تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 26-04-2006
jesus_4_us jesus_4_us غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: May 2004
jesus_4_us is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة elhabarti
يا اللى مسمى نفسك باشا عصر الباشوات انتهى ولكن اشكرك على كلمة ظز لان ده من سمات اخلاقك ومعدنك النفيس وطبعا ان لو شتمتك ورديت عليك بالمثل واستعملت اساليب واطية ووضيعة راح على طول يشطبوا المشاركة ويقولوا قلة ادب وارهاب وفى نفس الوقت سايبينكم تسبوا وتاخدوا راحتكم ودى الديمقراطية بتاعتكم امال لو حكمتم المسلمين راح تعملوا ايه فيهم اظن تنصبوا لهم المشانق كما فعل اسلافكم فى اسبانيا والبوسنة والهرسك وفرنسا فى الجزائر وحملة الصليب فى القدس ووو واخيرا يا باشا الجم لسانك بكماشه وبطل بذائه انا ممكن اتفوق عليك فى هذا الاطار مش قلت ان انا تلميذكم

إننى أشك إنك حصلت على الشهادة الإبتدائية وليست دكتوراة
لماذا لم تأخذك الحمية فيمن قال " طظ فى مصر واللى فى مصر وابو مصر"
الا تعيش انت فى مصر؟

وإنت مش قلت إنك لن تشارك مرة ثانية

يااستاذ إذا كنت فعلا دكتور ياليتك تشارك بموضوعاتك القيمة التى تجبر من يقرأها على إحترامك مثل باقى المسلمين المعتدلين فى المنتدى الذين لهم رؤى فى طرح اسلوبهم بكل أدب وإحترام وهم كثيرون فى المنتدى

لكنك لاترى الا البذاءات لإنك من بدأ بها

الرد مع إقتباس
قديم 26-04-2006
elhabarti elhabarti غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Apr 2006
elhabarti is on a distinguished road
انتم بتتلككوا لم تشوفوا حد جاب لكم حقائق تقولوا هات اثباتات اقراوا كتب التاريخ وانتم تعرفوا كم مليون مات غى الحرب العلمية الاولى والثانية لا يقل عن 80 مليون وبعدين القانون المصرى هو اساسا قانون فرنسى ولا يمت للشرية الاسلامية هل رجم الزناة يمكن انتم سمعتم انا لم اسمع هل قطعت الحكومة ايد حد كلها بتسرق والسارق يكافىء هل امريك لم تلقى قنابل ذرية على اليابان يمكن انا كذاب هل فرنسا المسيحية لم تقتل مليون فى الجزائر يمكن دى خزعبلات هل الكنلئس الجديدة لا تشبه القلاع اسالوا اخونكم فى مصر انا اسكن جنب واحدة منهم ولو صورتها وبعثت سورتها لكم حيقولى ارهابى والحكومة تحبسنا يعنى انل مش عارف انتم عايزين ايه بالضبط ان ردينا على بذاءة البعض تلغوا الرسايل وان اتكلمنا كلام عقلانى تقولوا هاتوا الدليل وتقولوا ان منتداكم منتدى حرية وحوار بناء طب خلوا اراى ان كان فيها غلط ردوا على واقنعونى ولا راح نخش فى حوار البيضه ولا الكتكوت يبدوا ان ما عندكمش الشجاعة لسماع راى الطرف الاخر قولوها بصراحة لاننى بدات اغير راييى فى كل الاقباط
الرد مع إقتباس
قديم 26-04-2006
ديديموس ديديموس غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Jan 2006
ديديموس is on a distinguished road
إقتباس:
انتم بتتلككوا لم تشوفوا حد جاب لكم حقائق تقولوا هات اثباتات اقراوا كتب التاريخ وانتم تعرفوا كم مليون مات غى الحرب العلمية الاولى والثانية لا يقل عن 80 مليون وبعدين القانون المصرى هو اساسا قانون فرنسى ولا يمت للشرية الاسلامية هل رجم الزناة يمكن انتم سمعتم انا لم اسمع هل قطعت الحكومة ايد حد كلها بتسرق والسارق يكافىء هل امريك لم تلقى قنابل ذرية على اليابان يمكن انا كذاب هل فرنسا المسيحية لم تقتل مليون فى الجزائر يمكن دى خزعبلات هل الكنلئس الجديدة لا تشبه القلاع اسالوا اخونكم فى مصر انا اسكن جنب واحدة منهم ولو صورتها وبعثت سورتها لكم حيقولى ارهابى والحكومة تحبسنا يعنى انل مش عارف انتم عايزين ايه بالضبط ان ردينا على بذاءة البعض تلغوا الرسايل وان اتكلمنا كلام عقلانى تقولوا هاتوا الدليل وتقولوا ان منتداكم منتدى حرية وحوار بناء طب خلوا اراى ان كان فيها غلط ردوا على واقنعونى ولا راح نخش فى حوار البيضه ولا الكتكوت يبدوا ان ما عندكمش الشجاعة لسماع راى الطرف الاخر قولوها بصراحة لاننى بدات اغير راييى فى كل الاقباط
معنى تجيب رد انك تثبت ان الحروب التي تكلمت عنها كانت على أساس ديني
فكل الحروب التي قامت في أوروبا وغيرها لم يكن لها أي اساس ديني أو نص قطعي يعطي الحق للمسيحي بالقتال
بعكس النصوص التي تمتلئ بها الكتب الاسلامية التي تحض حضا على القتل والنهب والسلب واستعداء الآخرين
منتظر ردك ... تحياتي
الرد مع إقتباس
قديم 26-04-2006
lorans lorans غير متصل
Silver User

تاريخ التّسجيل: Feb 2006
lorans is on a distinguished road
اقباط المهجر جزء لايتجزأ منا فهم أهلنا أبائنا وأمهاتنا وأخواتنا وأبنائنا وبناتنا هم منا ونحن منهم وهم صوتنا الغير مسموع على ارضنا التى ولدنا عليها . وانا اوجه نداء الى كل قبطى أن يعلو صوتهم وصراخهم من أخواتهم الأقباط المصرين والمقهورين .
الرد مع إقتباس
قديم 26-04-2006
الصورة الرمزية لـ knowjesus_knowlove
knowjesus_knowlove knowjesus_knowlove غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2003
knowjesus_knowlove is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة magd512

لا يا mariana282628
لا يدافع عنى من هو قاعد متنعم بدولارات امريكا ........بل من هوعايش عيشتى ويعانى مثلما اعانى وشايل القرف مثلى

دائما مايظن الكذاب أن الناس ستنسى أكاذيبه مع مرور الزمن .... وهاهو الكذاب مجد يعود إلينا بعد غياب متصورا أننا سننسى أنه هو نفسه الكذاب المسلم المدعو محمد عثمان ..متبعا أسلوب التقية المحمدى المعتاد

http://www.copts.net/forum/showthread.php?t=9375

معجزة محمد الواحدة والوحيدة هى أنه أقنع من البشرالمغفلين مايزيد على مليار ونصف يصلون عليه آناء الليل واطراف النهار

ومن المؤكد أنه لن يعترض على كلامي هذا إلا غلماانه نازفى المؤخرات وحورياته كبيرات المقعدات

" كن رجلا ولا تتبع خطواتي "
حمؤة بن أمونة

الرد مع إقتباس
قديم 26-04-2006
الذهبيالفم الذهبيالفم غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2005
الذهبيالفم is on a distinguished road
إرهابي متعصب

إقتباس:
يا اللى مسمى نفسك باشا عصر الباشوات انتهى ولكن اشكرك على كلمة ظز لان ده من سمات اخلاقك ومعدنك النفيس وطبعا ان لو شتمتك ورديت عليك بالمثل واستعملت اساليب واطية ووضيعة راح على طول يشطبوا المشاركة ويقولوا قلة ادب وارهاب وفى نفس الوقت سايبينكم تسبوا وتاخدوا راحتكم ودى الديمقراطية بتاعتكم امال لو حكمتم المسلمين راح تعملوا ايه فيهم اظن تنصبوا لهم المشانق كما فعل اسلافكم فى اسبانيا والبوسنة والهرسك وفرنسا فى الجزائر وحملة الصليب فى القدس ووو واخيرا يا باشا الجم لسانك بكماشه وبطل بذائه انا ممكن اتفوق عليك فى هذا الاطار مش قلت ان انا تلميذكم
بطلوا بقي نغمة الحقد بتاعتكم دي ونظرتكم التعصبية مين اللي بدا بالسيف يا سيدي الفاضل ؟ مين اللي بدأ بالسيف في القرن السادس الميلادي ؟ مين اللي نشر دينه بالسيف ؟ مين اللي عامل الإرهاب في العالم كلوا حالياً ؟
مين اللي القتل في دينه شئ عادي ويسمي بالجهاد في سبيل الله ؟
انظر إلي يديك و إيدي اباءك وأجدادك أنها ملأنة بالدم
مين اللي بيفجر كل شوية في شرم الشيخ وطابا ودهب ؟
مين اللي قتل رفعت المحجوب ؟
مين اللي اغتال السادات ؟
مين اللي قتل نوبار باشا ؟
مين اللي قتل رسولك واصحابه ؟
أنظر الي تاريخك الأسود .... يا ذو القلب الأسود
الرد مع إقتباس
قديم 26-04-2006
the ghost the ghost غير متصل
Silver User

the ghost is on a distinguished road
evil

إقتباس:
انا مسيحي واقول لك انك وابناء جلدتك من المسلمين ذاهبون إلى الزوال ايها المحتلون لا تدع نفسك الحقيرة تسولك لأن تشتم اي مسيحي يا أرهابي هل انت فاهم ......
" ولكننا في هذه جميعها يعظم انتصارنا بالذي احبنا. " رومية 8:37

" من هو الذي يغلب العالم الا الذي يؤمن ان يسوع هو ابن الله " 1 يوحنا 5:5

الرد مع إقتباس
قديم 26-04-2006
the ghost the ghost غير متصل
Silver User

the ghost is on a distinguished road
evil

إقتباس:
سد بوزك يا حيوان انت ارهابي لا تستحق العيش انت والمسلمين عموما
" ولكننا في هذه جميعها يعظم انتصارنا بالذي احبنا. " رومية 8:37

" من هو الذي يغلب العالم الا الذي يؤمن ان يسوع هو ابن الله " 1 يوحنا 5:5

الرد مع إقتباس
قديم 26-04-2006
mariana282628 mariana282628 غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jan 2006
mariana282628 is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة El-Basha
-------------------------------------------------------------
Dear mariana282628

You are 100% correct ,we are outside but we will never let you alone. I was in Egypt 20 years ago and I've seen the discrimination against Christians, and no one need to tell me if this true or not.... because I know this as a fact.

muslims in Egypt need to fix the Copts problems and to improve the current situation; today the world is a small village,

you must improve the current situation. No one will win and we all will lose Egypt.

شكرا ليك يا باشا.... جميل انى احس ان فى حد حاسس بينا حتى وهو بعيد +++
الرد مع إقتباس
قديم 26-04-2006
الصورة الرمزية لـ syrian man
syrian man syrian man غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Mar 2006
syrian man is on a distinguished road
تعليق بسيط

اسمحوا لي أن أخرج قليلا عن موضوع أقباط المهجر
يقول الأخ elhabarti

إقتباس:
و لو كان الاسلام انتشر بالسيف كما يروج له اقباط المهجر لما وجد مسيحى واحد على ارض مصر
و هل نسيت الجزية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مسلم و ينسى موضوع الجزية ؟؟؟؟؟

إقتباس:
لو حكمتم المسلمين راح تعملوا ايه فيهم اظن تنصبوا لهم المشانق كما فعل اسلافكم فى اسبانيا والبوسنة والهرسك وفرنسا فى الجزائر وحملة الصليب فى القدس
الاسبان يا عزيزي طردوا المسلمين من اسبانيا لأنهم و بكل بساطة غزاة و يجب طردهم بعد زوال المحتل (مثلما تم ترحيل المستوطنين اليهود من غزة بعد عودتها للسلطة الفلسطينية ) ,المسلمين احتلوا اسبان ,و الاسبان حرروها و طردوا المحتل !!!!!!الأمر منطقي جدا
أما البوسنة و الهرسك يا عبقري زمانك فلم تكن أبدا حربا دينية ,المسلمون هم من البسوا صفة الحرب الدينية عليها و روج لذلك الاعلام الاسلامي , فالكروات تحالفوا مع مسلمي البوسنة ,بينما تحالف العديد من مسلمي البوسنة مع صرب البوسنة و منهم القائد المسلم فكرت عبديتش و الذي كان له دور كبير في ضرب المسلمين في منطقة بيهاتش .
(ملاحظة :لاحظ أننا نقول كروات البوسنة ,صرب البوسنة ,في المقابل نقول مسلمي البوسنة أي أن الاسلام هو هوية قومية و السبب هو أن مسلمي البوسنة لا أصل موحد لهم و لا يجمعهم سوى الاسلام لأنه من بقايا حثالات الترك و السلاجقة والتركمان و الغجر الذين أتى بهم العثمانيين الى البوسنة ) .
أما عن الحملات الصليبة فقد كانت ردا على تجاوزات بشعة قام بها المسلمون ضد المقدسات المسيحية في الشرق وخصوصا هدم كنيسة القيامة في القدس و كذلك ضد الحجاج و ضد مسيحيي الشرق ,و انصحك بقراءة هذا الرابط الموثق بالمراجع التاريخية (الاسلامية ) :
http://www.annaqedcafe.com/showthread.php?t=1232

أما عن الجزائر فرقم مليون شهيد مبالغ فيه و لا يوجد دراسة موثقة تأكد ذلك الرقم ,علماأن فرنسا أدخلت الحضارة الى الجزائر بعد 4 قرون من التخلف العثماني ( المدراس ,الكهرباء ,الجامعات ,الأطباء ,الزراعة الحديثة ...الخ,و الجزائريون لم يثوروا ضد العثمانيين الترك لأنهم مسلمين رغم وحشيتهم و تخلفهم (أقصد العثمانيين) لكنهم ثاروا ضد فرنسا فقط لأنها دولة غير مسلمة و مع ذلك كان هنالك تيار قوي يؤيد فرنسا (ولايزال حتى الآن).

إقتباس:
انتم بتتلككوا لم تشوفوا حد جاب لكم حقائق تقولوا هات اثباتات اقراوا كتب التاريخ وانتم تعرفوا كم مليون مات غى الحرب العلمية الاولى والثانية لا يقل عن 80 مليون
رد عليك الاخوة بأن لا علاقة للدين بالحرب العالمية انما السياسة
الحرب العالمية الأولى تحالفت تركيا المسلمة مع المانيا وفي الحرب العالمية الثانية تحالفت اليابان البوذية مع المانيا و ايطاليا ,أين الدين في الموضوع
أما عن القنبلة الذرية فهي عمل بشع ,لكنها كانت الوسيلة الوحيدة لاجبار اليابان على وقف الحرب بعد أن سقطت كل من المانيا وايطاليا و لو استمرت اليابان بالحرب لسقط من القتلى أكثر مما سقط بسبب القنبلة الذرية ,و مع هذا عندما تسأل يابانيا عن القنبلة الذرية يقول لك لقد كانت حربا فظيعة و مؤسفة ,أو ربما تسمع يابانيا يقول لك :أمريكا مجرمة , لكنك لن تسمع يابانيا واحدا يقول لك انها حرب دينية أو ارهاب مسيحي او بروتستانتي .

مع تحياتي
الرد مع إقتباس
قديم 27-04-2006
El-Basha El-Basha غير متصل
Moderator

El-Basha is on a distinguished road
thu

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة lorans
اقباط المهجر جزء لايتجزأ منا فهم أهلنا أبائنا وأمهاتنا وأخواتنا وأبنائنا وبناتنا هم منا ونحن منهم وهم صوتنا الغير مسموع على ارضنا التى ولدنا عليها . وانا اوجه نداء الى كل قبطى أن يعلو صوتهم وصراخهم من أخواتهم الأقباط المصرين والمقهورين .
----------------------------------------------------------
Dear lorans

We are with you in this hard times until we improve the COPTS conditions in Egypt. We are praying and thinking of all COPTS in Egypt.

We are one, it does not matter what they say in their media & TV. We will keep supporting our brothers and sisters in Egypt

GOD with us all
الرد مع إقتباس
قديم 27-04-2006
El-Basha El-Basha غير متصل
Moderator

El-Basha is on a distinguished road
lol منقلب ينقلبون على حين على حين غرة To MR

إقتباس:
----------------------------------------------------

Why are you still with us ...I thought
you are
منقلب على حين غرة
الرد مع إقتباس
قديم 27-04-2006
miga miga غير متصل
Registered User

miga is on a distinguished road
( مصر وطن لا نعيش فيه بل يعيش فينا) البابا شنودة الثالث هذه هى الكلمة الابلغ للرد على كل من يشكك فى وطنية وولاء الاقباط لبلادهم ..هم فى حماية الله الذى لا يموت ..وليسوا فى حماية بوش او امريكا ..وبعدين انتو فعلا يا مسلمين الى عملتو فينا كده ..نازلين فيناا ضطهاد وسب فى كتب (معرض الكتاب وكتب الشوارع)ومسلسلات (مين الى مايحبش فاطمة .، اوان الورد.....الخ) وافلام (بحب السيما ....الخ) دا غير المترو وامواصلات والجوامع والزوايا والبرامج على الفضائيات والمقالات فى الصحافةمن امثال محمد عمارة ومن هم على شاكلته ..وغيره وغيره من الاف الاشكال والصور والالوان فى الاضطهاد..مستكترين علينا حتىنقول (اه) الله يسامحكم عاللى بتعملوه فينا انتو فالحين بس فى الشعارات الفارغة من المضمون او المعنى مثل ..مصر نسيج واحد ..وبوتقة واحدة ...الخ لكن فى الواقع غير كدة ولما نشتكى تشككو فى ولاءنا وانتماءنا ياعنى لا عايزين ترحمو ولا تتسيبو رحمة ربنا تنزل..اما حاجة غريبة والله عندكم شيزوفرينيا او بارانويا ..تعملو مظاهرات علشان شوية كاريكاتير وتعملو عبط ساعة لما تلاقو فيه اهانة للمسيحيين وتنفضو تمام ..يوميا بقت حكاية ان المسيحيين بيعبدو تلاتة والانجيل محرف وبيشربوا خمر وبيزنو فى الكنايس من البديهيات والمسلمات ولا يعترض احد ..ولما اخوتنا فى المهجر الى طفشوا منكم وبيحاولو انهم يساعدونا بدون اى انتماء لبلد اخرى غير مصر تهاجموهم وتبهدلوهم وتعتبروهم خونة وعملاء للصهيونية كعادة نظرية المؤامرة عندكم ..
الرد مع إقتباس
قديم 27-04-2006
kitty kitty غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
kitty is on a distinguished road
اكيد العضو اللي شتم غلطان دي مش تعاليم الكتاب المقدس. ارجو يا جماعة نلتزم بتعاليمنا علشان احنا صورة المسيح.
اما بالنسبة لسؤالك (امال لو حكمتم المسلمين راح تعملوا ايه فيهم ) فمتقلقش احنا مش هنعمل زي ماعملتوا لما فتحتوا مصر وفرضتوا جزية وفرضتوا شروط العهدة العامرية المنصفة يا ريت تكون عارفها. على كل حال الجزائر مكنوش مسيحين بيعذبوا مسلمين دة كان الاحتلال الفرنسي. والربط بين السياسة والدين ربط خاطئ . ياريت تفكر بطريقة تانية وتشوف تعاليم دينا اللي انت بتكرهه وتعاليم باقي الاديان وتقارن وتحكم. سلام
الرد مع إقتباس
قديم 27-04-2006
elhabarti elhabarti غير متصل
Registered User

elhabarti is on a distinguished road
احنا بدينا معاكم بالحسنى وحاولنا نخش معاكم فى حوار هادف بناء لكن الحقد ماليكم والبادى اظلم ولايحب الله الجهر بالسؤ الا من ظلم انا خلاص راح الغىاستعمال بريدى الاكترونى ولا حاجة بى بملتقاكم وعندى بد ال اى ميل 20 اهو حصلت معاكم شوية فرفشة ماتزعلوش من السب ابتم برضه سبيتوا سبونى انا مش مشكلة لكن الا رسول الله واعلموا ان ارواحنا بالنسبة لنا ومغريات الدنيا لا تساوى جناح بعوضة لدينا انا فى الحقيقة كنت اتمنى ان البداية تكون مثمرة ونصل لحلول انا اعلم ان هناك معاناة لكم ولكن انتم احد اسبابها انتم منغلقون على انفسكم بالذات فى السنوات الماضية انا لما اشوف ايام الستينات كانت الحياة حلوه وكان الاقباط مندمجين اكثر فى المجتمع كان والدى رحمة الله عليه يذهب للاقباط فى اياد القيامة وعيد الغطاس وكان يعيد على القسيس فى منزله وانا فاكر وانا صغير ان القسيس بتاع كنيسة المنطقة كان دايما يزور بيتنا فى المناسبات ولما تحدث مشاكل بين اقباط المنطقة كان يطلب تدخل والدى رحمة الله عليه وكان والدى يساعده فى ذلك لكن ايه اللى حصل لكم انتم مكبرين الشطحه
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة