تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 18-01-2006
Cancopt Cancopt غير متصل
Silver User

تاريخ التّسجيل: Dec 2004
Cancopt is on a distinguished road
تعدي رجال الشرطة علي اقباط شبرا

بقلم / روماني ميشيل منير المحامي
حضر بمكتبي المواطن فؤاد فايد عوض يشكو ويتضرر من تعدي رجال الشرطة على نجله واستخدام البلطجة في واقعة مهينة وتعتبر نقطة سوداء في سجل رجال الشرطة الملئ بهذه النقاط السوداء .
حيث أن نجل هذا الرجل المسكين يدعى ريمون وهو يمتلك محل في سنتر الراعي الصالح بشبرا يسترزق منه لكي يشق حياته في شرف وكرامه , بتاريخ 9/1/2006 حضرت إلي هذا المحل سيدة تدعى حنان وتريد شراء بدلة حريمي ثمنها حوالي 270 جنية ففاصلت هذه السيدة مع ريمون صاحب المحل والعاملة تريزا الموجودة بالمحل وأخرجت من حافظتها 150 جنية تريد شراء البدلة به إلا أن ريمون رفض ذلك وافهمها أن ثمن البدلة ليس به فصال ونصحها وقال لها خلي بالك يا مدام من فلوسك علشان السنتر زحمة وملئ باللصوص .
فشكرته وخرجت وبعدها بحوإلي ساعة ومعها قوة كبيرة من رجال الشرطة والمخبرين السريين من قسم شرطة روض الفرج والقو القبض على ريمون والعاملة تريزا بطريقة مهينة وقاموا بإلقاء وبعثرة البضائع على الارض واقتادوهم إلي القسم وهناك علموا ان هذه السيدة قريبة او زوجة لعميد شرطة .فإتصل ريمون بوالدة الذي حضر إلي القسم على الفور ودخل إلي مكتب المأمور الذي يدعى العقيد محمود السيد على فوجد ان العميد جالس مع المأمور ومعه السيدة حنان وقال لي المأمور ابنك والعاملة قاموا بسرقة السيدة حنان الذي فقد منها في المحل مبلغ 750 جنية وعندما افهمه والد ريمون ان ابنه صاحب محل محترم ولا يمكن بأي حال من الاحوال ان يقوم بهذ سواء هو او العاملة لانهم في غاية الامانة فرد علية المأمور بأستهزاء (ماشي يعني مش هتدفع يبقى انت عايز تبهدل ابنك )
وسيتم حبسة حتى نهاية العيد ثم يعرض على النيابة بتهمة السرقة .فرد علية والد ريمون قائلا بهذه البساطة طيب انا اتهم هذة السيدة بسرقة بدلة من المحل واريد عمل محضر لها وهذا حق ةيعرض الجميع على النيابة بتهمة السرقة فقال فرد علية المأمور قائلا اطلع برة ياشوية حرامية انا ممكن احبسك انت كمان وهوا احنا كنا ناقصين ريمون وتريزا وجرجس وعبد المسيح دي حاجة زبالة , فخرج والد ريمون منزعج وشعر ان المأمور متحيز ضدة وضد نجلة من كافة النواحي لدرجة ان المأمور استهزء وقال بسخرية احنا ناقصين جرجس وريمون اي ناقصين شوية المسيحيين دول .
فذهب والد ريمون إلي مكان ابنة والموظفة تريزا وبعض الظباط والكل يحاول مجاملة السيدة حنان وقالتلها الموظفة يامدام وحياة ولادك انا زي بنتك طردي لبنتك هذة البهدلة فردت عليها السيدة اخرسي يازبالة انتي حته بائعة حرامية دة بنتي دكتورة فقام ملازم اول ويدعى محمد البربري بضرب ريمون والموظفة تريزة ولطم ريمون على وجهة ما يقرب من خمسة اقلام امام والدة وايضا ضرب البنت بالقلم وصرخ في وجة الرجل والد ريمون وقالو هوا احنا مش هنخلص من صداعكو بقه.
ياحاج ابنك ممكن يتعمل فيه اكتر من كدة وهيتحبس لبعد العيد والتيار شديد قوي خللص نفسك وادفع للسيدة حنان مبلغ 750جنية واعتبر انك صرفت الفلوس في ليلة في فندق .
فشعر الرجل المسكين والد ريمون انه موجود في جو ارهابي وخشى على نجلة من ان يفتك به ومن ان يكون وجبة عشاء وتسلية للضباط في العيد كما هي العادة ,فأخرج المبلغ واعطاه للسيدة وقال حسبي الله ونعم الوكيل فشدت منهو الفلوس وقالت هو انتوا تعرفو ربنا , وتحرر مذكرة صلح رقم 49 ووصفوها بأنها مشادة كلامية انتهت بالصلح وخرجت انا وابني والعاملة من القسم ووجدنا المأمور بتوصيل السيدة حنان والعميد قريبها إلي الخارج واستقلو سيارة شرطة رقم 2779/21.
وبصلي العميد وقال لي انتو لازم تتعلموا الادب وانا هروح السنتر وهخليكم تشوفوني تتبولوا على نفسكم
فقام والد ريمون بإرسال تلغراف إلي وزير الداخلية بتاريخ 9/10/2006 . وايضا تلغراف إلي مدير الامن .

تعليق واجب
السيد اللواء حبيب العدلي ان كرامة الانسان وشرفه وسمعته هى اغلى ما يملكه وما حدث من اعتداء واستخدام النفوذ والسلطة ببلطجة هوا امر غاية في الخطورة لا سيما انه يصدر من رجل الشرطة الذي من المفترض انهو يحافظ على الامن والامان في مصر ولكنة للاسف فقد اسلب الحرية والامان من هذا المواطن البسيط هو ونجله والعاملة تريزا اليتيمة التي تقتات الرزق لتجهز نفسها بنفسها فيأتي هذا المأمور وهذا الملازم الأول يتحالفوا مع الشيطان ضد هذا المسكين , سيدي الوزير ألا نزال نعيش عصر الإرهاب والبلطجة البوليسة أيعجبك أن يقوم المأمور بالتريقة على الناس الغلابة ويسمح بالضرب والاهانة في القسم الذي يرأسه مخالفا كافة القوانين والاعراف والمبادئ الإنسانية أولا هذا المأمور متهم بتخطي القوانين باستخدام القوة والبلطجة لإرهاب الناس وكان يجب عليه قانونا في مثل هذه الحالة أن يرسل .
طلب حضور للقسم لأنه لا يوجد أذن من النيابة بالقبض على المتهم وفي حالة السرقة مثلا لا بد وان تكون في حالة تلبس بالجريمة او اذن بالقبض من النيابة العامة وهذا ما لم يحدث ومن ناحية اخرى فأن هذا الملازم الاول لابد ان يعاقب تأديبيا لفيامة بالتعدي بالضرب على مواطن بريئ ,فيا سيدي الوزير لان التحيز الديني والطائفية للاسف وصلت للداخلية ونحن في طريقنا إلي اتخاذ الاجرائات القانونية ضد العقيد محمود السيد على مأمور قسم روض الفرج والملازم اول محمد البربري الضابط بهذا القسم لارجاع الحقوق المسلوبة لاصحابها ونحن ننتظر من سيادة الوزير التدخل لمحاسبة رجالته على هذه البلطجة المستخدمة منهم
قديم 18-01-2006
الصورة الرمزية لـ Mrs 2ana 7or
Mrs 2ana 7or Mrs 2ana 7or غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Sep 2005
Mrs 2ana 7or is on a distinguished road
الشرطه فى خدمه ضرب واهانه الاقباط

الواحد يقول ايه بس

منهم لله ويوجع قلبهم زى موجعوا قلب الاهالى على اولادها

حكومه حقيرة وظباط من قاع المجتمع

ادى اخرة مجانيه التعليم اللى تخلى واطى يتحكم فى اسياده بالطريقه دى

بس كارت الارهاب ده لحد امتى ده السؤال

رحمتك يا رب
الرد مع إقتباس
قديم 18-01-2006
Sheref Sheref غير متصل
Registered User

Sheref is on a distinguished road
evil

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة Cancopt
بقلم / روماني ميشيل منير المحامي
حضر بمكتبي المواطن فؤاد فايد عوض يشكو ويتضرر من تعدي رجال الشرطة على نجله واستخدام البلطجة في واقعة مهينة وتعتبر نقطة سوداء في سجل رجال الشرطة الملئ بهذه النقاط السوداء .
حيث أن نجل هذا الرجل المسكين يدعى ريمون وهو يمتلك محل في سنتر الراعي الصالح بشبرا يسترزق منه لكي يشق حياته في شرف وكرامه , بتاريخ 9/1/2006 حضرت إلي هذا المحل سيدة تدعى حنان وتريد شراء بدلة حريمي ثمنها حوالي 270 جنية ففاصلت هذه السيدة مع ريمون صاحب المحل والعاملة تريزا الموجودة بالمحل وأخرجت من حافظتها 150 جنية تريد شراء البدلة به إلا أن ريمون رفض ذلك وافهمها أن ثمن البدلة ليس به فصال ونصحها وقال لها خلي بالك يا مدام من فلوسك علشان السنتر زحمة وملئ باللصوص .
فشكرته وخرجت وبعدها بحوإلي ساعة ومعها قوة كبيرة من رجال الشرطة والمخبرين السريين من قسم شرطة روض الفرج والقو القبض على ريمون والعاملة تريزا بطريقة مهينة وقاموا بإلقاء وبعثرة البضائع على الارض واقتادوهم إلي القسم وهناك علموا ان هذه السيدة قريبة او زوجة لعميد شرطة .فإتصل ريمون بوالدة الذي حضر إلي القسم على الفور ودخل إلي مكتب المأمور الذي يدعى العقيد محمود السيد على فوجد ان العميد جالس مع المأمور ومعه السيدة حنان وقال لي المأمور ابنك والعاملة قاموا بسرقة السيدة حنان الذي فقد منها في المحل مبلغ 750 جنية وعندما افهمه والد ريمون ان ابنه صاحب محل محترم ولا يمكن بأي حال من الاحوال ان يقوم بهذ سواء هو او العاملة لانهم في غاية الامانة فرد علية المأمور بأستهزاء (ماشي يعني مش هتدفع يبقى انت عايز تبهدل ابنك )
وسيتم حبسة حتى نهاية العيد ثم يعرض على النيابة بتهمة السرقة .فرد علية والد ريمون قائلا بهذه البساطة طيب انا اتهم هذة السيدة بسرقة بدلة من المحل واريد عمل محضر لها وهذا حق ةيعرض الجميع على النيابة بتهمة السرقة فقال فرد علية المأمور قائلا اطلع برة ياشوية حرامية انا ممكن احبسك انت كمان وهوا احنا كنا ناقصين ريمون وتريزا وجرجس وعبد المسيح دي حاجة زبالة , فخرج والد ريمون منزعج وشعر ان المأمور متحيز ضدة وضد نجلة من كافة النواحي لدرجة ان المأمور استهزء وقال بسخرية احنا ناقصين جرجس وريمون اي ناقصين شوية المسيحيين دول .
فذهب والد ريمون إلي مكان ابنة والموظفة تريزا وبعض الظباط والكل يحاول مجاملة السيدة حنان وقالتلها الموظفة يامدام وحياة ولادك انا زي بنتك طردي لبنتك هذة البهدلة فردت عليها السيدة اخرسي يازبالة انتي حته بائعة حرامية دة بنتي دكتورة فقام ملازم اول ويدعى محمد البربري بضرب ريمون والموظفة تريزة ولطم ريمون على وجهة ما يقرب من خمسة اقلام امام والدة وايضا ضرب البنت بالقلم وصرخ في وجة الرجل والد ريمون وقالو هوا احنا مش هنخلص من صداعكو بقه.
ياحاج ابنك ممكن يتعمل فيه اكتر من كدة وهيتحبس لبعد العيد والتيار شديد قوي خللص نفسك وادفع للسيدة حنان مبلغ 750جنية واعتبر انك صرفت الفلوس في ليلة في فندق .
فشعر الرجل المسكين والد ريمون انه موجود في جو ارهابي وخشى على نجلة من ان يفتك به ومن ان يكون وجبة عشاء وتسلية للضباط في العيد كما هي العادة ,فأخرج المبلغ واعطاه للسيدة وقال حسبي الله ونعم الوكيل فشدت منهو الفلوس وقالت هو انتوا تعرفو ربنا , وتحرر مذكرة صلح رقم 49 ووصفوها بأنها مشادة كلامية انتهت بالصلح وخرجت انا وابني والعاملة من القسم ووجدنا المأمور بتوصيل السيدة حنان والعميد قريبها إلي الخارج واستقلو سيارة شرطة رقم 2779/21.
وبصلي العميد وقال لي انتو لازم تتعلموا الادب وانا هروح السنتر وهخليكم تشوفوني تتبولوا على نفسكم
فقام والد ريمون بإرسال تلغراف إلي وزير الداخلية بتاريخ 9/10/2006 . وايضا تلغراف إلي مدير الامن .

تعليق واجب
السيد اللواء حبيب العدلي ان كرامة الانسان وشرفه وسمعته هى اغلى ما يملكه وما حدث من اعتداء واستخدام النفوذ والسلطة ببلطجة هوا امر غاية في الخطورة لا سيما انه يصدر من رجل الشرطة الذي من المفترض انهو يحافظ على الامن والامان في مصر ولكنة للاسف فقد اسلب الحرية والامان من هذا المواطن البسيط هو ونجله والعاملة تريزا اليتيمة التي تقتات الرزق لتجهز نفسها بنفسها فيأتي هذا المأمور وهذا الملازم الأول يتحالفوا مع الشيطان ضد هذا المسكين , سيدي الوزير ألا نزال نعيش عصر الإرهاب والبلطجة البوليسة أيعجبك أن يقوم المأمور بالتريقة على الناس الغلابة ويسمح بالضرب والاهانة في القسم الذي يرأسه مخالفا كافة القوانين والاعراف والمبادئ الإنسانية أولا هذا المأمور متهم بتخطي القوانين باستخدام القوة والبلطجة لإرهاب الناس وكان يجب عليه قانونا في مثل هذه الحالة أن يرسل .
طلب حضور للقسم لأنه لا يوجد أذن من النيابة بالقبض على المتهم وفي حالة السرقة مثلا لا بد وان تكون في حالة تلبس بالجريمة او اذن بالقبض من النيابة العامة وهذا ما لم يحدث ومن ناحية اخرى فأن هذا الملازم الاول لابد ان يعاقب تأديبيا لفيامة بالتعدي بالضرب على مواطن بريئ ,فيا سيدي الوزير لان التحيز الديني والطائفية للاسف وصلت للداخلية ونحن في طريقنا إلي اتخاذ الاجرائات القانونية ضد العقيد محمود السيد على مأمور قسم روض الفرج والملازم اول محمد البربري الضابط بهذا القسم لارجاع الحقوق المسلوبة لاصحابها ونحن ننتظر من سيادة الوزير التدخل لمحاسبة رجالته على هذه البلطجة المستخدمة منهم
-----------------------------------------------------------------

What are we going to do about this
We can not let things like this go without follow up and complain about it.

First we all will pray for the family and the seles lady, we all will ask St.George to take care of
العقيد محمود السيد على مأمور قسم روض الفرج والملازم اول محمد البربري الضابط بهذا القسم+ السيدة حنان
Second
Is anyone have a petition to
السيد اللواء حبيب العدلي
الرد مع إقتباس
قديم 18-01-2006
الصورة الرمزية لـ kittyy
kittyy kittyy غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jul 2005
kittyy is on a distinguished road
star منهــم لله..

"طوبى لكم اذا عيّروكم وطردوكم وقالوا عليكم كل كلمة شريرة من اجلي كاذبين . افرحوا وتهللوا .لان اجركم عظيم في السموات"

بالكيل الذى به يكيلون .. به سيكـــال لهــم .. فى يوم قريب جدا سيصبحون مذلة العــالم كله ومحط أحتقار من العالم كله وهــذا بدأ يحدث الأن بالفعل . واللى لسه هيشوفوه أصعب .

وربنا عمره مايسيب حق المظلومين أبدا . فهـم حقا طوبى لهم لأنهم أُهينوا من أجل أسم الله .

أمــا هؤلاء الظالمين . فكفى أن أسمهم أصبح الأن مـــرادفا للأرهـاب فى العــالم كله. وأصبح الأسلام الأن رمزا للتخلف والجهل. وبسببه وُصم العرب للأبد وأصبحوا كالحشرات المعدية التى يشمئز باقى البشر..

آخر تعديل بواسطة kittyy ، 18-01-2006 الساعة 05:27 AM
الرد مع إقتباس
قديم 18-01-2006
hesham551
GUST

thu

انا مش عارف الضباط دول عاوزين اية بالظبط حرام عليهم بجد يا حرام
الرد مع إقتباس
قديم 18-01-2006
Registered User

عاوزين الحرق
الرد مع إقتباس
قديم 18-01-2006
nabilms nabilms غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
nabilms is on a distinguished road
مظاهرة للأقباط فى شارع شبرا

مظاهرة للأقباط فى شارع شبرا

قام مئات الاقباط بمظاهرة عارمة غطت شارع شبرا والشوارع المحيطة به وذلك لإعلان غضبهم فى حادث مقتل ريمون وهو مالك لمحل في سنتر الراعي الصالح بشبرا داخل زنزانته فى قسم روض الفرج جراء التعذيب كما قال الجمهور المتظاهر
وكان ريمون متهما بسرقة مبلغ 750 جنيها من زبونة تدعى حنان اتهمته بسرقتها داخل المحل وتم القبض عليه قبل عيد الميلاد وبأستدعاء والده رفض رد المبلغ للسيدة حتى لا يثبت التهمة على نجله وقام بعمل محضر سرقة فستان من المحل للسيدة حنان فتم حجز ريمون فى القسم حتى انتهاء اجازة عيد الميلاد وعيد الاضحى وذلك لعرضه على النيابة
وقد وافته المنية ثانى أيام عيد الاضحى وبتوقيع الكشف الطبى عليه وجدت أثار تعذيب متفرقة فى جسده كما يقول شهود العيان لكن تقرير الطب الشرعى لم يظهر حتى الان

بصراحة يا جماعة لم يحدث شيئا مما كتبته الان ولكن هذا السيناريو جال فى ذهنى بعد قراءة سؤال السيد CR@ZY الذى قال

إقتباس:
بس ازاي الراجل يدفع مبلغ زي دة بالبساطة دي كدة ثبت التهمة على ابنة والعاملة وراح اي حق ليهم كانوا ممكن ياخدوه
اة يا بلد كوسة ومحسوبية ظباطها حرمية وحراميتها ظباط
عرفت ليه الراجل دفع المبلغ ماهو لو مادفعش ممكن يحصل اللى انا كتبته وبعد كده نقول الاقباط بيتظاهروا ليه دول واخدين حقوقهم تالت ومتلت اكتر من المسلمين وكان فعلا الراجل ممكن يخسر ابنه وده إن دل على شىء إنما يدل على كم كبير من الغباء يجعلنا ننظر فقط تحت أرجلنا لإرضاء مدام حنان أو السيد العميد قريبها ولا ننظر مما مكن أن يحدث بعد ذلك وكم من حوادث تحدث ولا ندرى عنها شيئا وربنا يرحمنا

.
الرد مع إقتباس
قديم 18-01-2006
Registered User

nabilms

الله يسامحك وقعت قلبى وخلتنى مشفتش قدامى بعد كلامك ان ريمون مات

المهم حصل خير

وربنا يجازيهم على افعالهم بجد

انا حر كان صح لما قال انه مش بيحترم بتوع الامن كلهم لانهم كلاب سلطه ووسايط ومعندهمش ضمير ضميرهم تحكمه المحسوبيات وبس

ادى مجانيه التعليم واللى جالنا من وراها خلت ولا الايه راسهم براس ولاد الناس
الرد مع إقتباس
قديم 18-01-2006
honeyweill honeyweill غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jan 2006
honeyweill is on a distinguished road
13

والله وانا كمان اتخضيت علي ريمون انه مات
يا اخي لما الواحد يكون خخارج من تاثير حاجه مزعلاه متتعبوش او تخضه
اصلا الداخليه دي اكتر مؤؤسسه في البلدد دي فيها فساددد وعايزه الححرق من اولها لاخرهاا
وزاره و سخه
طيب ه الي حصل للريمون طططيب مش دددددددده بس

هما سابه حدددد في حالهه مسلمين ومسيححين داقوا عزابهم ربنا يخدهم

اصلا فئه الظباط بتوع الشرطه بتبقي ازبل فئه طالع بخمسين في الميه في الثانويه العامه ويقوم اخل الكليه علشان جسمه زي جسم البغل او معاه وسطه او ابناء عاملين
وهما هيطلعوا لمين غير للي ماسكهم حبيب العدلي امفترس المتوحش

ويعني الي عملوه في ايمن نور وكتير من المسلمين بس علشان احنا مبنسمعش عنها مهي حجات تتعب الاعصاب والمسيحين جزء من البلد لازم هيددددوقوا من كاسهم المر ااقسام عايزه الحرق
انا بكره الظباط ولما بشوف واح في اي مكان مبفرش اسلم عليه حتي لانهم كلهم زباله واخرهم يشربوا البنجوا والحشيش الي بيسرقوه من الحراميه
مره بتنا القديم اتسرقق ورحنا نجيب الحاجات الي اتسرقت من القسم بعد لما بلغونا بالتلفونن الي كان في المحضر
والله الحراميه الممسكوين اضربوا ضرب فظيع لدلرجه ان امي عيطت وبقت تتححايل علي الظابط يسبهم او تديهم فلوس والظابط واقف يضحك ويببصلي ويقولي الستات قلبها ضعيف
وانا طبعا ماسك نفسي والدمعه كاننت هتفر من عيني
ولقيته بيوريني كرباك بتاع خصيه عجل ملفووف بسلوك معنيه بيسموه كرباك عزيزه
الي كان راعبنا لما خوا الاولاد الي سرقوا لغرفه التعزيب وامي تقوله خلاص عشان خاطري انا مسمحاهم وهي كاننت موجوه ببالصفه لانها كانت جايه ممن السفر وكنت انا اساسا رايح لوحي لكن حظها انها جت وفضلت تعيط اسبوع بعها كل لما تحكي لحد
ونسمع صوت العيال بتقول ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااه بصوت كانهم بيمزقوا حتت من اجسامهم ... ببس صوتهم في ودني ل د واتي والكلامد ه بقالوا 3 سنين لكن مش هنسي صوتهم وهما بيتعزببوا وقلت للظابط حرام تضرؤربوهم الضرب ده قالي يا باااشاا لازم كدده علشان يقرووا .. ومرنااش ناخد الحاجات الي اتسرقت
بعدها وسبنا القسم ومشينا والظابط قلنا براحتكوا واكيد هياخها هوو
.................................................. .....................
خفت اقوله حقووق النسان فين ليضحك عليا ويقلي حقوقو ايه وكلام فاضي ايه
.................................................. ...............
حاجه تقرف كويس انها جت علي قد قلمين لريمون وفستين داهيه الف جنيه حتي مش سبعميه
الحمد لله
الرد مع إقتباس
قديم 22-01-2006
Cancopt Cancopt غير متصل
Silver User

Cancopt is on a distinguished road
ربنا يحفظ شعبه
قديم 22-01-2006
الخواجه الخواجه غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: May 2005
الخواجه is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة CR@ZY
لمعلوماتك يا نبيلزم اخوانا البعدة دول لما بيضربوا حد مفيش اثر للضرب بيظهر ولو ظهر مش بيبان اوي العالم دي خبيرة في الاذية
ربنا يبعدنا عنهم اجمعين
قولوا اممممممممممممممممممممممممممممممين

جتها خيبة اللى عايزة خلف
الاخ كريزي - واضح ان عندك معلومات كتيير عن اخونا البعده و حافظهم كويس متكنش انت ( غ ) و لا واحد تاني منهم ( اخونا البعده)
الرد مع إقتباس
قديم 22-01-2006
الصورة الرمزية لـ boraee
boraee boraee غير متصل
Moderator

boraee is on a distinguished road
معلش يا جماعة اصله دين كلا ب ....(الأسلام طبعا)

تعالى يارب بروحك المس اراضينا ....مصر عطشانة لروحك ياالهنا اروينا
الرد مع إقتباس
قديم 22-01-2006
الصورة الرمزية لـ مار مينا
مار مينا مار مينا غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Nov 2004
مار مينا is on a distinguished road
سلام المسيح معاكم
الحقيقة الواحد ميقدرش يلوم والد ريمون انه دفع ........
بس افرضوا لو كان ابوه معهوش المبلغ ده ؟؟؟ كان عمل ايه ....
بس احنا علينا دور مهم جدا وهو اننا منتنازلش عن حقنا ... يعني لوحد حصل معاه موقف زي كده يروح علي طول علي النيابة اوحتي المحامي العام اوالنائب العام ويطلب تحويله للكشف الطبي وميتنزلش عن المحضر ابدا ..وبكده الضابط هياخد جزاءه ..
دول شوية بلطجية مفيش عندهم قانون .... وشوية ساقطين علشان كده تلاقي اغلب القضايا بتاعة المخدرات مثلا بتطلع براءة لانهم مبفهموش حاجه في القانون....

بس حاجه غريبه ....اول مرة الاقينا احنا واخوتنا المسلمين متفقين علي حاجه
عقبال باقي الاهتمامات تبقي اهتمامات مشتركة
(sml21)

آخر تعديل بواسطة مار مينا ، 22-01-2006 الساعة 07:05 PM
الرد مع إقتباس
قديم 22-01-2006
الأصلاح الأصلاح غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Dec 2005
الأصلاح is on a distinguished road
مفاجآت جديدة في مجزرة بني مزار واتجاه لاستبعاد رواية المختل عقليا

كتب ـ عمر القليوبي ومحمد رشيد (المصريون) : بتاريخ 22 - 1 - 2006

كشفت مصادر مطلعة لـ"المصريون" عن قيام الجهات الأمنية بإلقاء القبض على تشكيل عصابي يضم أشخاصا يتولون مناصب حساسة ومشعوذ مغربي في قرية بيلا المستجدة بالقرب من منطقة الجبل ببني مزار أثناء مساعيهم للتنقيب عن أثار في المنطقة خصوصا أن المشعوذ المغربي معروف عنه استخدام الأعضاء الآدمية والدماء البشرية في البحث عن الكنوز الأثرية ، وهو ما يشير إلى قيام الجهات الأمنية بالربط بين عمليات التنقيب وجريمة عزبة شمس الدين.
وكان النائب العام المستشار ماهر عبد الواحد قد أصدر قرارا بإعادة المعاينة كاملة فيما يخص جريمة عزبة شمس الدين التابعة لمركز بني مزار بمحافظة المنيا والتي شهدت مجزرة لقي فيها أكثر من 10 أفراد مصرعهم فيما عدته المصادر تشكيكا كاملا في رواية الداخلية التي حملت شخص متخلف عقليا مسئولية الجريمة رغم أن تقارير الطب الشرعي أكدت صعوبة قيامة بهذه الجريمة في ظل المهارة الشديدة في تقطيع الأعضاء بدون تشويهها وهو ما لا يستطيع القيام به شخص واحد بمفرده .
وأكدت المصادر أن الجهات الأمنية أعادت فتح ملف جريمة شمس الدين وكذلك ملف استخدام الشعوذة في التنقيب عن الآثار بعد أن واجهت وزارة الداخلية إحراجا شديدا داخل مجلس الشعب حيث

رفض العديد من أعضاء المجلس اتهامات حبيب العادلي
للمواطن محمد علي عبد اللطيف بالتورط في الجريمة وهو ما حدا بالداخلية إلى إعادة ترتيب حساباتها من جديد.
وتعليقا على ذلك ، أوضح موسى غنوم عضو مجلس الشعب عن دائرة بني مزار أن الداخلية والجهات الأمنية في المنيا بدأت بعد اعتراضات النواب على روايتها للأحداث في البحث من جديد في ملف القضية علها تصل إلى جديد في هذا الشأن غير أنها تفرض نوعا من التعتيم حول القضية وترفض التعاطي بإيجابية مع مساعينا لكشف غموض القضية.
من جانب أخر ، علمت "المصريون" أن مؤتمرا صحفيا سيعقد بمكتب طلعت السادات عضو مجلس الشعب يكشف فيه المواطن علي عبد اللطيف والد المتهم الأول في مجزرة شمس الدين مفاجآت مدوية حول قيام وزارة الداخلية بتلفيق القضية لنجله المريض ويقدم إثباتات وقرائن مؤيدة بتقرير الطب الشرعي تؤكد عدم قدرة نجله على القيام بالجريمة التي تحتاج إلى قدرات عقلية كبيرة لا يتمتع بها المتهم.
الرد مع إقتباس
قديم 22-01-2006
nabilms nabilms غير متصل
Registered User

nabilms is on a distinguished road
هى دى الداخلية اتهامات زور فى كل مكان
لريمون بالسرقة
ومحمد على عبد اللطيف بالقتل
وإرهاب فى الاقصر
متهيألى الوزارة فقدت مصداقيتها فى حاجات كتير
وربنا يرحمنا

.
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة