تم صيانة المنتدي*** لا تغير فى سياسه من سياسات المنتدى اكتب ما تريد لان هذا حقك فى الكتابه عبر عن نفسك هذه ارائك الشخصيه ونحن هنا لاظهارها
جارى تحميل صندوق البحث لمنتدى الاقباط

العودة   منتدي منظمة أقباط الولايات المتحدة > المنتدى العربى > المنتدى العام
التّسجيل الأسئلة الشائعة التقويم

المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه

المشاركة في الموضوع

خيارات الموضوع طريقة العرض
قديم 31-05-2011
Rania Fawzi Rania Fawzi غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: May 2011
Rania Fawzi is on a distinguished road
مشاركة: طلب مساعدة

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة شيرين بنت اسكندريه مشاهدة مشاركة
اختى الغاليه رانيااااااااا
اتمنى من ربنا يسووووووووع انه يقويكى ويحميكى
بجد انا قريت كل ردوووووود اخواتى فى المنتدى وردودك البسيطه الا كلها ايماااااااااان بيسوع رب المجد ربنا يقوى ايمانك وخلي عندك ثقه فى يسوع
بس ممكن اسألك سؤال بسيط انتى بقالك اد ايه فى ايمانك المسيحى
وهاغلس عليكى بسؤال كمااااااان طبيعى مدام انتىعايشه فى اسره مسلمه يعنى بيصلواا الصلاه الخاصه بيهم وكونك انك منقبه يعنى لازم تقضى فروض صلاتهم انتى بتعملى ايه وانتى دلوقتى مسيحيه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وانا بديكى كلمات يارب تعزيكى وانتى فى الظروف دى
حوار

ازاى ابدأ كلامى معاك
عارف ربى انك زعلان ..... لكنى عارفك انك حنان
ياترى انت سامعنى ....... ياترى انت شايفنى
لقيت صوت بينادينى.........ونور فى السماء مالينى
تعالى يابنى معايا هناك...... هانشوف مكانك معايا هناك
ودانى يسوع لمكانى ........وقولت وده مش مكانى
لانى خاطى بعيد عنك ...... وقلبى مايستهلش يكون ابنك
قالى هاترجع تانى ليا .......وانا مستنى رجوعك ليااا
قولت يارب انت حنين وهاتقبلنى رغم شرورى
قالى روح امسح الخطيه.......ومكانك هنا معايا فى الابديه
خليك واثق انى معاك .......خليك فاكر انى هناك
مستنى رجوعك ليا .........ومكانك هنا فى الابديه
+++++++++++++++++++++++++++++

بالدموع بجرى عليك ومن قله حيلتى بنادى عليك قلبى موجوع ببعدى عنك حيران وقلبى حزين تعبت من قوله أأأأأه ياربى عارف قلبى وحاسس بيه وديما ياربى بتبكى عليه سامع قلبى بيقولك ايه تعالى وخدنى فى حضنك دا انا مشتاق لقلبك خلاص ياربى ماعدتش ارجع تانى حرمت ابعد عنك تانى بس يارب الخطيه بتجرى ورايا اعمل ايه قالى يسوع ماتخفش انا راح ابعد عنك الخطيه بس انت سلم قلبك ليا عارف يابنى رجوعك ليا احلى هديا انت ما تعرفش اد ايه انا فرحان للرجوعك لحضن قلبى قولت ليسوع ياااااااااااااااااااااه اد ايه انت حنين وقلبك طيب ياما نفسى اكون قلبى طيب وجواه محبه نفسى تزرع بزره المحبه عشان اكون فعلا ابنك حقيقى شكراااااااا ليك من القلب

ربناااااااااااااااااااااااااااا معاكى ويحافظ عليكى ويقويكى ييا اختى الغاليه
اول حاجة انا بشكرك على الكلام الحلو اللي انتي كاتبه بس ياريت كنتي قولتي
هو من اي كتاب صدقيني حسيت ان الكلام دة فعلا مكتوب ليا ولحالتي انا وكل اللي زي
وبالنسبة للصلاة وغيره فانا في وقت لصلاة بقفل الاودة عليا كاني بصلى وباكل اغلب اكلي بالزيت عشان اكون متبعة لتعاليم الرب يسوع المسيح في الصيام
وخروجي نادر وقليل جدا عشان موضوع النقاب لاني مقدرش ااخلعه باي حال من الاحوال دلوقتي شكرا لردك واهتمامك
الرد مع إقتباس
قديم 31-05-2011
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة bedo2 مشاهدة مشاركة
الاستاذ المفدى والاستاذ مكا كولا طبعا لحقتم البنية قبل ما تنفضح الحيلة ولكن مداخلتكم لها ردا باذن المولى اما العضو او العضوة رانيا دى اللى كلامها كله لخبطة ولا يوجد ذرة صدق فيه فلم تستطع ان تصمد بل لم ترد من الاساس لقد شاهدت تواجدها فى المنتدى اثناء كتابتى للرد ولكنها لم تجب لانها او لانه لا يعرف شىء عن الاسلام

