|
المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه |
|
خيارات الموضوع | طريقة العرض |
#5
|
||||
|
||||
![]()
الحلقة الثانية
حكمة جهنم ********* مرت الثوانى على وأنا مسطح على أكتاف هذا الدغف المدعو شمروخيل وكأنها قرون من شدة رعبى وخوفى أنى أقع أو أحترق فى سماء جهنم الملبدة بالغيوم المشتعلة......حتى أننى لم أشعر بطول المسافة التى طارها ذلك المجنون بى وفجأة وصلت الطائرة العفريتى الى مكان هبوطها نزل شمروخيل ووقف فوق هضبة هائلة الحجم وبعدها أمسك بقفايا المسكين وأنزلنى بجوارة قائلاً : أحنا دلوقتى ياصياد على أعتاب وأبواب أول ساحة من ساحات التعلم والعدل نظرت لهذا الشمروخيل فى تعجب ...فضحك ضحكة خرجت معها من كهف فمة نفحات مشتعلة وكأننى أقف أمام بركان يقزف حممة فى وجهى...فصرخت من شدة اللسعات التى حرقت فروة رأسى فجريت مبتعداً عن هذا البلاء المستعجل صارخاً فية :يادى المصيبة ما براحة ياعم شمروخيل....أنت هتحرقنى كدة....لية يارب ... هو أنا مكتوب على الصحبة الهباب دة فى الدنيا والاخرة كمان...دة أية النحس دة أغلق شمروخيل فمة مبتلع ضحكتة الرهيبة تم نظر لى قائلاً : أسف....أسف ...مش هيتكرر الموضوع دة تانى ...أوعدك....المهم ...أنت كنت عايز تعرف يعنى أية التعلم والعدل ....أسمع بقى ياسيدى وماسيدك الا أنا أنت فاكر ياصياد أن جهنم ربنا خلقها ووجدها علشان يحط فيها الخطاة ويعذبهم حباً فى العذاب أو من دواعى الانتقام الالهى...لو فاكر كدة ...تبقى غلطان....ربنا خلق جهنم لحكمة الهية ...خلق السما وجهنم لهدف عظيم طبعاً السما هى نهاية المطاف والواحة المريحة والجايزة الكبرة لرحلة الشقاء والتعب الارضى للمؤمنين ومن محبة الخالق أنة منسيش الخطاة كمان ...بس ماكنش ممكن يدخل الخطاة للسما ويحتفلو بيها مع المؤمنين على حفلة شاى...يعنى مش ممكن أن العدل الالهى يسمح بكدة ...يعنى مستحيل مثلاً يجيب القاتل والمقتول فى نفس المكان ويقول...عفى اللة عما سلف...علشان كدة أوجد اللة جهنم...مش علشان ينتقم من الخاطى...اللة مش محتاج الانتقام دة هنا الخاطى بيتعذب عذابين قلت لهذا الحكيم الشيطانى: أذاى بقى ياعم شمروخيل؟؟؟ رد شمروخيل قائلاً : أقولك أذاى....كل ما كانت خطايا الجنس البشرى كتيرة وكبيرة ...كل ما كانت نفسة وروحة فى أسفل سافلين فى طبقات جهنم السبع..تقوللى لية؟؟...أقولك لية...علشان تكون أبعد وأبعد من ذات الخالق ....مش هو اللى نفخ فى أنف الانسان عندما خلقة نسمة حياة...ونسمة الحياة دة كانت من ذات واعماق الخالق....يعنى الانسان دة جوهرة من نسمة اللة ...أذاً كلما أبتعدت الروح عن مصدرها وهو اللة كلما كانت فى عذاب ذاتى لا يقاس ولاهى فرحانة ولا هى مرتاحة...ودة أول أنواع العذاب ....والكل بيتعذب بية هنا...أما تانى أنواع العذاب فهو العذاب من جنس العمل...يعنى السارق بيتعذب بخطايا سرقاتة...