|
|||||||
| المنتدى العام يهتم هذا القسم بالأخبار العامه |
![]() |
|
|
خيارات الموضوع | طريقة العرض |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
بعد احباط مابعدة احباط اصبت بة بعد دخولي هذا الموضوع امبارح ...دخلت الموضوع اليوم لاجد الكثير من المشاركات الرائعة وحقيقي تسلم ايديكم التي كتبت هذة المشاركات يارجالةcrocodile tears,signal2,zagllul,coptic knight)
لكن اولا للأمانة فأن الأية التي وضعها ساويرس حول وعظ وتعليمالنساء في الكنائس صحيحة 100%وانا لا يمكنني ان اعترض عن كلام اعلنة لنا اللة عن طريق معلمنا بولس لذلك فقضية النساء الواعظات اصبحت مقفولة بالنسبة لي وننتقل الي المشاركات الرائعة إقتباس:
إقتباس:
انباء المناطق الراقية غالبا ما يكونون اكثر تأثرا بالغرب والأنفتاح الغربي يعني مدارس اي جي وغير ذلك لذلك يتعاملون مع الأختلاط بأسلوب راقي ويعتبرونة شئ عادي زي اختلاط الرجل بالرجل اما ابناء المناطق الغير راقية وهم الأكثر تأثرا بالثقافة الأسلامية والأكثر تعاملا معها فعندما يتعاملون مع الأختلاط يسيئون استخدامة جدا ويعتبرون جلوس الرجل مع امراءة هو مقدمة لأختلاط جنسي لذلك فكل المشاكل اللي من النوع دة غالبا ما تطلع من الكنايس اللي في المناطق دي ولكني اري ان الحل هو تعريف هؤلاء بقيمة الأختلاط وتقنينة واظهارة من وجهة نظر مسيحية وليس الحل وقف الأختلاط إقتباس:
إقتباس:
|
|
#2
|
|||
|
|||
|
أى شىء بيحصل فيه تغيير بسأل عن سبب التغيير
زمان كانوا بيقولوا إن وجود الولد مع البنت زى وجود البنزين جنب النار لذلك يجب الفصل بينهم وإبعادهم عن بعض لأن وجودهم مع بعض سيؤدى لخطأ وبعدين يظهر طفل وسط مجتمع غير مستعد لإستقباله وفى ظروف غير مهيأة لوجوده أو للعناية به وبعدين أصبحنا نفاجأ بوجود فكرة جديدة بتقول إنه إن لم يتم وضع النار مع البنزين يفسد المجتمع ولايتقدم إختلاط يؤدى لصراعات عاطفية ومرارة ( إذا فشلت العلاقة العاطفية ) وإذا نجحت ففيه إحتمال الخطأ وظهور طفل بين آباء مراهقين أو يتحمل الإثنين ضغوط كثيرة لسنين عديدة حتى تتهيأ الظروف للزواج وممكن بعد علاقة عاطفية مديدة يظهر للفتاة عريس جاهز فيأخذها أو يحصل خلاف لتأخر الزواج وتنفصل العلاقة وتضيع سنين فى علاقات فاضية وحرق للوقت وإنشغال للبال |
|
#3
|
||||
|
||||
|
ممكن ياحاج يوساب تروح تشوف لك دير تتوحد فيه وتبعد عن البشر العاديين اللى زينا...
صدقنى إنت ستريح وتستريح أه ومتنساش تأخد أبونا ساويرس معاك
__________________
معجزة محمد الواحدة والوحيدة هى أنه أقنع من البشرالمغفلين مايزيد على مليار ونصف يصلون عليه آناء الليل واطراف النهار ومن المؤكد أنه لن يعترض على كلامي هذا إلا غلماانه نازفى المؤخرات وحورياته كبيرات المقعدات " كن رجلا ولا تتبع خطواتي " حمؤة بن أمونة |
|
#4
|
|||
|
|||
|
أنا موافق علي كلامك أخي KK
خصوصا ساويرس لأنني بصراحة خايف لا يرفع حد الردة عليّ ويبعت لي واحد من الاخوان المسيحيين لاستتابتي او قطع رأسي كلمة اخيرة ياجماعة لأنني فعلا بدأت اتقرف من ناس سفلة في هذا المنتدي وللاسف بيسموا نفسهم مسيحيين وبيدو لنفسهم الحق في اهانة وتجريح الاخرين الغير موافقينهم في رأيهم وليس لديهم اي فكرة عن معني الحوار الهادف والحر كلمتي هي: الحرية بكل عيوبها افضل مليون مرة من عدمها حتي لو كان القمع سيمنع الخطأ الدليل هو الهنا في اول اصحاحات سفر التكوين اعطي لادم الحرية برغم سابق علمه بما سيحدث ويجر علي البشرية هذه الويلات الحرية هي الشيئ الاساسي الذي يميزنا عن باقي المخلوقات خصوصا حرية الرأي اخطاء الحرية مهما كانت ولا خطأ واحد من اخطاء العبودية
__________________
www.copts.net آخر تعديل بواسطة zzaghlul ، 08-05-2005 الساعة 10:40 AM |
|
#5
|
|||
|
|||
|
ماحدش هيمنعك من إنك تعمل اى حاجة إنت عاوزها
لكن لو قلت لأبوك أو لأخوك إنك هتعمل حاجة مضرة .. من الطبيعى إنهم يرفضوا وينصحوك بعدم عملها توجد طريق تظهر للإنسان مستقيمة وعاقبتها طرق الموت حرية الجسد هى عبودية ، ومن يزرع للجسد فمن الجسد يحصد فساداً بالنسبة لحد الردة مش هيطبق عليك لكن يمكن يطبق علينا لإرتدادنا عن الديانة العلمانية |
|
#6
|
|||
|
|||
|
إقتباس:
إقتباس:
إقتباس:
الكنيسة الذين يرعونها بشر سلموا حياتهم لله ، ولكنهم ليسوا آلهة مبدأ انهم يعطوا الحرية ، فأنت أصلا ليك الحرية تعمل اللي انت عايزه لكن الكنيسة لها نظام وقوانين تتبع ، وفيه عقوبات ، كالفرز والحرم والقطع وقلنا ان الحرية نوعين فيه حرية هي عبودية لله ، وفيه حرية هي سترة للشر واذا كانت الحرية دي هتجر على الكنيسة ويلات ، تبقى بالتأكيد سترة للشر ربنا معاك |
|
#7
|
|||
|
|||
|
إقتباس:
يا سلام على الخيبة التقيلة فى طريقة كلامنا مع بعض... احنا سيبنا ايه للناس التانية. مجدى خليل قبل المقال ده كنت باحترمه لكنه للأسف سقط من نظرى و اتضح لى ان متعصب و عنصرى. ممكن اسأل الاخوة المدافعين بحرقة كام سؤال:- 1) واحد قاعد مع مراته و بناته و جه واحد عاوز يقعد جنبهم و احنا يدوبك بنعرف نقف جنب بعض فى القداس عشان الزحمة يوم الاجازات و الكنيسة فى اغلب المناطق بتبقى صغيرة. 2) واحد قاعد جوه و عاوز يخرج بره الدكة و الراجل ومراته قاعدين يعدى ازاى؟؟؟؟؟؟؟!!!! 3) فى صلاة الصلح ايه اللى هيحصل لو فيه اختلاط ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ طبعا واضح ان مجدى خليل حامى الحمى هو و الناس اللى بتدافع عنه لو بيروحوا كنيسة كانوا اخدوا بالهم من الموقف ده. 4) فى التناول الرجالة هتتناول مع الستات و لا كل واحد فى مكانه يعنى الستات لما تروح مكانها للتناول و الرجالة كذلك هتبقى عشة فراخ مش كنيسة!!!!! 5) كل واحد و خطيبته كمان يقعدوا جنب بعض فى القداس و طبعا انتم عارفين فترة الخطوبة هاتك يا كلام و ضحك!!!! ده اسمه تهريج تهريج تهريج و بعد اذنكم يا ريت حد يبعتى لى رسالة خاصة فيها الايميل بتاع مجدى عشان ابعتله الكلام ده. يا جماعة الموضوع ملوش دعوة بالاسلام و البدو و الكلام الفارغ العنصرى ده لكن ليه علاقة بأحترام بيت ربنا "اما انا فبكثرة رحمتك ادخل بيتك اسجد في هيكل قدسك بخوفك "(مز 5 : 7) صدقونى حاجة تحزن اللى احنا بنقوله ده. يا جماعة قداسة البابا تعبان بجد يعنى ممكن فى الايام الجاية نسمع اخبار وحشة لا قدر الله و الكتاب بيقول "اضرب الراعى فتتبدد الرعية" يعنى العملية مش ناقصة تفاهات مجدى خليل. احنا بنخش الكنيسة كل واحد المفروض ينسى كل حاجة برة باب الكنيسة حتى اسرته و يرفع قلبه لربنا بالصلاة . الكنيسة مش نادى يا جماعة حرام عليكم. |
|
#8
|
||||
|
||||
|
إقتباس:
عزيزى هانى... الأسثاذ مجدى خليل يتكلم عن الأمر عامة وعن الأقباط فى المهجر خاصة ... حيث الكنائس الواسعة وندرة الزحام مثلما الحال فى مصر ... وقد سبق وأن تكلمت فيه أنا أيضا فى مشاركات سابقة سأحاول أن أجدها وأضعها هنا.. ولو لاحظت ماسبق وأن قلناه هنا .. إن المناطق الشعبية ذات النصيب الأكبر من التأثر بالإسلام ..ولذلك يتأثر من يقيم فيها بالتفكير الذكورى وأنه الذكر الذى يحمى حريمه من باقى الذكور الذين قد يتجرأون فيجلسون بجوار حريمه فى الكنيسة ... طبعا مفترضا سوء النية أن هذا الذكر لم يأتى للكنيسة للعبادة ولكن للنط على باقى الحريم ... سأكمل لاحقا
__________________
معجزة محمد الواحدة والوحيدة هى أنه أقنع من البشرالمغفلين مايزيد على مليار ونصف يصلون عليه آناء الليل واطراف النهار ومن المؤكد أنه لن يعترض على كلامي هذا إلا غلماانه نازفى المؤخرات وحورياته كبيرات المقعدات " كن رجلا ولا تتبع خطواتي " حمؤة بن أمونة |
|
#9
|
||||
|
||||
|
إذا كان احدكم يعيش في المانيا, يمكنكم المشاركة في يوم الكنائس بمدينة هانوفر من يوم 25 حتى 29 مايو ولكم بعض الانشطة التي تهمنا: يوم 26 الساعة 19 حتى الساعة 22 بكنسية القديس اثناثيوس, Boehmerstrasse 8 مناقشة بين علماء 6 ديانات منم شخص مسلم اسمه بكير البوجا وموضوع المناقشة هو هل يدخل شهداء الإسلام بعد العمليات الإنتحارية الى الجنة؟ يكون افضل لو استطاع ابونا زكريا الإشتراك . هناك في متحف كستنر معروضات قيمة عن تاريخ الاقباط في مصر والنوبة وإثيوبيا الحبيبة. وسيكون هناك ايضا مناقشة يوم 28 الساعة 15 في صالة ارض المعارض رقم2 ويشارك فيها عن الكنيسة القبطية الانبا دميان صديق السفارةالمصرية والدكتور نبيل اباديروالشيخ فوزي الزفزاف والاستاذة امنة محمد نصير, الموضوع هو الحوار بين المسيحية والإسلام في الخارج تحدي دولي. هل من احد ابناء البول تووك للرد حتى لا نترك لهم الملعب يلعبون فه وحدهم؟ ونفس الاكابر الذين ذكرت اساميهم من قبل سوف يلتقون مرة اخري يوم 26 مايو في صالة المعارض رقم 1 الساعة 19:30 والموضوع هو القيم والإرهاب في عملية العالمية. اي ان العالمية هي سبب الإرهاب وليس الإسلام , يا سلام, إذا اردتم إثبات وجودكم فها هي جبة مفتوحة وهي افضل من الانترنت مليون مرة, وفي النهاية سيشترك مطران الاقباط في صلاة جماعية يصلي فيها مع المسلم بكير البوجا ؟؟؟
|
![]() |
| عدد الأعضاء الذي يتصفحون هذا الموضوع : 1 (0 عضو و 1 ضيف) | |
|
|