ده كان كل ردها :

بالذمة دى لو مسلمة واستنصرت كانت هتقول كده وتكتفى بالكلام ده بس ولا كان الرد هيكون بالسطور على مداخلتى اللى هى فى الاصل رد على كلامها اللى هى اصلا مش عارفه معناه قال ايه عملت مقارنه بين آيات القران طيب ما تناقشينى يا اخت رانيا فى الاسباب القوية اللى دفعتك للنصرانية .
وكان نفسى اعرف كمان باقى الحاجات اللى ما تكلمتيش عنها

بصراحة لو المنتدى يمتلك قدر من الحيادية والانصاف يترك لى هذه الفرصة فى مناقشة الاخت رانيا اللى انا متأكد انها لم تكن مسلمة يوما

انا باتظار رد على مداخلتى يا اخت رانيا مش ردود الزملاء ال*****
يعني انا مش عارفة موضوع التشكيك لغايت امتى مسلمة سابقا وافتخر مسيحية حاليا
وزي ما قلت مستعدة اناقش في اي موضوع يخص الاسلام لاني عارفة نفسي كويس بلاش تشكيك وياريت تعرف وتتأكد اني متوقعتش من الاساس انك حتكتب تاني في موضوعي وبكرر عندي مشكلة في النت بيطلعني ويقول التشخيص مشكلة في الاتصال
شكرا لك وبانتظار اسئلتك
الرد مع إقتباس
قديم 31-05-2011
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة terminator مشاهدة مشاركة
ليس شكا فى الاخت رانيا ولكن ارجو ان تقومى بحوار الزميل بيدو فمن حقه ان يقنع بانك لست مسيحية تلعبين دور الشخص المسلم الذى تحول للمسيحية ونحن من حقنا ان نسمع منك اكثر واكثر عن اختبار ايمانك .
لقد اصبح الامر متروك لك لكى تصححى الوضع وتثبتى كلامك ليس لنا بل للزملاء المسلمين .

وربنا معك
جاهزة لاي سؤال بس رجاءا حافظوا على الايبي الخاص بيا وبلاش حد يعرفه لانهم لو عرفوه مش حيسيبوني في حالي وممكن يهدروا دمي لانهم شاطرين في اهدار الدم
وبطلب من الاخ بيدو عدم المساس والسب بعائلتي من قريب او بعيد
الرد مع إقتباس
قديم 31-05-2011
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة zagal مشاهدة مشاركة

المنتدى للجميع ... لايسمح اطلاقا بمناقشات ثنائيه فى المنتدى ...

ولكن هى ممكن تحكى الخطوط العريضه لسبب ايمانها بالمسيحيه وبدون تفاصيل ... لأن المسلمين عندهم حد الرده الدموى والتكفير زى المضغه فى افواههم

وشكرا

كلامك صح وحقيقي مليون بالمية
وانا كتبت في واحد من ردودي
السبب الرئيسي لايماني بالرب يسوع المسيح
شكرا لردك واهتمامك
الرد مع إقتباس
قديم 31-05-2011
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة zagal مشاهدة مشاركة
يامسلم تأكد تماما انها لاتفرق معانا واحده تتنصر او تأسلم ...

احنا كفايه علينا كاميليا..
بس انا تفرق معايا لاني بقيت واحدة منكم وانتو اول ناس تكلمت معاهم
فاحساسي بعدم اهتمامكم في ردك بيوجعني وبيدبحني
اتشرف واعلن انا رانيا فوزي انني اقتنعت المسيحية بعد ايماني الكامل
بالرب يسوع المسيح وارتضيته دينا لي ليوم القيامة
شكرا لردك
الرد مع إقتباس
قديم 31-05-2011
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة elmafdy مشاهدة مشاركة
طالما الحكايه بقت كده , فسأتوقف انا عن الرد عليك - و أرجو ان يشاركنى كل اخوتى المسيحيين فى المنتدى - و سأترك لأختنا الغاليه رانيا أن ترد عليك بنفسها و ترد على كل اسئلتك , فقط لكى تفحمك و تكبسك و تؤكد لك انها كانت مسلمه فى يوم من الايام , و تؤكد لك أيضا أنها تركت الاسلام بأختيارها المطلق حينما عرفت المسيح و اصبحت تؤمن به بكل قلبها .

أكرر , سأتوقف عن الرد او التعليق عليك انا و كل اخوتى المسيحيين , و انا واثق أن اختى رانيا ستفحمك و تجعلك غير قادر على الرد .

اختى الغاليه رانيا
أرجوكى ان تجيبى على اى طلب او سؤال للسيد بيدو لتؤكدى له انك كنتى مسلمه و انك الان مسيحيه , و تفحميه و تبددى له أوهامه .

نحن جميعا حولك و بجوارك , و لكنى أرى اننا يجب ان نسكت قليلا و ان تكون الكلمه لكى الأن .

ربنا معاكى

المفدى
رديت باستعدادي لاي سؤال ومنتظرة بس انا ضد انكم تسيبوه ومتردوش عليه
حيفتكركم خفتو منه وانه اللي بيقولو صح وانا عاوزة مداخلتكم معايا معدش لا الاخ بيدو ولا الاسلام يهموني لاني عارفة عقيدتي وارادتي
شكرا لمدخلتك وردك
الرد مع إقتباس
قديم 31-05-2011
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة عاطف المصرى مشاهدة مشاركة
انا ح ارد على الاخت رانيا والاخت ساجده والاخ بيدو

يا اخت رانيا ( ايا كانت ديانتك الحاليه او ديانتك السابقه - ايا كنت رجلا او أمرأه ) المسيحيه تتعامل مع انسان - المسيحيه ايمان وليست ديانه .
ان من خلق الاديان هو الاسلام - فقال هذا يدين بدين الاسلام وذاك يدين بدين النصرانيه وهذا كافر وهذا بلا ازرق .
بينما المسيحيه هى ايمان .. ايمان بشخص يسوع المسيح - فهى ليست شهاده من الكنيسه ولا تصريح من قس .. ولانحتاح الى اذن دخول الكنيسه - ولا نحتاح لقراءه شهادتين او معوزتين . ولا نحتاج مجموع او تقدير للقيام بعمليه التحويل ولا نحتاح لارتداء او خلع الحجاب او النقاب .
نحتاج ان يدخل المسيح قلوبنا - لا ببطاقه الرقم القومى , انما فقط ايمان خالص وتسليم كامل .

ليس لدينا مرصد تنصيرى - كالمرصد الاسلامى .. ولا لدينا فرقا مدربه على خطف المسلمات لتنصيرهم .. ولا لدينا مراكز لايواء المتنصرات او المتنصرين .. ولا يوجد عندنا الاخ ابو يحيى ولا الاخ ابو مرزوق .

اذا كنت قد قرأت عن الرب يسوع كما تقولين فيكفيكى ان تعرفى معنى العباره التى قالها لكل من اراد ان يتبعه بصدق : احمل صليبك واتبعنى .

فأن استطعت فستجدين من دعاك هو من سيرعاك لتكملى مشوار المعاناه معه .
وان لم تستطيعى ووجدت ان لذات الحياه اهنأ واكثر أمنا لك فالمكان الطبيعى هو ان تعودى من المكان الذى جئت منه , لانه يقول : من أحب أبا أو أما أخا أو أختا أكثر منى فلا يستحقني .
يااخي انا امنت بيسوع المسيح رب وان الله اقامه من بين الاموات
وان المسيح انصلب وانجرح لاجلنا فكيف ارجع عن ايماني ومعتقدي وكيف احب غيره وقد امتلك حبي للرب يسوع المسيح كل انفاسي
شكرا لردك وانا عارفة وحاحمل الصليب قريب اوي واقف في النور واتبع عيسى المسيح
شكرا لك ولردك
الرد مع إقتباس
قديم 31-05-2011
Registered User

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة المعلم يعقوب القبطى مشاهدة مشاركة
[center][b][color="green"][font="book antiqua"][size="5"]سؤال بسيط للاخت رانيا
تغبير الله يقدس روحه لا يستخدمه من المسيحيين إلا كبار السن عند الترحم على موتاهم
لكنى ألاحظ أنك تستخدمينه فى الترخم على روح والدك
وهذا شئ غريب

إنتى بتتعاملى مع فاحص القلوب والكلى وليس مع بشر
تتعاملين مع ينظر الى القلب وليس مع بشر ينظر الى العينين
لما كنت مسلمة لما حد يموت نقول الله يرحمه ويغفر له ويجعل مثواه الجنة اما عبارة الله يقدس روحه فانا سمعتها اكتر من مرة توقعت انكم بتقولوها على موتاكم ولاني بقيت مسيحية
قلتها لكن معرفش مين بيقولها من المسيحين كبار السن ولا المسيحين ككل بس
عارفة كويس انا بتعامل مع فاحص القلوب والكلى وهو يراني لاني ابنته ويعلم ما بقلبي
بشكرك لردك واهتمامك
الرد مع إقتباس
قديم 31-05-2011
zzaghlul zzaghlul غير متصل
Gold User

تاريخ التّسجيل: Mar 2003
zzaghlul is on a distinguished road

الاخت العزيزة رانيا
يا سيدتي العزيزة لا تلقي بالا الي اي تشكيك من اي انسان لا تضيعي وقتك التمين بردود لن تفرق لان اللي فاكر انك مسيحيية وبتعملي تمثيلية مش حايغير رايه وسوف يجد في كل رد منك دليل علي وجهة نظره وكذلك المسيحي اذا كان مصاب بمرض التشكيك مش حايصدق حتي لو شافك بتتعمدي ... والحقيقة انا لي علاقة مع كتيرين من "المنتصرين" علي الشيطان وللاسف اغلب مشاكلهم من المسيحيين بالميلاد اللي زيي واسف لان احنا كثيرا ما نكون عثرة للخوة المنتصرين زيك واكبر مثال مشهور جدا هي الاخت نجلاء الامام برغم شجاعتها الا ان اول من رفضوها وشككوا فيها وياما قالوا عليها عميلة الامن المصري هم المسيحيين وتقدري تسألي عليها احد الاخوة في البالتوك اللي قرر ما يجيبش سيرتها بل اتخانق معاها وعمل لها بان وربما يطردك لو جيبتي سرتها يعني العن من اللي بيعمله المسلمين وايضا تجربة شخصية شفتها بنفسي من اكتر من 10 سنوات عندما زارتنا اكتر شهرة بين المنتصرين ومن اي مسلم امن بشخص يسوع المسيح له المجد السيدة العظيمة ناهد متولي مش عارف لو انتي عارفة الاسامي دي والا لا ..الاخت ناهد زارت كنيستنا في وقتها وكانت حاتتكلم عن اختبارها بعد الكنيسة في جلسة ودية مع شعب الكنيسة ولاحظت ان اغلب شعب الكنيسة يتجنب الاحتكاك المباشر كانهم خايفين ان حد بيراقبهم وعايزين يؤكدوا للمراقبين انهم مالهمش دعوة بيها ..علي الاقل ده اللي انا حاسيته ووقتها زعلت جدا من هذا الموقف وانتقدته بسخرية بعد ان رحلت عن الكنيسة ..فيا عزيزتي رانيا ما تتضايقيش من حد هنا سواء قاصدين يشككوا او عايزين يعرفوا الحقيقة وانا لا واعظ ولا عيره لكن حا اقولك خلي عينك علي الرب يسوع وانتي لن تحتاجي لاي مساعدة من احد ....يسوع فقط اللي حايعرفك الايمان المسيحي ولا انتي محتاجة لتفسيرات او مشايخ "او قساوسة" لشرح المسيحية ... اطلبي منه وهو يجيبك .. ومتزعليش منا لو ظهرنا مقصرين وانتي هنا ممكن تفضفضي وتتكلمي معانا لكن انتبهي لنفسك اعملي اللي عليكي وربنا حا يعمل اللي عليه ويحافظ عليكي ... انا رجعت من السفر والحمد لله ونفسي اتكلم معاكي بالصوت لو الظروف تسمح لك .... انا ما اقدرش اتكلم الان مثلا لكن بعد 3 -4 ساعات ممكن او لو عرفتيني امتي بالضبط اقدر ارتب لهذا او طبعا لو شفتك في البالتوك حسب مواعيدك وبراحتك .... الي الاخوة في المنتدي بالراحة شوية علي اختنا رانيا بلاش نتسبب لها في عثرة وشكرا.
قديم 31-05-2011
شيرين بنت اسكندريه شيرين بنت اسكندريه غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: Apr 2011
شيرين بنت اسكندريه is on a distinguished road

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة rania fawzi مشاهدة مشاركة
وبالنسبة للصلاة وغيره فانا في وقت لصلاة بقفل الاودة عليا كاني بصلى وباكل اغلب اكلي بالزيت عشان اكون متبعة لتعاليم الرب يسوع المسيح في الصيام
وخروجي نادر وقليل جدا عشان موضوع النقاب لاني مقدرش ااخلعه باي حال من الاحوال دلوقتي شكرا لردك واهتمامك
يا اختى ده من تأليفى انا بكتب شويه تاملات على قدى كل الا بكتبه بحسه وبعيش فى الكلمه الا بكتبهاااااا ربنااا يقويكى ويحافظ عليكى
لو حابه تقراى من التأملات ادخلى فى قسم تـاملات مسيحيه واقرى انا كاتبه شويه تاملات روحيه بيعزواااا

آخر تعديل بواسطة شيرين بنت اسكندريه ، 31-05-2011 الساعة 03:53 PM
الرد مع إقتباس
قديم 31-05-2011
الصورة الرمزية لـ Jene
Jene Jene غير متصل
Moderator

تاريخ التّسجيل: Jul 2006
Jene is on a distinguished road

تنبية هام للتذكير
تذكر ادارة المنتدي باهمية عدم وضع او اعطاء اي بيانات شخصية لاي شخص واذا طلب منك ذلك برجاء ابلاغ الادارة فورا
قديم 31-05-2011
الصورة الرمزية لـ Jene
Jene Jene غير متصل
Moderator

الاخت رانيا
مازلنا ف انتظار قصتك بالتفصيل

.................................
قديم 31-05-2011
الصورة الرمزية لـ Jene
Jene Jene غير متصل
Moderator

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة rania fawzi مشاهدة مشاركة
وياتري تعاليم المسيح بتقول ان الصيام يبقي بالاكل بالزيت بس
قديم 31-05-2011
الصورة الرمزية لـ Jene
Jene Jene غير متصل
Moderator

إقتباس:
المشاركة الأصلية بواسطة zzaghlul مشاهدة مشاركة
الاخت العزيزة رانيا
يا سيدتي العزيزة لا تلقي بالا الي اي تشكيك من اي انسان لا تضيعي وقتك التمين بردود لن تفرق لان اللي فاكر انك مسيحيية وبتعملي تمثيلية مش حايغير رايه وسوف يجد في كل رد منك دليل علي وجهة نظره وكذلك المسيحي اذا كان مصاب بمرض التشكيك مش حايصدق حتي لو شافك بتتعمدي ... والحقيقة انا لي علاقة مع كتيرين من "المنتصرين" علي الشيطان وللاسف اغلب مشاكلهم من المسيحيين بالميلاد اللي زيي واسف لان احنا كثيرا ما نكون عثرة للخوة المنتصرين زيك واكبر مثال مشهور جدا هي الاخت نجلاء الامام برغم شجاعتها الا ان اول من رفضوها وشككوا فيها وياما قالوا عليها عميلة الامن المصري هم المسيحيين وتقدري تسألي عليها احد الاخوة في البالتوك اللي قرر ما يجيبش سيرتها بل اتخانق معاها وعمل لها بان وربما يطردك لو جيبتي سرتها يعني العن من اللي بيعمله المسلمين وايضا تجربة شخصية شفتها بنفسي من اكتر من 10 سنوات عندما زارتنا اكتر شهرة بين المنتصرين ومن اي مسلم امن بشخص يسوع المسيح له المجد السيدة العظيمة ناهد متولي مش عارف لو انتي عارفة الاسامي دي والا لا ..الاخت ناهد زارت كنيستنا في وقتها وكانت حاتتكلم عن اختبارها بعد الكنيسة في جلسة ودية مع شعب الكنيسة ولاحظت ان اغلب شعب الكنيسة يتجنب الاحتكاك المباشر كانهم خايفين ان حد بيراقبهم وعايزين يؤكدوا للمراقبين انهم مالهمش دعوة بيها ..علي الاقل ده اللي انا حاسيته ووقتها زعلت جدا من هذا الموقف وانتقدته بسخرية بعد ان رحلت عن الكنيسة ..فيا عزيزتي رانيا ما تتضايقيش من حد هنا سواء قاصدين يشككوا او عايزين يعرفوا الحقيقة وانا لا واعظ ولا عيره لكن حا اقولك خلي عينك علي الرب يسوع وانتي لن تحتاجي لاي مساعدة من احد ....يسوع فقط اللي حايعرفك الايمان المسيحي ولا انتي محتاجة لتفسيرات او مشايخ "او قساوسة" لشرح المسيحية ... اطلبي منه وهو يجيبك .. ومتزعليش منا لو ظهرنا مقصرين وانتي هنا ممكن تفضفضي وتتكلمي معانا لكن انتبهي لنفسك اعملي اللي عليكي وربنا حا يعمل اللي عليه ويحافظ عليكي ... انا رجعت من السفر والحمد لله ونفسي اتكلم معاكي بالصوت لو الظروف تسمح لك .... انا ما اقدرش اتكلم الان مثلا لكن بعد 3 -4 ساعات ممكن او لو عرفتيني امتي بالضبط اقدر ارتب لهذا او طبعا لو شفتك في البالتوك حسب مواعيدك وبراحتك .... الي الاخوة في المنتدي بالراحة شوية علي اختنا رانيا بلاش نتسبب لها في عثرة وشكرا.
برجاء مراجعة قوانين المنتدي
..........................................
قديم 31-05-2011
bedo2 bedo2 غير متصل
Registered User

تاريخ التّسجيل: May 2004
bedo2 is on a distinguished road

السلام عليكم ،،

يظهر ان الاخت رانيا بتنسى كتير
كما ذكرتى سبب تحولك للنصرانية انها تلك المقارنه التى عقدتيها بين الاتنين :
إقتباس:
انا قريت في سورة آل عمران والمائدة عن المسيح وولادته ومعجزاته ودلالاتها وقارنتها بحاجات تانية وبدا ايماني بالرب يسوع المسيح يزيد ويقوى وبديت ابعد عن الاسلام واميل للمسيحية
وكمان :
إقتباس:
معجزاته وخصوصا اشفاء المرضى واحياء الموتى ونفخ الروح وغيرها من المعجزات واللي محدش يقدر يعملها فعلا غير الرب
ورجعتى قلتى انها :
إقتباس:
اول حاجة سورة آل عمران اية 55 بتناقض اية صلبه وارجع واقراها
وافهم معناها كويس وكمان الموضوع ده متكرر في الاية 117 من سورة المائدة
واكتر من اية
تاني حاجة اية 110 من سورة المائدة بتوصف صفات الرب يسوع المسيح وكلها نعرفها
انها صفات الرب كاحياء الموتى واخراجهم احياء وغيرها من صفات الرب يسوع المسيح
وكل الصفات المذكورة محدش يقدر يعملها غير الرب وحده
ورديت على حضرتك فى مداخلة تضرب بهذا الكلام عرض الحائط ، دا بالاضافة لكلام حضرتك اللى انت بتنقليه بتصرف من مواقع اخرى وهذه مداخلتى لو لم تريها :
إقتباس:
السلام على من اتبع الهدى ،،
والصلاة والسلام على اشرف المرسلين اما بعد
الاخت رانيا فى البداية اشكرك على دعوتك لى للنصرانية واحمد الله على نعمة الاسلام وطالما انك على هذا الموقف كيف يثبت لى انك صادقة وانك مسلمة استنصرت وانك لست اصلا شخصا مسيحيا يحاول ان يشككنا فى الاسلام ولكن سادع ما فى النوايا والقلوب لما فى القلوب ودعينى ارد على مداخلتك الموجهه لى

إقتباس:
اول حاجة انا كنت كافرة وامنت بالرب يسوع المسيح
وانا اللي دلوقتي بادعوك للايمان قبل فوات الاوان والندم

اعتقد ان اول شىء يدل على انك شخص مسيحى هو انك تدعونى ( كافرا ) فالمسلم الحق لا يكفر احد بتاتا بل هو يدعو الجميع ويتخاطب معهم بالحق والموعظة الحسنة متبعا شعار لكم دينكم ولى دين ، وكما قلت لك اشكرك على دعوتك لى للنصرانية وكفانى نعمة الاسلام

إقتباس:
القرآن كله اختلافات واضحة وصريحة وباينة واللي بيقراه
حيعرف الحق ويتبعه

هذا فعل الشيطان الذى يوسوس فى صدور المؤمنين لكى يشككهم فى دينهم الحنيف ويليهيهم ليتبعوا الباطل واذا كان هناك شىء مما تقولينه فارجوك ان توضحيه لى وتبرهينى على كلامك شرط ان تبعدى عن المقالات النصرانية الموجودة على الانترنت والتى تهاجم كتاب الله بل عليك بما خرجت به بنفسك لتدعى هذا الادعاء تفضلى وهاتى براهينك اذا كنت من الصادقين

إقتباس:
اول حاجة سورة آل عمران اية 55 بتناقض اية صلبه وارجع واقراها
وافهم معناها كويس وكمان الموضوع ده متكرر في الاية 117 من سورة المائدة
واكتر من اية

تقول الاية الكريمة فى سورة آل عمران :
{ إِذْ قَالَ ٱللَّهُ يٰعِيسَىٰ إِنِّي مُتَوَفِّيكَ وَرَافِعُكَ إِلَيَّ وَمُطَهِّرُكَ مِنَ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ وَجَاعِلُ ٱلَّذِينَ ٱتَّبَعُوكَ فَوْقَ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ إِلَىٰ يَوْمِ ٱلْقِيَامَةِ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأَحْكُمُ بَيْنَكُمْ فِيمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ }

والاية من سورة المائدة تقول :
{ مَا قُلْتُ لَهُمْ إِلاَّ مَآ أَمَرْتَنِي بِهِ أَنِ ٱعْبُدُواْ ٱللَّهَ رَبِّي وَرَبَّكُمْ وَكُنتُ عَلَيْهِمْ شَهِيداً مَّا دُمْتُ فِيهِمْ فَلَمَّا تَوَفَّيْتَنِي كُنتَ أَنتَ الرَّقِيبَ عَلَيْهِمْ وَأَنتَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ }

فاين التكرار الذي تقولين عليه تلك تتحدث فى امر وهذه تتحدث فى امر اخر وان دل هذا على شىء انما يدل على النقل من مقالات جاهزة كاتبها لا يعرف شىء عن الاسلام وعلى عن كتاب الله

ثم لنرجع معا ونراجع امهات التفاسير لآية سورة آل عمران يقول القرطبى فى تفسيره لها :
قوله تعالى: { إِذْ قَالَ ٱللَّهُ يٰعِيسَى ٱبْنَ مَرْيَمَ ٱذْكُرْ نِعْمَتِي عَلَيْكَ } هذا من صفة يوم القيامة كأنه قال: ٱذكر يوم يجمع الله الرسل وإذ يقول الله لعيسى كذا؛ قاله المهدويّ. و«عيسى» يجوز أن يكون في موضع رفع على أن يكون «ابن مريم» نداء ثانيا، ويجوز أن يكون في موضع نصب؛ لأنه نداء منصوب كما قال:يـا حَكَـمَ بنَ المُنْذِرِ بْنِ الجَارُود
ولا يجوز الرفع في الثاني إذا كان مضافاً إلا عند الطُّوَال.

قوله تعالى: { ٱذْكُرْ نِعْمَتِي عَلَيْكَ } إنما ذكّر الله تعالى عيسى نعمته عليه وعلى والدته وإن كان لهما ذاكراً لأمرين: أحدهما ـ ليتلو على الأمم ما خصهما به من الكرامة، وميّزهما به من علوّ المنزلة. الثاني ـ ليؤكد به حجته، ويردّ به جاحده. ثم أخذ في تعديد نعمه فقال: { إِذْ أَيَّدتُّكَ } يعني قوّيتك؛ مأخوذ من الأيد وهو القوّة، وقد تقدّم. وفي «رُوح القُدُسِ» وجهان: أحدهما ـ أنها الروح الطاهرة التي خصه الله بها كما تقدّم في قوله:
{ وَرُوحٌ مِّنْهُ }
[النساء:171] الثاني: أنه جبريل عليه السلام وهو الأصح، كما تقدّم في «البقرة». { تُكَلِّمُ ٱلنَّاسَ } يعني وتكلم الناس في المهد صبيا، وفي الكهولة نبياً، وقد تقدّم ما في هذا في «آل عمران» فلا معنى لإعادته. { كَفَفْتُ } معناه دفعت وصرفت { بَنِيۤ إِسْرَائِيلَ عَنكَ } حين هموا بقتلك { إِذْ جِئْتَهُمْ بِٱلْبَيِّنَاتِ } أي الدلالات والمعجزات، وهي المذكورة في الآية. { فَقَالَ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ } يعني الذين لم يؤمنوا بك وجحدوا نبوّتك. { إِنْ هَـٰذَا } أي المعجزات. { إِلاَّ سِحْرٌ مُّبِينٌ }. وقرأ حمزة والكسائيّ «ساحر» أي إن هذا الرجل إلا ساحر قويّ على السحر.

فبينى لى ما خفى عليك ولم تفهميه ووجدتيه ملتبسا عليك ؟ هذا اذا كان هناك لبس ولغط من الاساس ؟

ثم ناتى الى الاية الكريم الاخرى بسورة المائدة :
{ إِذْ قَالَ ٱللَّهُ يٰعِيسَى ٱبْنَ مَرْيَمَ ٱذْكُرْ نِعْمَتِي عَلَيْكَ وَعَلَىٰ وَالِدَتِكَ إِذْ أَيَّدتُّكَ بِرُوحِ ٱلْقُدُسِ تُكَلِّمُ ٱلنَّاسَ فِي ٱلْمَهْدِ وَكَهْلاً وَإِذْ عَلَّمْتُكَ ٱلْكِتَابَ وَٱلْحِكْمَةَ وَٱلتَّوْرَاةَ وَٱلإِنْجِيلَ وَإِذْ تَخْلُقُ مِنَ ٱلطِّينِ كَهَيْئَةِ ٱلطَّيْرِ بِإِذْنِي فَتَنفُخُ فِيهَا فَتَكُونُ طَيْراً بِإِذْنِي وَتُبْرِىءُ ٱلأَكْمَهَ وَٱلأَبْرَصَ بِإِذْنِي وَإِذْ تُخْرِجُ ٱلْمَوتَىٰ بِإِذْنِيِ وَإِذْ كَفَفْتُ بَنِيۤ إِسْرَائِيلَ عَنكَ إِذْ جِئْتَهُمْ بِٱلْبَيِّنَاتِ فَقَالَ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ مِنْهُمْ إِنْ هَـٰذَا إِلاَّ سِحْرٌ مُّبِينٌ }

ويفسرها القرطبى :
قوله تعالى: { إِذْ قَالَ ٱللَّهُ يٰعِيسَى ٱبْنَ مَرْيَمَ ٱذْكُرْ نِعْمَتِي عَلَيْكَ } هذا من صفة يوم القيامة كأنه قال: ٱذكر يوم يجمع الله الرسل وإذ يقول الله لعيسى كذا؛ قاله المهدويّ. و«عيسى» يجوز أن يكون في موضع رفع على أن يكون «ابن مريم» نداء ثانيا، ويجوز أن يكون في موضع نصب؛ لأنه نداء منصوب كما قال:يـا حَكَـمَ بنَ المُنْذِرِ بْنِ الجَارُود
ولا يجوز الرفع في الثاني إذا كان مضافاً إلا عند الطُّوَال.

قوله تعالى: { ٱذْكُرْ نِعْمَتِي عَلَيْكَ } إنما ذكّر الله تعالى عيسى نعمته عليه وعلى والدته وإن كان لهما ذاكراً لأمرين: أحدهما ـ ليتلو على الأمم ما خصهما به من الكرامة، وميّزهما به من علوّ المنزلة. الثاني ـ ليؤكد به حجته، ويردّ به جاحده. ثم أخذ في تعديد نعمه فقال: { إِذْ أَيَّدتُّكَ } يعني قوّيتك؛ مأخوذ من الأيد وهو القوّة، وقد تقدّم. وفي «رُوح القُدُسِ» وجهان: أحدهما ـ أنها الروح الطاهرة التي خصه الله بها كما تقدّم في قوله:
{ وَرُوحٌ مِّنْهُ }
[النساء:171] الثاني: أنه جبريل عليه السلام وهو الأصح، كما تقدّم في «البقرة». { تُكَلِّمُ ٱلنَّاسَ } يعني وتكلم الناس في المهد صبيا، وفي الكهولة نبياً، وقد تقدّم ما في هذا في «آل عمران» فلا معنى لإعادته. { كَفَفْتُ } معناه دفعت وصرفت { بَنِيۤ إِسْرَائِيلَ عَنكَ } حين هموا بقتلك { إِذْ جِئْتَهُمْ بِٱلْبَيِّنَاتِ } أي الدلالات والمعجزات، وهي المذكورة في الآية. { فَقَالَ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ } يعني الذين لم يؤمنوا بك وجحدوا نبوّتك. { إِنْ هَـٰذَا } أي المعجزات. { إِلاَّ سِحْرٌ مُّبِينٌ }. وقرأ حمزة والكسائيّ «ساحر» أي إن هذا الرجل إلا ساحر قويّ على السحر.

لاحظى الكلمات الاتية ( باللون الاحمر ) :
وَإِذْ تَخْلُقُ مِنَ ٱلطِّينِ كَهَيْئَةِ ٱلطَّيْرِ بِإِذْنِي فَتَنفُخُ فِيهَا فَتَكُونُ طَيْراً بِإِذْنِي وَتُبْرِىءُ ٱلأَكْمَهَ وَٱلأَبْرَصَ بِإِذْنِي وَإِذْ تُخْرِجُ ٱلْمَوتَىٰ بِإِذْنِيِ

الا تخبرك تلك الكلمات بشىء ؟

وقدمت لك عمدة التفاسير لكى ابرهن لك انك لم تطلعى اصلا على تلك التفاسير فى اى وقت كان وارجو عند النقل مرة اخرى ان تتحرى الدقة حتى تكونى مدقنة الدور الذى تقومين به .

إقتباس:
ده جزء بسيط من اللي عندي

حابب اسمع الباقى والله المستعان

فاين ردك مش ده برضه رد على ما تدعين ان مقارنه ؟

والكلام اللى ذكرتيه :
إقتباس:
ايوة ياخ بيدو انا كنت مسلمة وبصلي الفجر حاضر صيف او شتاء من وانا عمري 8 سنين وباقول في اول الوضوء اللهم اغفر لي ذنبي وبارك لي في رزقي ووسع لي في داري وحافظة كتير من القرآن ولما انزل سلم او اطلع ااقول " سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله اكبر طول طلوعي او نزولي وانا طالعة من باب البيت باقول سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله اللهم اني اعوذ بك ان ازل او ازل او اضل او اضل " وكل كلمة من كلامي بيكون قبلها بسم الله ما شاء الله وماشية بسنة محمد " كمل انت " ولابسة الساعة في ايدي اليمين من اول ثانية لبستها عشان اخلاف اليهود وال***** وكنت بكره اسم مسيحي وياويله وسواد ليله اللي يقرب او يناقشني والكل يشهد لي
من تقصدين بالكل الذين سيشهدون لك ؟
اسف يعنى قالوا للحرامى احلف

إقتباس:
وبعدين كل الكلام ده ممكن وبسهولة قوى تعرفيه من على الانترنت لكن الحوار والمناقشة الحقيقية هى اللى هتكشفك باذن المولى وتشكف تدليسك وكذبك وادعائك الباطل على دين الله

لغايت ما عملت عملية وكان هناك خطأ طبي وفضلت انزف من الجرح لمدة شهر والكل قال نهايتي قربت وخلاص واستعدي للموت وكنت مستعدة له من الحديث من احب لقاء الله احب الله لقاءه ومن كره لقاء الله كره الله لقائه
بس جات جارتي " بامناسبة هيا ماتت من سنة تقريباً " وهي مسيحية واتألمت وكنت بضحك بس لقيتها بتدعي الرب يسوع المسيح وبتبكي وبتطلب شفائي وكانت اول واحدة تبكي ادامي وبعدين حطت ايديها مكان الجرح وقالت لي نامي وبكرة حتصحي ولا كأنه فيكي حاجة قلت لها اكيد حاموت قالت لي انا طلبت يسوع وطلبت انه يشفيكي ويمد ايده وصليبه ليكي وحتشوفي وبكرة حتجيني وافكرك وروحت هيا ونمت بس شفت في نومي ابويا الله يرحمه ويقدس روحه جاني
هى بقى ان شاء الله مقارنه ولا معجزة ولا ايه خير اللهم اجعله خير ، والله يقدس روحه لم يخبرك بشىء اخر ، اقسم بالله العظيم ان هذه الحيلة لن تنطلى على طفل صغير
كفاكم يا ***** تدليس بقى
هل لم تفلح كل حيلكم لكى تحجبوا نور الشمس فقررتم ان تعتمدوا على حيلة جديد اشهد لكم انها جديدة ولكنها لن تنطلى على المسلميين ايكم ان تصدقوا هذا الكلام .

من فمك ادينك يا رانيا
إقتباس:
وباقول للاخ بيدو في اية قرانية بتقول انك لا تهدي من احببت وفعلا الرب يسوع من حبه ليا هداني
نعم الله يهدى من يحب الى دينه الحنيف

اخيرا اذا كان لك الشجاعه فانضمى لى فى اى موضوع بقسم حوارات الاديان وانا على استعداد تام للنقاش معك
شرط ان تتركى بقى موضوع التنصير ده وتظهرى على حقيقتك

بس يا خوفى ليحصل اللى فى بالى :
إقتباس:
عندي مشكلة في النت
وتذهبين بلا رجعه

الرد مع إقتباس
المشاركة في الموضوع

عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف)

قوانين المشاركة