والكاذب بيتعذب بخطايا كذبة ولوعة والزانى والقاتل ....الخ الخ....ولما الانسان يتعذب بيعرف خطيتة ويتعلم منها ...ولما يتعلم منها بيصعد ويترقى درجة...ويقترب خطوة من أصلة ...اللى هو اللة....فيكون الانسان كدة بيدفع ثمن خطاياة وفى نفس الوقت بيتعلم أذاى يستحق يكون وكيل للة على الطبيعة ويقترب من ذاتة الاصيلة بأقترابة خطوة خطوة وسلمة سلمة فى درجات الذات الالهية للوصول للحق وهو الخالق...وطبعاً المسافة اللى بتفصل الخاطى فى الجهنم بسماء اللة فى قدسة مسافة لا يستطيع أحد أن يعرف كم طولها ...مسافة رهيبة ...ولكنها ليست أزلية. سقط فكى من الدهشة ثم قلت: ياللة ...يعنى كدة الواحد ممكن يوصل ويخرج من جهنم حتى ولو بعد الف سنة مثلاً؟؟ شمروخيل: أنا معرفش....ولحد دلوقتى محصلتش قدامى...بس أنا بعرفك حكمة جهنم أية.. الصياد: يعنى جهنم مش تخليص حق بس بين الخالق والمخلوق شمروخيل: ياصياد جهنم دة موضعها يطول شرحة ...وربنا يديك طولة العمر معانا وأنا هعرفهالك صرخت فى هذا الشيطان التلم قائلاً : هو أنت بتموت فى المصايب...ياعم قول ربنا يقصر فى سجنك وعذابك هنا مش تقوللى يطول شمروخيل: ياصياد ...الموضوع لاهو بأيدى ولا بأيد حد....ذى ما قلتلك...أنت اللى هتقدر ترتفع بروحك درجة درجة من هنا ..لحد ما هووب...تخرج بالسلام ....وأول حاجة لازم تعرفها هنا أن جهنم سبع طبقات وكل طبقة منهم فيها ساحات لانواع الخطايا الصغرى منهم والكبرى قلت لشمروخيل: الخطايا الصغرى والكبرى؟؟!! شمروخيل: أينعم مثلاً الخطايا الصغرى فى أول طبقة هى سبع خطايا صغرى الصياد : ياسلام...طب عرفنى أية هما السبع خطايا الصغرى شمروخيل: واحدة واحدة ...أنت مستعجل على أية..ولا أنت وراك حاجة غير العذاب ولا أنا ورايا حد دلوقتى غيرك أنت...أحنا دلوقتى هندخل أول ساحة من ساحات الخطايا السبع الصغرة ... وفعلاً فتح شمروخيل باب كبير جداً ذو شكل جميل وكلة مرصع بلاحجار الكريمة <مع أننى لم أرى فى حياتى على الارض أى أحجار كريمة>..ولكنى عرفتها فأقتربت منها ومديت أصابعى لاحداها فتحولت الى فم حيوان شنيع ولولا أننى أسرع بالابتعاد لكانت يدى كلها فى خبر كان ...فصرخت فى شمروخيل قائلاً: أية دة ...أحنا ناقصين خداع كمان ضحك شمروخيل ثم أجابنى : معلش معلش ...أصل دة باب خطية الكذب....فهو شكلة حلو وكلة بيلمع كدة ذى مانت شايف لكن فى حقيقتة عبارة عن خداع قاتل وكذب نهاش فتاك للى بينخدع بشكل الكذب وبريقة قلت لشمروخيل: يعنى الساحة اللى أحنا وقفين فوقها دة بتاعة خطية الكذب شمروخيل : أينعم ...بص ...بص ياصياد لتحت ...بص وقللى شايف أية نظرت لاسفل ويالا هول ما شاهدت ************************************* وغداً مع الحلقة الثالثة تحياتى الصياد من أمام باب خطية الكذب |
عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف) | |
|
|