تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم جعل جميع المنتديات مقروءة

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 01-12-2006
The_Lonley_Wolf The_Lonley_Wolf غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
The_Lonley_Wolf is on a distinguished road
قاطعوا الخطوط الجوية البريطانية

الموضوع و ببساطة ان الخطوط الجوية البريطانية منعت لبس الصليب للstaff طبعا لحد هنا و مفيش مشكلة و ماله كلنا بنحب العلمانية و الpolitical correctness

المشكلة بقى ان الخطوط البريطانية بتسمح بلبس الحجاب ماتفهمش العلمانية و البتاع التانى ده راحوا فين

بعتت ايميل اسأل عن السبب و لا حياة لمن تنادى يامعلم

الغريب كمان انى قريت فى البى بى سى ان بن ابو حمزة المصرى اللى مركب و لامؤاخذة البريطانيين الهوا و أخد حكم قبل كده فى اليمن بسبب جرايم ارهابية مترو لندن وظفه يشتغل فيه

انا عمرى ماركبت و شكلى مش هاركب طيارة بس لو ركبت مش هاتبقى عمرها تبع الخطوط الجوية البريطانية
الرد مع إقتباس
قديم 01-12-2006
reyad reyad غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jul 2005
reyad is on a distinguished road
يا اخي شي غريب ما تعرفش طريقة تفكير الغرب ........

يعني المفروض بعد العمليات الارهابيه التي بتسير في بلادهم من قبل المسلمين ، المفروص انهم يطردوا كل المسلمين فيها ، يعني المسلمين ما بدخلوش الغرب لله الا على شان يتمكنوا فيها ويقدرا ينشروا جراثيم الاسلام في كل مكان ..

ما تعرفش طريقة تفكير الغرب هذه فعلا غريبين !!!!!!!

او يمكن المسلمون ضحكوا عليهم وقالوا احنا طيبين وولاد حلال وهؤلاء هم مرتدين عن الاسلام وليس منا والغرب صدقهم ..

انا بكره الغرب واقولها لو أتسال .. انشاء الله اموت قتيل او اخش المعتقل
الرد مع إقتباس
قديم 01-12-2006
garang garang غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Jul 2006
garang is on a distinguished road
flower

كلامك سليم
لكن يجب ان تكون المقاطعة
تاديب واصلاح
ببساطة يجب ان نشرك المسيحيين في اوربا والكاثوليك والكل في المقاطعة
يا اخوتي الاحباء لماذا لا نمد ايدينا لاخوتنا في المسيح
لعلي اسال لماذا المسلمين يدا واحدة بكل قواهم في الحقيقة يستحقو ا الاحترام لهذا رغم تصرفاتهم العدائية
انا معاك في المقاطعة لكن ارجو ان تتوسع لتكون عملية والا فما فائدتها ؟

الرد مع إقتباس
قديم 01-12-2006
garang garang غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Jul 2006
garang is on a distinguished road
flower ممكن اسال سوءال

سوءال هام
لكل منظمات الاقباط
لكل القيادات القبطية في الخارج
لماذا انتم لا تمدوا يد الصداقة لباقي المنظمات المسيحية ؟؟
لماذا لا نصبح قوة موءثرة باخواننا في المسيح ؟؟
لماذا مثلا في موضوع مثل هذا من طرد موظفة قبطية لانها لبست الصليب لا يكون هناك اجتماعات مع هذة المنظمات لتنسيق العمل في الضغط علي شركة الطيران او غيرها او غيرها لنكون يدا واحدة ليكون العمل موءثر وقوي
ما الفائدة من ترديد الصلوات بلغة لايهمها سوانا واخوتنا في مصر يذبحون يوميا ؟
لناخذ راحة من القداسات قليلا لكي ننفتح علي الاخرين ثم نعود اليها ثاني لما نقول بس
heart
لم اسمع مرة واحدة ان الكنيسة القبطية في لندن مثلا عملت اجتماع بين الشباب في الكنيسة وشباب الكنيسة الانجليية او الكاثوليكية او تلك او ذاك قافلين علينا الكنائس ونفضل ندندن لما ينقطع انفانسنا
يا ريت نفتح عقولنا قبل قلوبنا ونجعل كل الناس تتعرف علينا وعلي ما يواجهوة من خطر محدق عليهم وعلينا جميعا

الرد مع إقتباس
قديم 01-12-2006
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة reyad مشاهدة مشاركة
يا اخي شي غريب ما تعرفش طريقة تفكير الغرب ........

يعني المفروض بعد العمليات الارهابيه التي بتسير في بلادهم من قبل المسلمين ، المفروص انهم يطردوا كل المسلمين فيها ، يعني المسلمين ما بدخلوش الغرب لله الا على شان يتمكنوا فيها ويقدرا ينشروا جراثيم الاسلام في كل مكان ..

ما تعرفش طريقة تفكير الغرب هذه فعلا غريبين !!!!!!!

او يمكن المسلمون ضحكوا عليهم وقالوا احنا طيبين وولاد حلال وهؤلاء هم مرتدين عن الاسلام وليس منا والغرب صدقهم ..

انا بكره الغرب واقولها لو أتسال .. انشاء الله اموت قتيل او اخش المعتقل
انا اتكلمت مع غربيين فى الموضوع ده و شفت بلاوى يااخ رياض بلاوى اه و الله
بيقوللك المسلمين فى بلاد الاسترال بيعملوا عصابات كبيرة بتغتصب البنات الاسترالية و البوليس بيخاف من العصابات دى
كمان المسلمين فى بلاد الاسترال برضو بيطالبوا الأستراليين انهم مايلبسوش صلبان او يحتفلوا بالكريسماس لأن ده صدق او لا تصدق "بيأذى" مشاعرهم
ده غير عندك فى انجلترا عملوا مظاهرات و مشيوا فى الشارع يهتفوا "UK you will pay" و الهجمات اللى عملوها عليهم

انا واحد صاحبى مسلم حكالى عن واحد صاحبه مسلم برضو عايش فى النمسا قاعد واكل شارب نايم و لامؤاخذة كمان ناكح وبياخد اعانة من الحكومة مش مبلغ اهبل عشان اعانة لأ الاعانة هناك أعانة بجد و بعد كل ده يقولك الحكومة كافرة و بنت *** و بيشغل فى المحل بتاعه قرأن بالليل عشان قال ايه ينضف المحل من الارواح النجسة اللى بتخشه الصبح (يقصد الزباين النمساويين الكفار)

هاتقوللى ليه الغرب اهبل كده أولك ياسيدى:
1- التركيبة النفسية للبنى أدم الغربى من خلال خبرتى تركيبة تحرق الدم من السذاجة و الطيبة عندهم ثقة عمياء فى الناس يعنى المسلم هناك يضحك عليهم و يفهمهم ان الاسلام دين الرحمة و انه طيب و غلبان و ان الارهابيين دول اشخاص يعدوا على اليد الواحدة انما الكام مليار اللى باقيين كويسين و طيبين
مرة كنت بعمل شات مع بت ألمانية قالتلى ان الاسلام دين تمام بس الارهابيين دول قلة قليلة و لا يمثلوا الأسلام و لما سألتها ان كانت قرت عن الأسلام او شافت افلام وثائقية مثلا عنه قالتلى ان مصادرها اصحابها المسلمين فى المدرسة ..... شايف الجهل بالأسلام

2- عندهم مبادىء علمانية بحتة فى حاجة اسمها البوليتكال كوركتنس political correctness بتخليهم مايتحيزوش ضد دين او جنس او شخص معين او ياخدوا اجراء ضده مادام لسه ماعملش جريمة
اعمل سيرش عالكلمة دى فى جوجل لو تحب تعرف اكتر عنها
يعنى انا مثلا عملت زيك كده و قلت كده فى منتدى امريكانى فى مرة و هوبهههه ياعم اللى قالك هتلر و اللى قالك ده نازى و اللى قالك عنصرى و متخلف و اللى قال ارهابى

3- اهم نقطة بقى و اخر نقطة مخلياهم عندهم جهل كده بالأسلام ان اللى عندهم خبرة و اتعاملوا مع الاسلام 1400 سنة و شافوا منه الويل ساكتين و مش بيتكلموا و مقضينها صوم و صلاة و مطانيات و سايبنها يامعلم تضرب تقلب
المفروض احنا كأقباط ننقل خبراتنا كضحية للمسلمين للغرب عشان يبقى واعى و يتعلم من التاريخ
احنا اللى عايشين وسطهم و بنتكلم لغتهم و عاشرناهم و عارفنهم و خابزنهم و عاجننهم

عموما انا الى شايفه ان الغرب قدامه كتيييييييييييييير عشان يبتدى ياخد خطوات ايجابية و انه يفك هيمنة الاسلام عنه
لسه ياما هانشوف عمليات أرهابية يمكن اوسع من اللى بشوفه الايام دى على مالغرب يتعلم
الرد مع إقتباس
قديم 01-12-2006
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة garang مشاهدة مشاركة

سوءال هام
لكل منظمات الاقباط
لكل القيادات القبطية في الخارج
لماذا انتم لا تمدوا يد الصداقة لباقي المنظمات المسيحية ؟؟
لماذا لا نصبح قوة موءثرة باخواننا في المسيح ؟؟
لماذا مثلا في موضوع مثل هذا من طرد موظفة قبطية لانها لبست الصليب لا يكون هناك اجتماعات مع هذة المنظمات لتنسيق العمل في الضغط علي شركة الطيران او غيرها او غيرها لنكون يدا واحدة ليكون العمل موءثر وقوي
ما الفائدة من ترديد الصلوات بلغة لايهمها سوانا واخوتنا في مصر يذبحون يوميا ؟
لناخذ راحة من القداسات قليلا لكي ننفتح علي الاخرين ثم نعود اليها ثاني لما نقول بس
heart
لم اسمع مرة واحدة ان الكنيسة القبطية في لندن مثلا عملت اجتماع بين الشباب في الكنيسة وشباب الكنيسة الانجليية او الكاثوليكية او تلك او ذاك قافلين علينا الكنائس ونفضل ندندن لما ينقطع انفانسنا
يا ريت نفتح عقولنا قبل قلوبنا ونجعل كل الناس تتعرف علينا وعلي ما يواجهوة من خطر محدق عليهم وعلينا جميعا

نعممممممممممم ده البابا ذات نفسه زعل لما وطنى نزلت سى دى عليه اشعاره مع ترانيم مرنم بروستانتى فى نفس السى دى
ثم بتوع بره دول بينهم و بين بعض نازلين خناقات عاوزهم يقعدوا مع بروستانت و كاتوليك يناقشوا مش عارف ايه والله انت راجل طيب و ابن حلال
الرد مع إقتباس
قديم 01-12-2006
الصورة الرمزية لـ Gregory
Gregory Gregory غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: May 2005
Gregory is on a distinguished road

الخطوط البريطانية تمنع موظفة قبطية من ارتداء الصليب

خسرت موظفة تعمل في الخطوط الجوية البريطانية تظلما اداريا رفعته ضد الشركة بعد أن منعها المسؤولون من ارتداء سلسلة ذهبية تحمل صليبا.

وكانت الموظفة وتدعى نادية عويضة قد قررت أخذ اجازة بدون راتب، بعد أن أبلغها رؤسائها أنها لا تستطيع ارتداء الصليب بصورة واضحة أثناء أداء عملها كموظفة في قسم الوزن واستلام الحقائب.

وأبلغت الموظفة بأنها خسرت التظلم بعد التقائها بالمسؤولين في الشركة يوم الاثنين.

ونفت الخطوط البريطانية أنها منعت ارتداء الصليب تماما، وقال بيان صدر عن الشركة ان الزي الموحد للعاملين يسمح لهم بارتداء مثل هذه الرموز شريطة ألا تكون ظاهرة للعيان.

وقال البيان ان من حق نادية عويضة أن تتظلم مرة أخرى ضد القرار.

إجبار
وقالت نادية عويضة إنها تشعر بأنها أجبرت على الحصول على إجازة بدون راتب، بعد أن رفضت اخفاء الصليب في طيات ملابسها.

وأضافت نادية: "انني أشعر بالاحباط، ولكنني أتطلع للخطوة التالية في سلسلة التظلمات التي يمكن أن أقدمها، فارتداء الصليب أمر مهم بالنسبة لي، واظهاره تعبير عن عقيدتي، كي يشعر الناس بأن المسيح يحبهم".

وقالت نادية ان أشخاصا أخرين يسمح لهم بارتداء رموز دينية مثل الحجاب، وأنها تأمل أن يسمح لها بأن تحصل على نفس المعاملة.

وأوضح البيان الصادر عن الشركة أن العاملين بها، وعددهم 34 ألف موظف، يعلمون جميعا أهمية احترام قواعد الزي الموحد بالشركة.

وأضاف البيان: " ان الشركة لا تمنع ارتداء مثل هذه الرموز الدينية، ولكن بشرط ألا تكون ظاهرة للعيان، وأن شركات الطيران الأخرى تلتزم بنفس السياسة".

وقال البيان ان الشركة لم توقف نادية عويضة عن العمل، وأن المسؤلين يودون أن تعود الى عملها، كما شرحوا لها ضرورة الالتزام بقواعد الزي الموحد للشركة.

وأضاف أن المسؤولين في الشركة عرضوا نقل الموظفة الى موقع آخر لايستلزم ارتداء الزي بصورة اجبارية، حتى يمكنها لبس الصليب بدون عوائق، ولكنها رفضت العرض.

وأمام نادية عويضة أسبوع لتقدم بتظلم آخر ضد قرار الشركة.

http://www.aljazeera.net/NR/exeres/B...urrent_Current

http://news.bbc.co.uk/hi/arabic/worl...00/6053636.stm

http://news.bbc.co.uk/hi/arabic/worl...00/6166062.stm
قديم 02-12-2006
toou toou غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Oct 2005
toou is on a distinguished road
المقاطعة على طول

الجميع يبحث عن المقاطعة لكل شئ جريدة الاهرام و الفجر و الخطوط الجويةالبريطانية مع العلم بان البابا شنود يكتب تهنئة للاهرام فى عيد ميلادها و يكتب فى الجمهورية التى تقولوا عليها إعلام أسلامى وهناك الكثير من الاقباط فى تلك الوسائل ونفس التصرفات تحدث مع المسلمين على خطوط الطيران بسبب الصلاة او القران او اشياء مثل هذا
الرد مع إقتباس
قديم 02-12-2006
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة toou مشاهدة مشاركة
الجميع يبحث عن المقاطعة لكل شئ جريدة الاهرام و الفجر و الخطوط الجويةالبريطانية مع العلم بان البابا شنود يكتب تهنئة للاهرام فى عيد ميلادها و يكتب فى الجمهورية التى تقولوا عليها إعلام أسلامى وهناك الكثير من الاقباط فى تلك الوسائل ونفس التصرفات تحدث مع المسلمين على خطوط الطيران بسبب الصلاة او القران او اشياء مثل هذا
واضح ان سيادتك مش بتركز و انت بتقرا
أما بنقول ان الخطوط البريطانية بتسمح بالحجاب و بتمنع الصليب عشان تبسط المسلمين يبقى ازاى جاى تقول ان نفس التصرفات بتحصل مع المسلمين؟؟؟؟
الرد مع إقتباس
قديم 02-12-2006
lorans lorans غير متصل
Silver User

تاريخ التّسجيل: Feb 2006
lorans is on a distinguished road
بصراحه حاجه تضايق فعلآ والموضوع يزعل . لكن نظرتنا للصليب ليست ارتداء سلسه ويعلق بها صليب. وانما بما نحن عليه فنحن نحمل الصليب فى قلوبنا نعيشه فى حياتنا فنحن على شكل صليب وحياتنا على الارض هى صليب. واذا نحن نريد ان نظهر مسيحين برتداء سلسله بها صليب فهذ ا ظهورنا كمسيحين باعمالنا ومحبتنا كما اوصانا السيد المسيح يرو أعمالكم فيمجدو اباكم الذى فى السموات المسيحيه هى فعل المحبه بكل ماتحمله من معانى وليست بالمقاطعه وتقليد اهل العالم فى اهدفهم
الرد مع إقتباس
قديم 02-12-2006
الذهبيالفم الذهبيالفم غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Mar 2005
الذهبيالفم is on a distinguished road
نفسي فعلا اجد يوما ما كل الميحين يد واحدة .

للأسف الغرب افعاله مُحزنه جداااااااااا

يسمح للمسلمين ان يعيشوا في خيره وبهد كده ، يفرضوا ارهابهم عليه ، ويترك المسيحين مظلومين ومنداسين تحت الرجلين .
الرد مع إقتباس
قديم 02-12-2006
lorans lorans غير متصل
Silver User

تاريخ التّسجيل: Feb 2006
lorans is on a distinguished road
الاخ العزيز الذهبيالفم من قال ان المسيحين ليسو بيد واحده . نحن يد واح لان الهنا واحد ومعموديتنا واحده . ويعوزين الوقت لخبرك ان يد المسيحين كانت واحده فى احداث جمعه ختام الصوم . وكانت جنازهة الشهيد عم نصحى دليل على وحدة المسيحين . وبما قاموا به فى دول الغرب من مظاهرات تضمنا معنا .
الرد مع إقتباس
قديم 02-12-2006
reyad reyad غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Jul 2005
reyad is on a distinguished road
إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة The_Lonley_Wolf مشاهدة مشاركة
انا اتكلمت مع غربيين فى الموضوع ده و شفت بلاوى يااخ رياض بلاوى اه و الله
بيقوللك المسلمين فى بلاد الاسترال بيعملوا عصابات كبيرة بتغتصب البنات الاسترالية و البوليس بيخاف من العصابات دى
كمان المسلمين فى بلاد الاسترال برضو بيطالبوا الأستراليين انهم مايلبسوش صلبان او يحتفلوا بالكريسماس لأن ده صدق او لا تصدق "بيأذى" مشاعرهم
ده غير عندك فى انجلترا عملوا مظاهرات و مشيوا فى الشارع يهتفوا "UK you will pay" و الهجمات اللى عملوها عليهم

انا واحد صاحبى مسلم حكالى عن واحد صاحبه مسلم برضو عايش فى النمسا قاعد واكل شارب نايم و لامؤاخذة كمان ناكح وبياخد اعانة من الحكومة مش مبلغ اهبل عشان اعانة لأ الاعانة هناك أعانة بجد و بعد كل ده يقولك الحكومة كافرة و بنت *** و بيشغل فى المحل بتاعه قرأن بالليل عشان قال ايه ينضف المحل من الارواح النجسة اللى بتخشه الصبح (يقصد الزباين النمساويين الكفار)

هاتقوللى ليه الغرب اهبل كده أولك ياسيدى:
1- التركيبة النفسية للبنى أدم الغربى من خلال خبرتى تركيبة تحرق الدم من السذاجة و الطيبة عندهم ثقة عمياء فى الناس يعنى المسلم هناك يضحك عليهم و يفهمهم ان الاسلام دين الرحمة و انه طيب و غلبان و ان الارهابيين دول اشخاص يعدوا على اليد الواحدة انما الكام مليار اللى باقيين كويسين و طيبين
مرة كنت بعمل شات مع بت ألمانية قالتلى ان الاسلام دين تمام بس الارهابيين دول قلة قليلة و لا يمثلوا الأسلام و لما سألتها ان كانت قرت عن الأسلام او شافت افلام وثائقية مثلا عنه قالتلى ان مصادرها اصحابها المسلمين فى المدرسة ..... شايف الجهل بالأسلام

2- عندهم مبادىء علمانية بحتة فى حاجة اسمها البوليتكال كوركتنس political correctness بتخليهم مايتحيزوش ضد دين او جنس او شخص معين او ياخدوا اجراء ضده مادام لسه ماعملش جريمة
اعمل سيرش عالكلمة دى فى جوجل لو تحب تعرف اكتر عنها
يعنى انا مثلا عملت زيك كده و قلت كده فى منتدى امريكانى فى مرة و هوبهههه ياعم اللى قالك هتلر و اللى قالك ده نازى و اللى قالك عنصرى و متخلف و اللى قال ارهابى

3- اهم نقطة بقى و اخر نقطة مخلياهم عندهم جهل كده بالأسلام ان اللى عندهم خبرة و اتعاملوا مع الاسلام 1400 سنة و شافوا منه الويل ساكتين و مش بيتكلموا و مقضينها صوم و صلاة و مطانيات و سايبنها يامعلم تضرب تقلب
المفروض احنا كأقباط ننقل خبراتنا كضحية للمسلمين للغرب عشان يبقى واعى و يتعلم من التاريخ
احنا اللى عايشين وسطهم و بنتكلم لغتهم و عاشرناهم و عارفنهم و خابزنهم و عاجننهم

عموما انا الى شايفه ان الغرب قدامه كتيييييييييييييير عشان يبتدى ياخد خطوات ايجابية و انه يفك هيمنة الاسلام عنه
لسه ياما هانشوف عمليات أرهابية يمكن اوسع من اللى بشوفه الايام دى على مالغرب يتعلم
يعني بعد كل اقول بجد الغرب يستاهل كل الي بيعمله المسلمين فيه .. انا زمان كنت اقول يا حرام ولكن الان اقول الغرب يستاهل وانشاء الله المسلمين يدمروا اوربا كلها ويحرقوها مع شعبها لانه شعب يستاهل .. شعب لا يتعلم ابدا يعني الولد الصغير لما تحرقة النار بيحرم عمره يلمسها مره ثانيه اما الغرب لا يتعلم من الدورس خليه زي ما هو .
الرد مع إقتباس
قديم 02-12-2006
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة lorans مشاهدة مشاركة
بصراحه حاجه تضايق فعلآ والموضوع يزعل . لكن نظرتنا للصليب ليست ارتداء سلسه ويعلق بها صليب. وانما بما نحن عليه فنحن نحمل الصليب فى قلوبنا نعيشه فى حياتنا فنحن على شكل صليب وحياتنا على الارض هى صليب. واذا نحن نريد ان نظهر مسيحين برتداء سلسله بها صليب فهذ ا ظهورنا كمسيحين باعمالنا ومحبتنا كما اوصانا السيد المسيح يرو أعمالكم فيمجدو اباكم الذى فى السموات المسيحيه هى فعل المحبه بكل ماتحمله من معانى وليست بالمقاطعه وتقليد اهل العالم فى اهدفهم

مفهوم مفهوم
بس المشكلة مش انهم بيمنعوا لبس الصليب
المشكلة انهم بيمنعوا لبس الصليب و فى نفس الوقت بيسمحوا بلبس الحجاب للمسلمي
ن
الرد مع إقتباس
قديم 02-12-2006
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة الذهبيالفم مشاهدة مشاركة
نفسي فعلا اجد يوما ما كل الميحين يد واحدة .

للأسف الغرب افعاله مُحزنه جداااااااااا

يسمح للمسلمين ان يعيشوا في خيره وبهد كده ، يفرضوا ارهابهم عليه ، ويترك المسيحين مظلومين ومنداسين تحت الرجلين .
الغرب مش كله مسيحى زى مانت فاهم فيهم ملاحدة و أغنوسيين و علمانيين و حاجات كتيرة
ففكرة اننا نعتمد على انهم مسيحيين عشان يساعدونا و انهم مسيحيين زينا فهايسعدونا فكرة غلط و غير عملية
أنما احنا ممكن كمصالح مشتركة نوعيهم و نفهمهم ان الاسلام خطر و ضار و اظن ان تاريخنا الاحمر من كتر دم الشهدا خير دليل يقنعهم و يفهمهم
الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

خيارات الموضوع
طريقة العرض

قوانين المشاركة