمـــــاح

انت تقول كذبا اخر ان الاسلام امر بالسماح ...

السماح هو التنازل عن الحق عند الاستطاعه

اين السماح فى

" فَمَنِ اعْتَدَى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَيْكُمْ "

بتحط نفسك فى مواقف بايخه

---------------

وانت تقول ايضا ان الاسلام يقول لا تسرق

بحثت فوجد ماينفى كلامك تماما .... يبدو ان الاسلام جعلك كاذب

اقراء

صحيح مسلم - كتاب الإيمان - أتاني جبريل عليه السلام فبشرني أنه من مات من أمتك لا يشرك بالله شيئا دخل الجنة

138 - ص 95 - 94 حدثني زهير بن حرب وأحمد بن خراش قالا حدثنا عبد الصمد بن عبد الوارث حدثنا أبي قال حدثني حسين المعلم عن ابن بريدة أن يحيى بن يعمر حدثه أن أبا الأسود الديلي حدثه أن أبا ذر حدثه قال أتيت النبي صلى الله عليه وسلم وهو نائم عليه ثوب أبيض ثم أتيته فإذا هو نائم ثم أتيته وقد استيقظ فجلست إليه فقال ما من عبد قال لا إله إلا الله ثم مات على ذلك إلا دخل الجنة قلت وإن زنى وإن سرق قال وإن زنى وإن سرق قلت وإن زنى وإن سرق قال وإن زنى وإن سرق ثلاثا ثم قال في الرابعة على رغم أنف أبي ذر قال فخرج أبو ذر وهو يقول وإن رغم أنف أبي ذر

الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة