تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 07-08-2003
zzaghlul zzaghlul غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
zzaghlul is on a distinguished road
all of that is fine, however, we have to mention also the legality of his residency, how you plan to stay in any of these countries legally? or you intend to live hiding and running from the law ? find a legal way to stay in the country of your choice don't go to The USA or Canda for instance and live illegally, sooner or later you will be deported, sorry for saying that but honesty requires me to tell you the truth. Good luck.
قديم 08-08-2003
hanna3 hanna3 غير متصل
Registered User

hanna3 is on a distinguished road

عزيزي نبيل احبائي
انا لا اقصد ابدا ابدا زوجة تحب زوجها او لا ابدا
ولا اقصد زوجة فاضلة او مش فاضل منها حاجة لا لا
انا اقصد زوجة
تريد الهجرة بكل رغبة منها
زوجة عملية اي ساعة الجد تمسك المفتاح الانجليزي معاك وتنام تحت العربيةلا معاك عشان تغير الزيت وتوفر خمسة دولار في وقت الجد (زي الصينيات)
قد تكون احيانا عندها شئ من الصلابة ربما البعض يجد هذا عيب لكن هذة هي المطلوبة للمهاجر(اي جامدة العواطف اي حد ما ودي المطلوبة )
وكمان لازم تكون قوية اي نشيطة ولياقتها البدنية عالية
وانت كمان تكون صحتك كويسة عشان تقدر تجيب القرش زي ما بيقولوا
-------------------------
اما الزوجة الرقيقة الحساسة العاطفية الا ماتنفعش خليكو افي مصر احسن
----------------------
كلنا ولاد ناس وكلنا كنا في مراكز لكن اللي عايز يهاجر يتحمل في الاول وهاينجح لان النجاح ارادة قبل اي شئ
---------------
اما النكتة اللي انت بتقولها يا اخ نبيل انا خايف علي العيال
طيب دا احنا مهاجرين عشان العيال
الاولاد هم الكسبانين يا نبيل مش انت ولا السيدة الفاضلة زوجتك
العيال في ايد الرب وها ينجحوا احسن منك وياخدوا اللغة في شهرواحد بس الاول ها يتعبوا ويعيطوا شوية استحمل
ويا اخي انتم صغيرين وخايفين انا جيت اكبر منك
بس صلي عشان ربنا يفتح لك الابواب انا ها احكي لك حكاية بسيطة
---------------------------------
فية واحدة ست كانت صديقة لزوجتي في العمل وحضرت لزيارتنا هي وزوجها شعرت ان دمهم تقيل علي قلبي وعزمونا علي العشا في الويك اند ورحت بعد الحاح من زوجتي وبالمصادفة البحتة قالت لي ان زوجها مدير مدرسة وبيدور علي مدرس واذا لكل الموصفات تنطبق علي واخذت الوظيفة
وما زلت في الويك اند احتفظ بعدد من الساعات في سواقة التاكسي
اهو طفاصة اصل انا دايما احب اشتغل كثير لكي اذهب الي مصر سنويا
---------------------
اتكل علي اللة بكرة تبقي احسن واحد في امريكا ان شاء اللة
لكن لازم تدخل رسمي والخوف علامة صحية ودافع للعمل لكن +++
لا تلتف حول الامور لازم تدخل رسمي +++
ويسوع ها يدبر لك كل حاجة ان شاء واراد تة وصلي
وصلي كمان عشان الكنيسة تبقي كنيسة
-------------------------------
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
اخي الحبيب يا ويكا
مش عارف لية احنا كاقباط ناجحين كافراد لكن جماعات للاسف يا اخي الحبيب ليس عندنا المحبة التي امرنا بها الرب بعضنا لبعض
يا ريت يا ريت نكون مسيحيين
========================+++==========
امين
سلام يسوع لكم احبائي
1
الرد مع إقتباس
قديم 08-08-2003
nabilms nabilms غير متصل
Registered User

nabilms is on a distinguished road
الاخ اعرف يسوع شكرا لرد الجميل وفعلا كلامك ريحنى شوية

الاخ زغلول الامانة شىء مطلوب فعلا فى مواقف زى دى محتاجة امانة واخلاص لانها متوقفة عليها مستقبل اسرة

عم حنا عايز اعرفك انت والاخوة الاعزاء انى حتى الان ليس لدى اوراق هجرة لكن معايا فيزا سياحية كما ذكرت من قبل ولى انا بمفردى وليس للاسرة كاملة بمعنى اننى ساسافر وحدى وليس معى زوجتى والاولاد على الاقل فى الوقت الحاضر حتى أتمكن بمشيئة ربنا من تدبر امر أقامتى هناك وسؤالى هو هل من طريقة حتى أستطيع الحصول على الجرين كارد وموافقة السلطات عليها هل هى كما كانت قبل احداث سبتمبر ام ان هناك رفض ؟
يا جماعة انا زهقان ونفسى أنطلق ارجوكم ساعدونى ولكم جزيل الشكر
الرد مع إقتباس
قديم 08-08-2003
zzaghlul zzaghlul غير متصل
Gold User

zzaghlul is on a distinguished road
الاخ نبيل واضح ان الانجليزي عندك مش بطال وده كويس حالتك ليها حل واحد وان كان صعب وسوف ياخد وقت طويل وارجو من الاخوة ان يصححوا ما أقول توصل بالسلامة لبلد غربي وتطلب اللحوء الديني واحسن دولة هي هولندا في رأيي وعلي فكرة كتير من الاخوانجية والارهابيين استغلوا هذه النقطة بالذات واخدوا لجوء ديني في فرنسا وانجلترا وغيرهما مش حاجة تضحك بالذمة؟ ربنا معاك
قديم 08-08-2003
Sherif
GUST

sorry for posting in English, I get bored from the arabic keyboard. It is like every arabic thing, stupid.
Anyways, as for the religious assylum, I have no experience with it. I don't know whether the government in Egypt get to know about that or not.
Don't focus on the US and consider other countries if they are the same to you. You might postpone the decision to immigrate for a year or so where you start a serious process of applying for immigration to Canada, Australia and New Zealand. Of course it is premature to discuss that, but please consider it. Australia and New Zealand provide better conditions for new immigrants. Just consider it.
You might come here to the US and work illegally, but I definitly don't recommend it. It was easier before they made strict immigration rules . Some people make it through, some fall short.

As for the kids, come on, they will live in an healthy environment, both physically, and mentally. It is a hard decision, but even if you don't reach the same position as in EGypt, it is enough that you did your primary and most important task as a father the best way you can.
I know what egyptians say, specially if they have girls, and how the west is corrupted. Man, everywehere is corruption, but I saw here in the US more conservative christian girls than in Egypt, and in general ethics and moral standards are higher. Believe me, if you teach them Jesus at home and let them participate in the church, an orthodox church preferably but not necessary, they will be OK. At least there won't be any hypocrisy like what all islamic shitty crapy socities are built upon.

God bless you.
الرد مع إقتباس
قديم 09-08-2003
nabilms nabilms غير متصل
Registered User

الاخ شريف والاخ سامى

شكرا لردودكم العزيزة لدى لكن بالنسبة للهجرة الى استراليا او كندا او نيوزيلاندا انا شايف ان فرصة حصولى على هجرة من اى سفارة من سفارات الدول السابقة صعب بعد احداث سبتمبر ولا يوجد اى حل امامى للسفر الا الفيزا التى سبق وحصلت عليها خصوصا اننى لا احمل مؤهل عالى
وبالنسبة للجوء الدينى او السياسى فقد كان من السهل الحصول عليها ايضا كما سمعت قبل الاحداث الاخيرة لكن الان فانا اطلب النصيحة ممن يقيمون فعلا فى امريكا وعندهم خلفية ودراية عن تطورات الامور هناك

اما بالنسبة لابنتى فكما تعلمون ففى كل العالم هناك الصالح والطالح والخير والشر طالما كانت هناك تربية صالحة سواء فى الكنيسة او البيت ووجود ربنا فى وسط الاسرة فلا داعى للانزعاج فالمجتمع المصرى ايضا توجد به بعض المساوىء ولو لم تهتم الاسرة فى البيت وايضا الكنيسة فقل على بنتاتنا السلام
واخيرا سلام
الرد مع إقتباس
قديم 09-08-2003
الصورة الرمزية لـ knowjesus_knowlove
knowjesus_knowlove knowjesus_knowlove غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2003
knowjesus_knowlove is on a distinguished road
يا أخ نبيل،

أنا أقترح أن تأتى إلى أمريكا بمفردك للإستكشاف وتكوين علاقات وصداقات تفيدك فيما بعد على أن تغادرها قبل إنتهاء المدة الممنوحة لك فى المطار وتعود إلى مصر . هذا سوف يثبت أنك لم تكسر القانون وهذا سوف يعطيك فرصة كبيرة فى الحصول على الفيزا عند تقدمك للسفارة الأمريكية مرة أخرى وعندها يمكنك الحصول على فيزا عائلية إن أضفت زوجتك وأطفالك إلى جواز سفرك. فقط تحتاج بعض الصبر.

معجزة محمد الواحدة والوحيدة هى أنه أقنع من البشرالمغفلين مايزيد على مليار ونصف يصلون عليه آناء الليل واطراف النهار

ومن المؤكد أنه لن يعترض على كلامي هذا إلا غلماانه نازفى المؤخرات وحورياته كبيرات المقعدات

" كن رجلا ولا تتبع خطواتي "
حمؤة بن أمونة

الرد مع إقتباس
قديم 12-08-2003
nabilms nabilms غير متصل
Registered User

أسف يا جماعة لتأخرى فى الرد ومتشكر على كل ردودكم السابقة ومتهيألى انها زى ما أفادتنى أكيد ح تفيد أخرين غيرى وفى نفس ظروفى وأشكركم مرة أخرى على روح المحبة التى لمستها فى ردودكم ونلتقى يأذن المسيح فى موضوعات أخرى
سلام
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة