تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم جعل جميع المنتديات مقروءة

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 25-10-2011
توماس2009 توماس2009 غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Oct 2011
توماس2009 is on a distinguished road
مشاركة: اللجوء الدينى للاقباط

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة zzaghlul مشاهدة مشاركة
انتا وحظك
الاسهل اي بلد اوروبي الاول ومن هناك ربنا معاك ايضا حاول استراليا او كندا
يعنى اوربا سهلة او فاتحة تأشيرات افيدونااااا
الرد مع إقتباس
قديم 25-10-2011
sant1 sant1 غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
sant1 is on a distinguished road
flower مشاركة: اللجوء الدينى للاقباط

يعنى مثلا لو الواحد سافر بلد زى هونج جونج ممكن عن طريقها يسافر استراليا او كندا
الرد مع إقتباس
قديم 07-11-2011
mina_ mina_ غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2010
mina_ is on a distinguished road

اخيرا .. الناس ابتدت تتفاعل .. الحمد للة كنت فاكر انى انا بس الى عايز اسب البلد

بصوا يا اخوانى انا سامع اخبار كويسة عن استراليا و انهم اعترفوا بلاقباط كاقلية تحت الاطهاض و دة اكيد كويس بلنسبة للجوء بس انا مع الاسف معرفش حد هناك فياريت لو حد يعرف حد هناك يسالة .

اما بلنسبة لامريكا على قناة الحقيقة فية واحد اسمة جرجس مليكة و دة محامى قال ان كل طلبات لجوء الاقباط بتتقبل و دة نفس الكلام الى واحد صحبى قالهولى بس خدوا بالكوا
1- امريكا بتمر بحالة اقتصادية سيئ و الشغل صعب جدا
2- استخراج الفيزا من السفارة فى مصر غاية فى الصعوبة لانهم اكيد عارفين ان اى مسيحى حيروح حيطلب اللجوء

انا بحاول يمين و شمال انى اجيب اى معلومات و عايزين نكون مطرابتين اكتر من كدة يعنى مش مشاركة كل اسبوعين لا عايزين نشارك بعض على طول يمكن حد يقول معلومة تفدنا كلنا. يعنى الكل يسعى و الكل يقول المعلومات الى عندة لان الوقت خلاص اصبح صعب و مجلس الشعب القادم كلة اسلاميين يعنى ايام زفت

طبعا كتير من الناس حتهاجمنى و تقولى ازاى نسيب بلدنا . و انا حاقولة انا عندى بنت و مش عايز ييجى الوقت الاى لازم يتحجبوا .. اعتقد كلامى مفهوم
و خصوصا ان فية ناس بتقول لا للحماية الدولية و لا لفتح تحقيق دولى يعنى نتدبح و احنا ساكتين

يا ريت يا ريت لو حد من امريكا او الناس الى سافرت فية روح المسيح بجد يدخل يساعدنا

سلام و محبة المسيح تكون معاكوا .. صلولى كتير
الرد مع إقتباس
قديم 07-11-2011
mina_ mina_ غير متصل
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة sant1 مشاهدة مشاركة
يعنى مثلا لو الواحد سافر بلد زى هونج جونج ممكن عن طريقها يسافر استراليا او كندا
اعتقد ان الكلام دة صعب .. لانك مينفعش تاخد فيزة استراليا من هناك لازم تاخدها من هنا فيزة استراليا اسهل من فيزة امريكا بس لازم تكون فى شغل و مستقر فية و معاك سيولة تغطى بيها رحلتك و مسكن هنا

نطريا فيزا استراليا اسهل من فيزا امريكا بس المشكلة انى معرفش حد هناك ممكن يساعدنى او يقولى اية الاخبار هناك من ناحية الشغل و السكن بس اللى اعرفى انها غالية جدا فى كل حاجة .. بس ممكن تلاقى فيها شغل

بس اوعى حد يقولى حروح اشتغل دكتور ولا مهندس اكيد لا ممكن تشتغل اى شغلانة قى محطو بنزين او مزرعة لحد لما تعادل الشهادة بتاعتك

يعنى لو معاك 20 الف ممكن يكفوك 3 شهور فى استراليا او يكفوك 5 فى امريكا لان امريكا ارخص فى السكن و الاكل دة غير مصاريف قضية اللجوء

عموما اسال و قولنا لو لقيت حاجة و لو ليك اى استفسار انا تحت امرك

سلام المسيح
الرد مع إقتباس
قديم 07-11-2011
mina_ mina_ غير متصل
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة توماس2009 مشاهدة مشاركة
يعنى اوربا سهلة او فاتحة تأشيرات افيدونااااا
حسب معلوماتى . و يمكن اكون غلطان ان فيزا الدول الاوروبية اسهل كنير من امريكا بس قوانين اللجوء هناك صعبة جدا .. يعنى لازم تكون من شهداء مسبيروا علشان يقبلوك . لازم يكون عندك مستبدات انك اتعرضت للضرب او للسجن و ممكن لو القضية بتاعت اللجوء ما اتقبلتش تترحل.

انما امريكا لو القضية ما اتقبلتش ممكن تقدم طعن مرة و اتنين

انا عرفت واحد فى كندا بقالة 10 سنين طالب لجوء و كل مرة يخسر القضية و يقدم طعن و مبيترحلش

خد بالك انك لو اترحلت حتبقى الدنيا زى الزفت هنا (اسف على اللفط بس انا حبيت اكون دقيق ( و اكيد حيستقبلوك استقبال حافل فى مطار القاهرة
الرد مع إقتباس
قديم 07-11-2011
engmms2011 engmms2011 غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: May 2010
engmms2011 is on a distinguished road

كلام جميل يا Mina ما قدرش أقول غير كده ... بس هانعمل أيه أتكالنا على ربنا
الرد مع إقتباس
قديم 08-11-2011
sant1 sant1 غير متصل
Registered User

انا اعرف ناس من استراليا وزى ما حضرتك ا/ مينا بتقول انهم اعترفوا بالاقباط كاقليات مضهطدة ولكن بالنسبة ليا مشكلتى فى الفيزا .... حد ممكن يساعدنى فى الحصول على الفيزا الاسترالية ؟
الرد مع إقتباس
قديم 08-11-2011
mina_ mina_ غير متصل
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة sant1 مشاهدة مشاركة
انا اعرف ناس من استراليا وزى ما حضرتك ا/ مينا بتقول انهم اعترفوا بالاقباط كاقليات مضهطدة ولكن بالنسبة ليا مشكلتى فى الفيزا .... حد ممكن يساعدنى فى الحصول على الفيزا الاسترالية ؟
يتم تقديم الفيزا مباشرتا الى السفارة و هى على الكورنش فى اركديا مول و فية استمارة بتملاها يتم تحميلها من السيت بتاعهم و لو استنيت لبكرة ممكن ابعتهالك على طول على الميل و تحط عليها صورتك و تدفع 730 او 750 مش فاكر الرقم بلظبط

و بيحددوا المقابلة بعد 3 او اربع اسابيع

بس لازم يكون معاك جواب من العمل انهم موافقين على الاجازة و انك بتعمل معاهم من تاريخ كذا

تقديم الاستمارات من 9 صباحا حتى 10.5 صباحا

لازم برضة يكون معاك سيولة كفاية للرحلة و حساب بنكى و لو فية شقة او عربية باسمك دة حيكون احسن

انا رحت ساءلت من اسبوعين بس لية ما قدمتش و طابع الاستمرارت و كل حاجة

بس مع الاسف معرفش حد هناك ممكن يدلنى اعمل اية اول ما اوصل او يساعدنى حتى بلمعلومات مع العلم ان معايا اسرة لو عليا انا بس ممكن اتبهدل مش حيهمنى بس و هما معايا اكيد صعب

لو تعرف حد هناك ممكن يساعدك يبقى قدم و المسيح يدبر الباقى

و ابقى قولى اية الاخبار و المقابلة و انا ححاول اكون موجود على الجروب على اد ما اقدر بشكل يومى

يا ريت لو حد قدم للسفارة الاسترالية يدخل معانا و يقولنا الاخبار اية و فية تعصب ولا لا و اية الاسئلة اللى فى المقابلة و المسيح حيعوض تعبة و يباركة

سلام المسيح

آخر تعديل بواسطة mina_ ، 08-11-2011 الساعة 07:37 AM
الرد مع إقتباس
قديم 08-11-2011
sant1 sant1 غير متصل
Registered User

انا اسمع ان سفارة استراليا صعبة جدااااا جدااااااا وخايف اقدم واترفض ويأثر عليا بعد كدة ... يـاريت لو حد موجود فى المنتدى يساعدنى يبقى لة جزيل الشكر
الرد مع إقتباس
قديم 08-11-2011
Registered User

أ/مينا أ/سانت أنا معاكوا فى فكرة فيزا سياحة لأستراليا ... بس من سنتين روحت لمستشار هجرة وكنت عايز أعمل هجرة SKILL immigrations طلب الأيلتس 6.5 ويفضل 7 والواحد حاول مرة وأثنين بس الظروف مش مساعده .. وساعتاه كان فيه واحد عايز يقدم للسفارة مباشرة فحذره أن فى حالة الرفض ... مش هايقدر يدخل أستراليا تحت أى مسمى ... على العموم أنا معاكوا طالما فيه جدية ... بس موضوع الشغل عايز حد يعملنا جوابات لأن مفيش شغل خاص أو عام هايرضى يديك الجواب ده ... كمان اللى عرفه أن فيزة السياحة بدون الأسرة ....على العموم ياريت نتكلم على الخاص... أو بلأيميل ... سلام المسيح مع الجميع
الرد مع إقتباس
قديم 09-11-2011
mina_ mina_ غير متصل
Registered User

يا احبائى ... مع الاسف الكلام اللى بتقولوة مظبوط .. انا كنت داخل فى موضوع skilled immigration بس مع الاسف فرقت معايا على نص درجة فى الايلتس

سيبكوا من مستشارين الهجرة كلهم كلام و المهم عندهم الفلوس و بس

لو اترفضت فى اى سفارة طبعا حيقل فرص قبولك بس ممكن تبعت تظلم و ممكن يتقبل و دة حصل مع زميلة اعرفها فى سفارة امريكا و بعد التظلم اخدت الفيزا 5 سنين

بس اهم حاجة اوعى اى ورقة او معلومة تكون غلط .. دى فعلن الى مش ممكن تطلع البلد او حتى تفكر فيها . يعنى موضوع ورق الشغل دة مهم جدا و بيسالوا فى الشغل و بسالوا البنك على السيولة و بقالها قد اية

على فكرة الورقة دى بسيطة جدا .. دى بيقول ان الموضف .... شغال .... و بقالة ... و الشركة موافقة تديلة اجازة للسفر . بس كدة

الاستاذ engmms انا قاعد ادور فى موضوع اللجوء و الهجرة بشكل يومى بقالى اكتر من شهرين بس المعلومات قليلة قوى و المفروض ان السايت اللى احنا علية امريكى يعنى الموضوع امان ثم اننا ممكن من المعلومات اللى حنقولها نساعد حد يكون فعلن بيدور و محتاج يسافر و معظمنا داخل باسماء رمزية .. ثم ان البلد مفهاش حد بيدور على حد دلوقتى دول نفسهم يخلصوا مننا

انا اعرق اسرة اخدت فيزا سياحة الامريكا من اول مرة من اسبوعين و كان الباسبور فاضى يعنى الموضوع مش مستحيل هو بس محتاج تنظيم و ترتيب افكار

و انا برضوا فى انتظار حد يكون فعلن اخد الفيزا يقولنا الدنيا فيها اية ..
الرد مع إقتباس
قديم 09-11-2011
sant1 sant1 غير متصل
Registered User

star مشاركة: اللجوء الدينى للاقباط

انا استطيع اجيب ورقة من الشغل بالاجازة وعندى الرصيد الكافى فى البنك المهم فى التاشيرة بتاعة استراليا صعبة جدا وانا خايف اترفض فلو فى حد يساعدنى يبقى كتر خيرة .
الرد مع إقتباس
قديم 09-11-2011
mina_ mina_ غير متصل
Registered User

عزيزى sant

مع الاسف انا معرفش حد من سفارة استراليا ولا اى سفارة و متمشيش ورا حد يقولك اى حاجة .. صلى و قدم الورق و ان شاء اللة تاخدها

بس لما تاخدها قولنا اية اللى حصل بلتفصيل

و ان شاء اللة لما تسافر تحكلنا الدنيا هناك عاملى اية و ربنا يخليك سبب بركة و تساعد اخواتك اللى فى مصر

اندر ندر لام النور و قدم و ان شاء اللة خير .. لو فية اى عقارات باسمك برضة ادمها

و متنساش تعمل الفيش و تترجمة من وزارة العدل و لو متجوز ترجم عقد الجواز برضة فى وزارة العدل و لو مخلف ترجم شهادات الميلاد فى وزارة الصحة

و تابعنى باخبارك اول باول

سلام المسيح
الرد مع إقتباس
قديم 10-11-2011
sant1 sant1 غير متصل
Registered User

ا/ مينا
انت كدة سفرتنى ربنا يخليك .... الموضوع مش كدة .. مش بالكلام لان فى حاجة فى السفارات اسمها الروابط اية اللى يضمن ليهم انك راجع تانى مصر ؟؟ لازم تكون غنى جدا او متزوج وتارك زوجتك وعيالك هنا او فى دعوة من شخصية او منظمة للزيارة ... الموضوع ترتيب .. والترتيب مهم جدا جدا
الرد مع إقتباس
قديم 10-11-2011
Registered User

شكرا جزيلا لأخوتى مينا وسانت

كلام أ / مينا جميل وحماسى بس زى ما بيقول أ/سانت لازم تكون فيه حاجات تربطك يعنى زوجة وأولاد ووظيفة ياريت تكون حكومة وطبعاً رصيد محترم وعربية بأسمك يعنى حاجات لو موجودة اللى يخيليك توجع دماغك وتتبهدل

بس ربنا يرتب للخير ... ربنا مع الجميع وصدقونى لو سمعت أخبار من حد هأبلغكو.. وربنا موجود
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 3 (0 عضو و 3 ضيف)

خيارات الموضوع
طريقة العرض

قوانين المشاركة